Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 14:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bezit of gebruik
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rambot2040

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2011 17:33    Onderwerp: bezit of gebruik Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb er vandaag te veel over gelezen dat ik ff niet meer de juridische context kan loslaten.

Ben ff bezig over oneigenlijk grondgebruik, bewoners die bijvoorbeeld een stukje gemeentegrond betrekken bij hun eigen tuin.

Deze mensen hebben het dan in hun bezit.

Maar kan je dan nog wel in een zin die je schrijft zeggen: 'dat er al vele jaren gebruik wordt gemaakt van de grond door de bewoner'

of

'ingeval gebruik gelegaliseerd kan worden'

Of moet er dan bezit ipv bezit staan?

Wie wil mij helpen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2011 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bezitter van een stuk grond kan natuurlijk gebruik maken van die grond, dus het is geen rare zin. Of de zin zegt wat je er precies mee bedoelt te zeggen hangt af van wat je er precies mee wilt zeggen.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2011 18:49    Onderwerp: Re: bezit of gebruik Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rambot2040 schreef:

Of moet er dan bezit ipv bezit staan?

?
Rambot2040

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2011 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Een bezitter van een stuk grond kan natuurlijk gebruik maken van die grond, dus het is geen rare zin. Of de zin zegt wat je er precies mee bedoelt te zeggen hangt af van wat je er precies mee wilt zeggen.

Bedankt voor je antwoord. Zie het nu ook weer wat helderder Smile Bleef gisteren iets te lang hangen met de juridische context. Maar een bezitter kan natuurlijk ook gebruik maken van zijn bezit. Dan houd ik mijn tekst ook op 'heeft stuk grond in gebruik genomen' ipv van 'heeft stuk grond inbezit genomen'
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2011 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rambot2040 schreef:
Dan houd ik mijn tekst ook op 'heeft stuk grond in gebruik genomen' ipv van 'heeft stuk grond inbezit genomen'

Maar als het je gaat om het moment van inbezitneming kun je beter spreken van "in bezit genomen". Of nog beter: "heeft het stuk grond in bezit genomen door er een hek omheen te bouwen" (bijvoorbeeld). Dan geef je in 1 zin aan wat de feitelijke handeling is (bouwen van het hek) en hoe deze handeling juridisch wordt gekwalificeerd (inbezitneming).

BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2011 10:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vr1 Inzitneming is toch wat anders dan bezit? Want inbezitneming is het in bezit nemen van een roerende zaak die aan niemand toebehoort en daardoor eigenaar van die zaak worden. En daar is hier geen sprake van.

vr2 Maar nu raak ik enigzins toch wel weer een beetje in de war met wanneer je nou bezit schrijft of gebruik. Ik spreek zelf van gebruik in mijn tekst. Paar voorbeelden:

1. onrechtmatig gebruik van gemeentegrond kan problemen opleveren
2. gemeente hebben te maken met burgers die landbouwgrond oneigenlijk in gebruik hebben genomen
3. tuin en erf worden vergroot door het verplaatsen van hekken en worden zo in gebruik genomen
bona fides

BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2011 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rambot2040 schreef:
Want inbezitneming is het in bezit nemen van een roerende zaak die aan niemand toebehoort en daardoor eigenaar van die zaak worden.

Nee. Inbezitneming van een zaak is niets anders dan "het in bezit nemen" van die zaak.

Bij het in bezit nemen van een roerende zaak die aan niemand toebehoort word je inderdaad eigenaar van die zaak. Maar dat betekent niet dat je een zaak die aan een ander toebehoort niet in bezit zou kunnen nemen / dat van inbezitneming van zo'n zaak geen sprake kan zijn. Dat kan wel, je wordt er alleen (nog) geen eigenaar door.

Bezit is geregeld in titel 5 van boek 3 BW, zie bijv. art. 3:112 BW ("Bezit wordt verkregen door inbezitneming, door overdracht of door opvolging onder algemene titel.").

Eigendomsverkrijging door inbezitneming is geregeld in art. 5:4 BW ("Hij die een aan niemand toebehorende roerende zaak in bezit neemt, verkrijgt daarvan de eigendom.").

Quote:
vr2 Maar nu raak ik enigzins toch wel weer een beetje in de war met wanneer je nou bezit schrijft of gebruik.

Bezit heeft een juridische betekenis, zie boek 3 BW. Als je wilt duidelijk maken dat er sprake is van juridisch bezit, moet je het woord bezit gebruiken.

Je kunt iets gebruiken zonder het te bezitten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds