|
Auteur |
Bericht |
Klein
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 20:56 Onderwerp: zaaddonor |
|
|
Zijn er mogelijkheden voor een man die met een lesbische vrouw mondelinge afspraken maakt over zijn zaaddonorschap. Deze afspraken hielden in dat hij het kind / vrucht mag erkennen en een wezenlijke stempel mag drukken op de opvoeding van het kind. Moeder (samenwonend met een andere vrouw) komt na de bevruchting hier op terug en nu anderhalve maand voor de bevalling wil ze dat haar partner haar kind gaat adopteren. Biologische vader mag het kind niet meer erkennen en moet maar akkoord gaan met een zgn. zorgcontract, waarbij hij een soort veredelde oppas zal zijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 31 mrt 2011 0:43 Onderwerp: |
|
|
Dit zou lastig kunnen worden. De man is als zaaddonor weliswaar de biologische vader van het kind, maar niet de verwekker. Vervangende toestemming voor de erkenning kan alleen de verwekker vragen (art. 1:204 lid 3 BW).
Ik vermoed dat de afspraken die hij over de erkenning en opvoeding heeft gemaakt niet in rechte afdwingbaar zijn (zelfs als hij het bestaan van die mondelinge afspraken kan bewijzen).
Dergelijke intenties lijken wel een rol te kunnen spelen bij de vraag of de man family life kan claimen en op die grond een omgangsregeling kan afdwingen. Zie bijv. Hof Arnhem 1 maart 2011, LJN BP7435. Of het bestaan van zulke afspraken in combinatie met zijn biologische vaderschap al voldoende is vraag ik me af, waarschijnlijk is er nog wel iets meer nodig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|