Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 20:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag de verhuurder boetes geven?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dick Heed

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2011 18:09    Onderwerp: Mag de verhuurder boetes geven? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet dat een verhuurder boetes mag geven bij wanbetaling, maar ik woon in een studentenhuis waar boetes uitgedeeld worden bij bijvoorbeeld taken niet doen of te laat geluid maken.

Er staat in het contract wel dat er boetes gegeven kunnen worden, maar ze worden niet allemaal specifiek genoemd.
Kan iemand me de regelgeving op dit gebied uitleggen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2011 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat dit gewoon de huisregels zijn waar je je aan hebt te houden.
Wil je je er niet aan houden, dan kan je een andere woning zoeken.
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2011 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:

Dat is geen antwoord op de vraag. Hoewel je oud genoeg bent, ben je niet de moeder van TS. Gedraag je dan ook niet zo.

De vraag was: kan de verhuurder dit zomaar doen?

Het antwoord op die vraag is niet zo eenvoudig en hangt vooral af van de boeteclausule(s) in het huurcontract. In beginsel is het mogelijk, mits vooraf overeengekomen.

Eventuele boetes zijn achteraf te matigen door een rechter.
Dick Heed

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2011 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reply Sabri.

@ hilde, dit was een manier om zonder veel over mij persoonlijk vrij te geven te vragen hoe het rechtsgeldig werkt op dit gebied. Ik wil ook wel zeggen dat de vertegenwoordiger van de organisatie, een van de bewoners de macht heeft gegeven om boetes te geven, en hij toevallig de pik op mij heeft. Mijn zorg is dus dat hij om meer onredelijke redenen boetes gaat uitdelen en mijn mogelijkheden om dat tegen te gaan.

@ Sabri, Ik dacht zelf dat in het contract zelf de voorwaarden om een boete te krijgen omschreven moesten zijn, en daarbij de hoogte van verschillende boetes. Ze hebben nog een andere regel, als een van je bezoekers een regel overtreed wordt je niet alleen zelf beboet, maar vragen ze 40 euro voor een overtreding die als je die zelf had gepleegd afgelost zou kunnen worden met 10 euro. Hoever beperkt het recht dit soort flexibiliteit?
sabri

sabri

BerichtGeplaatst: vr 25 mrt 2011 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het contract moet inderdaad overeengekomen zijn onder welke voorwaarden er een boete opgelegd zou kunnen worden. Een verwijzing naar een huisreglement is dan in principe ook mogelijk dus het kan een behoorlijk schimmige constructie worden.

In principe is het recht heel flexibel hierin. Partijen zijn in principe vrij om overeen te komen wat men maar wil (met een gering aantal uitzonderingen). Achteraf is echter altijd toetsing door een rechter mogelijk. Legt een verhuurder bijvoorbeeld 1000 euro boete op voor het niet dagelijks vegen van de stoep, dan zal een rechter die boete kunnen matigen (lees: verlagen of kwijtschelden). In principe draait het om "wat is redelijk binnen het afgesproken contract?".
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: za 26 mrt 2011 7:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sabri schreef:
...In principe is het recht heel flexibel hierin...
Mij lijkt dit een ongelukkige formulering; zou hiervoor zelf zeggen, dat men zich in zijn/haar handelen aan de wet behoort te houden.
In die zin meen ik, dat de vraag van TS hierboven door hilde12 afdoende als volgt beantwoord is:
Quote:
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: za 26 mrt 2011 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
sabri schreef:
Mij lijkt dit een ongelukkige formulering; zou hiervoor zelf zeggen, dat men zich in zijn/haar handelen aan de wet behoort te houden.
In die zin meen ik, dat de vraag van TS hierboven door hilde12 afdoende als volgt beantwoord is:
Quote:

Ik denk dat de toevoeging van Sabri anders zeer relevant en juist was, waar bovenstaande quote juist kort door de bocht gaat: je kunt in principe alles rechtsgeldig afspreken, maar onder omstandigheden (waar wat mij betreft bot misbruik van de regels en onaanvaardbaar onredelijke regels onder vallen) kan toepassing van de afspraken worden gepareerd of zelfs de afspraken vernietigd (bij huur: onredelijk voordeel voor enige partij bepaald bij het aangaan vd ovk).

Geen ongelukkige formulering en geen afdoende antwoord Wink

sabri

BerichtGeplaatst: za 26 mrt 2011 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
sabri schreef:

Quote:

De vraag is in hoeverre het recht flexibiliteit beperkt. De laatste keer dat ik een lesje civiel recht heb gevolgd, was het antwoord nog steeds hetzelfde: contractsvrijheid staat in Nederland hoog in het vaandel.

Het antwoord van hilde12 geeft geen enkel antwoord op de gestelde rechtsvragen maar uitsluitend een moreel advies, in mijn og/ren klinkend als dat van een moeder aan haar kleuter. Een van de vragen van TS is dan ook of hij contractueel beboet kan worden voor het gedrag van zijn bezoekers. Hier gaat hilde12's advies al niet meer op.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds