|
Auteur |
Bericht |
Rambot2040
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 22 mrt 2011 17:33 Onderwerp: bezit of gebruik |
|
|
Ik heb er vandaag te veel over gelezen dat ik ff niet meer de juridische context kan loslaten.
Ben ff bezig over oneigenlijk grondgebruik, bewoners die bijvoorbeeld een stukje gemeentegrond betrekken bij hun eigen tuin.
Deze mensen hebben het dan in hun bezit.
Maar kan je dan nog wel in een zin die je schrijft zeggen: 'dat er al vele jaren gebruik wordt gemaakt van de grond door de bewoner'
of
'ingeval gebruik gelegaliseerd kan worden'
Of moet er dan bezit ipv bezit staan?
Wie wil mij helpen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 22 mrt 2011 17:45 Onderwerp: |
|
|
Een bezitter van een stuk grond kan natuurlijk gebruik maken van die grond, dus het is geen rare zin. Of de zin zegt wat je er precies mee bedoelt te zeggen hangt af van wat je er precies mee wilt zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Martha
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 412
|
Geplaatst: di 22 mrt 2011 18:49 Onderwerp: Re: bezit of gebruik |
|
|
Rambot2040 schreef: |
Of moet er dan bezit ipv bezit staan? |
? |
|
|
|
 |
Rambot2040
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2011 13:08 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Een bezitter van een stuk grond kan natuurlijk gebruik maken van die grond, dus het is geen rare zin. Of de zin zegt wat je er precies mee bedoelt te zeggen hangt af van wat je er precies mee wilt zeggen. |
Bedankt voor je antwoord. Zie het nu ook weer wat helderder Bleef gisteren iets te lang hangen met de juridische context. Maar een bezitter kan natuurlijk ook gebruik maken van zijn bezit. Dan houd ik mijn tekst ook op 'heeft stuk grond in gebruik genomen' ipv van 'heeft stuk grond inbezit genomen' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 23 mrt 2011 15:31 Onderwerp: |
|
|
Rambot2040 schreef: | Dan houd ik mijn tekst ook op 'heeft stuk grond in gebruik genomen' ipv van 'heeft stuk grond inbezit genomen' |
Maar als het je gaat om het moment van inbezitneming kun je beter spreken van "in bezit genomen". Of nog beter: "heeft het stuk grond in bezit genomen door er een hek omheen te bouwen" (bijvoorbeeld). Dan geef je in 1 zin aan wat de feitelijke handeling is (bouwen van het hek) en hoe deze handeling juridisch wordt gekwalificeerd (inbezitneming). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Rambot2040
|
Geplaatst: do 24 mrt 2011 10:57 Onderwerp: |
|
|
vr1 Inzitneming is toch wat anders dan bezit? Want inbezitneming is het in bezit nemen van een roerende zaak die aan niemand toebehoort en daardoor eigenaar van die zaak worden. En daar is hier geen sprake van.
vr2 Maar nu raak ik enigzins toch wel weer een beetje in de war met wanneer je nou bezit schrijft of gebruik. Ik spreek zelf van gebruik in mijn tekst. Paar voorbeelden:
1. onrechtmatig gebruik van gemeentegrond kan problemen opleveren
2. gemeente hebben te maken met burgers die landbouwgrond oneigenlijk in gebruik hebben genomen
3. tuin en erf worden vergroot door het verplaatsen van hekken en worden zo in gebruik genomen |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 24 mrt 2011 11:56 Onderwerp: |
|
|
Rambot2040 schreef: | Want inbezitneming is het in bezit nemen van een roerende zaak die aan niemand toebehoort en daardoor eigenaar van die zaak worden. |
Nee. Inbezitneming van een zaak is niets anders dan "het in bezit nemen" van die zaak.
Bij het in bezit nemen van een roerende zaak die aan niemand toebehoort word je inderdaad eigenaar van die zaak. Maar dat betekent niet dat je een zaak die aan een ander toebehoort niet in bezit zou kunnen nemen / dat van inbezitneming van zo'n zaak geen sprake kan zijn. Dat kan wel, je wordt er alleen (nog) geen eigenaar door.
Bezit is geregeld in titel 5 van boek 3 BW, zie bijv. art. 3:112 BW ("Bezit wordt verkregen door inbezitneming, door overdracht of door opvolging onder algemene titel.").
Eigendomsverkrijging door inbezitneming is geregeld in art. 5:4 BW ("Hij die een aan niemand toebehorende roerende zaak in bezit neemt, verkrijgt daarvan de eigendom.").
Quote: | vr2 Maar nu raak ik enigzins toch wel weer een beetje in de war met wanneer je nou bezit schrijft of gebruik. |
Bezit heeft een juridische betekenis, zie boek 3 BW. Als je wilt duidelijk maken dat er sprake is van juridisch bezit, moet je het woord bezit gebruiken.
Je kunt iets gebruiken zonder het te bezitten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|