|
Auteur |
Bericht |
sjoukje87
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 10 apr 2011 12:22 Onderwerp: Aan wie bezwaarschrift richten? (wet op de kansspelen) |
|
|
Ik kan nergens vinden aan wie ik het bezwaarschrift moet richten bij een besluit van B&W betreffende de wet op de kansspelen. Is dan aan de Burgemeester of aan B&W?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 10 apr 2011 15:33 Onderwerp: Re: Aan wie bezwaarschrift richten? (wet op de kansspelen) |
|
|
sjoukje87 schreef: | Ik kan nergens vinden aan wie ik het bezwaarschrift moet richten bij een besluit van B&W betreffende de wet op de kansspelen. Is dan aan de Burgemeester of aan B&W?
Alvast bedankt! |
Bezwaarschrift richt je aan het orgaan dat het besluit heeft genomen. Doe dat verkeerd, dan is er tot jouw bescherming altijd nog door doorzendplicht  |
|
|
|
 |
Kippius
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 11 apr 2011 16:51 Onderwerp: Re: Aan wie bezwaarschrift richten? (wet op de kansspelen) |
|
|
StevenK schreef: | sjoukje87 schreef: | Ik kan nergens vinden aan wie ik het bezwaarschrift moet richten bij een besluit van B&W betreffende de wet op de kansspelen. Is dan aan de Burgemeester of aan B&W?
Alvast bedankt! |
Bezwaarschrift richt je aan het orgaan dat het besluit heeft genomen. Doe dat verkeerd, dan is er tot jouw bescherming altijd nog door doorzendplicht  |
Je moet je bezwaarschrift dus richten aan het college van burgemeester en wethouders (B&W). Artikel 6:4 lid 1 Awb zegt namelijk het volgende:
"Het maken van bezwaar geschiedt door het indienen van een bezwaarschrift bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen.". Dat is in dit geval B&W. |
|
|
|
 |
sjoukje87
|
Geplaatst: di 12 apr 2011 15:46 Onderwerp: |
|
|
Het besluit had dus moeten worden genomen door de Burgemeester (30B Wet op de Kansspelen) maar het college van B&W heeft het besluit genomen. Is het dan ism artikel 3:2Awb? |
|
|
|
 |
LVR
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: di 12 apr 2011 16:15 Onderwerp: |
|
|
Edit: verkeerde reactie.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 12 apr 2011 16:44 Onderwerp: |
|
|
sjoukje87 schreef: | Het besluit had dus moeten worden genomen door de Burgemeester (30B Wet op de Kansspelen) maar het college van B&W heeft het besluit genomen. |
In dat geval is het besluit onbevoegd genomen. Dit soort bevoegdheidsgebreken kan in bezwaar worden hersteld (zie hier).
In dit geval lijkt het me het handigst om je bezwaarschrift aan de burgemeester te richten en in je bezwaar duidelijk te maken dat het volgens art. 30b Wok de burgemeester is die moet beslissen, niet B&W. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sjoukje87
|
Geplaatst: di 12 apr 2011 16:53 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | sjoukje87 schreef: | Het besluit had dus moeten worden genomen door de Burgemeester (30B Wet op de Kansspelen) maar het college van B&W heeft het besluit genomen. |
In dat geval is het besluit onbevoegd genomen. Dit soort bevoegdheidsgebreken kan in bezwaar worden hersteld (zie hier).
In dit geval lijkt het me het handigst om je bezwaarschrift aan de burgemeester te richten en in je bezwaar duidelijk te maken dat het volgens art. 30b Wok de burgemeester is die moet beslissen, niet B&W. |
Dank je wel Bona Fides!
Nog één vraag. Nu de afwijzende beschikking door het college van B&W is genomen (ipv de Burgemeester), is de beschikking onbevoegd tot stand gekomen. Maar is deze dan ook onzorgvuldig de zin van 3:2 Awb? Daar heb ik namelijk een discussie over. Ik denk zelf van niet.
Laatst aangepast door sjoukje87 op di 12 apr 2011 17:01, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
sjoukje87
|
Geplaatst: di 12 apr 2011 16:53 Onderwerp: |
|
|
En de rest ook hartelijk dank! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 12 apr 2011 17:24 Onderwerp: |
|
|
sjoukje87 schreef: | Nu de afwijzende beschikking door het college van B&W is genomen (ipv de Burgemeester), is de beschikking onbevoegd tot stand gekomen. Maar is deze dan ook onzorgvuldig de zin van 3:2 Awb? Daar heb ik namelijk een discussie over. Ik denk zelf van niet. |
Erg zorgvuldig vind ik het in ieder geval niet .
Ik weet niet of er in zo'n geval automatisch strijd is met art. 3:2 Awb, maar het bevoegdheidsgebrek is hoe dan ook een zeer ernstig gebrek... dat echter wel in bezwaar kan worden hersteld.
Ik zou, bijvoorbeeld als rechter, niet schrijven dat er strijd is met art. 3:2 Awb, maar dat er een bevoegdheidsgebrek is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sjoukje87
|
Geplaatst: di 12 apr 2011 17:57 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | sjoukje87 schreef: | Nu de afwijzende beschikking door het college van B&W is genomen (ipv de Burgemeester), is de beschikking onbevoegd tot stand gekomen. Maar is deze dan ook onzorgvuldig de zin van 3:2 Awb? Daar heb ik namelijk een discussie over. Ik denk zelf van niet. |
Erg zorgvuldig vind ik het in ieder geval niet .
Ik weet niet of er in zo'n geval automatisch strijd is met art. 3:2 Awb, maar het bevoegdheidsgebrek is hoe dan ook een zeer ernstig gebrek... dat echter wel in bezwaar kan worden hersteld.
Ik zou, bijvoorbeeld als rechter, niet schrijven dat er strijd is met art. 3:2 Awb, maar dat er een bevoegdheidsgebrek is. |
Dat dacht ik ook idd! Nogmaals mijn dank Bona Fides! |
|
|
|
 |
|