|
Auteur |
Bericht |
Zonnestraal
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 06 apr 2011 9:39 Onderwerp: Legalisering softdrugs |
|
|
Voor het vak staats- en bestuursrecht dien ik een betoog te schrijven over het onderwerp legalisering softdrugs maar ik kan geen link leggen met bestuursrecht....hoe dan ook kom ik uit op alleen strafrecht.
Ik kom niet anders tot de conclusie dat dit ondewerp zich niet leent voor bestuursrecht.
Heeft iemand tips hoe ik toch een link kan leggen met bestuursrecht in het kader van de Awb of abbb misschien??
Thanks alvast |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: wo 06 apr 2011 21:33 Onderwerp: |
|
|
Het wijzigen van wetten zou je iets staatsrechtelijks kunnen noemen. De link met het bestuursrecht kan hem zitten in het feit dat de overheid kennelijk vindt dat er een gedoogbeleid moet zijn en dat veel gemeentelijke bestuursorganen in plaats van gedogen liever een wettelijke legalisering zien vanwege het kromme dat nu aan de orde is met het gedoogbeleid. Een ander voorbeeld is dat er dan belasting geheven kan worden op de gehele keten en dat door iets te reguleren iets ook beter te beheersen valt. Het feit dat er gedoogd wordt is vaak een gemeentelijke uitwerking van het landelijk gedoogbeleid. Je ziet bijvoorbeeld dat steeds meer gemeenten over gaan tot een zgn. 0-beleid. Dus dat er geen coffeeshops in hun gemeente toegestaan zijn. Dit is dus kennelijk een gemeentelijke beslissing om geen coffeeshops te gedogen (bestuursrechtelijk). Door deze beslissing zijn coffeeshops in die gemeente niet toegestaan en is dat ook strafbaar. Dat de shops zelf gedoogd worden maar de aanvoer van de softdrugs die noodzakelijk is om een shop draaiende te houden verboden is, is iets wat we met zijn allen en vooral ook veel gemeentebesturen, belachelijk vinden. De politiek (staatsrechtelijk / bestuursrechtelijk) moet hier iets aan veranderen.
Ik zou zeggen: kies je invalshoek, werk het uit en lever het in! |
|
|
|
 |
De.blauwe.beul
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 13
|
Geplaatst: do 07 apr 2011 13:58 Onderwerp: Re: Legalisering softdrugs |
|
|
Zonnestraal schreef: | Voor het vak staats- en bestuursrecht dien ik een betoog te schrijven over het onderwerp legalisering softdrugs maar ik kan geen link leggen met bestuursrecht....hoe dan ook kom ik uit op alleen strafrecht.
Ik kom niet anders tot de conclusie dat dit ondewerp zich niet leent voor bestuursrecht.
Heeft iemand tips hoe ik toch een link kan leggen met bestuursrecht in het kader van de Awb of abbb misschien??
Thanks alvast |
Al eens gedacht aan de Wet Bibop? Verder is mr. dr. Vermeer recentelijk gepromoveerd op het gedogen door bestuursorganen. Misschien kun je hier wat over vinden ter inspiratie? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 07 apr 2011 18:58 Onderwerp: |
|
|
Wet Bibob  |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 apr 2011 12:17 Onderwerp: Re: Legalisering softdrugs |
|
|
Zonnestraal schreef: | Voor het vak staats- en bestuursrecht dien ik een betoog te schrijven over het onderwerp legalisering softdrugs maar ik kan geen link leggen met bestuursrecht....hoe dan ook kom ik uit op alleen strafrecht.
Thanks alvast |
Coffeeshops hebben vaak een exploitatievergunning (met voorwaarden) en zijn ergens gevestigd waar een bestemmingsplan geldt. Verder leggen gemeenten vaak aanvullende regels vast voor coffeeshops. Al deze vergunningen, voorwaarden en regels worden gehandhaafd via het bestuursrecht (de handhavingstitel van de Awb).
Google eens op gemeentelijk beleid omtrent dit onderwerp. Succes. |
|
|
|
 |
|