|
Auteur |
Bericht |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: vr 25 mrt 2011 14:02 Onderwerp: Wanneer opzeggen van de arbeidsovereenkomst |
|
|
Beste mensen,
Ik stuitte op een probleem bij de volgende vraag:
Herma van Laar werkt sinds 1 januari 1990 als secretaresse bij Macrosofty BV. Haar werkgever vindt haar prestaties maar matig en nadat zorgvuldig een ontslagdossier is opgebouwd is (per brief en fax) een ontslagvergunning op maart 2007 bij de UWV aangevraagd. De ontslagvergunning wordt op 15 juni 2007 verleend. Tegen welke dag moet de arbeidsovereenkomst met Herma worden opgezegd?
a. Tegen de laatste dag van de maand september;
b. Tegen 15 september;
c. Tegen de laatste dag van de maand oktober;
d. Tegen 15 oktober.
Ik dacht dat het antwoord A was: ingevolge art. 7:672 lid 2 sub d BW heeft zij recht op een opzegtermijn van vier maanden, maar door de toestemming van UWV gaat er toch een maand af?
Volgens het antwoordmodel is het juiste antwoord c |
|
|
|
 |
JRH
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 32
|
Geplaatst: vr 01 apr 2011 13:09 Onderwerp: |
|
|
Ontslagvergunning wordt verleend op 15 juni 2007.
Er geldt inderdaad een opzegtermijn van vier maanden (5 maanden – 1 maand voor procedure bij UWV).
In het civiele arbeidsrecht zeg je altijd op tegen het einde van de maand (je begint dus te tellen vanaf juli 2007).
Wanneer er dus wordt opgezegd op 15 juni 2007, tel je als volgt:
- juli: 1 maand
- augustus: 1 maand
- september: 1 maand
- oktober: 1 maand
= einde oktober --> = inachtneming van opzegtermijn van 4 maanden
C = inderdaad juiste antwoord _________________ "Het recht kost veel. Daarom is men er zo zuinig mee." |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 01 apr 2011 13:20 Onderwerp: |
|
|
JRH schreef: | Ontslagvergunning wordt verleend op 15 juni 2007.
Er geldt inderdaad een opzegtermijn van vier maanden (5 maanden – 1 maand voor procedure bij UWV). |
5 maanden? Volgens mij is 4 maanden toch echt de max bij 7:672 BW. Volgens lid 4 krijg de werkgever ook nog één maand korting, dus is de effectieve opzegtermijn 3 maanden.
Quote: | Wanneer er dus wordt opgezegd op 15 juni 2007, tel je als volgt:
- juli: 1 maand
- augustus: 1 maand
- september: 1 maand
- oktober: 1 maand
= einde oktober --> = inachtneming van opzegtermijn van 4 maanden |
einde september is met inachtneming van 3 maanden.
C is niet het juiste antwoord, maar A |
|
|
|
 |
LVR
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: vr 01 apr 2011 18:08 Onderwerp: |
|
|
Ik kom eveneens op antwoord A uit!  |
|
|
|
 |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: zo 03 apr 2011 10:54 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels is het tentamen geweest en heb het afgesloten met een 8 Ik blijf ook bij antwoord A |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 04 apr 2011 10:32 Onderwerp: |
|
|
VerareV schreef: | Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels is het tentamen geweest en heb het afgesloten met een 8 :) Ik blijf ook bij antwoord A |
Maar heb je dit nog gemeld bij de examencommissie? (Of wie er dan ook verantwoordelijk voor is?)
En trouwens, gefeliciteerd! |
|
|
|
 |
|