|
Auteur |
Bericht |
Oene
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 mrt 2011 9:29 Onderwerp: Lex Silencio Positivo |
|
|
Wordt de beschikking ook van rechtswege verleend indien het een beslissing op bezwaar betreft ?
De vergunning van rechtswege moet volgens de Awb artikel 4.20a -1 bij wettelijk voorschrift geregeld zijn.
Dit wettelijk voorschrift refereert aan artikel 3.9 van de Wabo, waaruit we kunnen opmaken dat het
lex silencio positivo enkel opgaat indien het een reguliere procedure betreft.
Zodra er een buitenplanse ontheffing van het bestemmingsplan om de hoek komt kijken zal de uitgebreide
procedure gevolgd worden en gaat de lex silencio positivo vlieger niet meer op.
Het is mij echter niet duidelijk of bij een reguliere procedure deze lex silencio positivo opgaat indien het
de termijn betreft waarbij er een beslissing op bezwaar genomen moet worden en termijnen overschreden worden.
Dit omdat er feitelijk al een besluit is geweest, namelijk de weigering waartegen dit bezwaar is gericht. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 16 mrt 2011 13:13 Onderwerp: |
|
|
Persoon A vraagt een schuur aan. Daarop komt een inwilligende beschikking. Persoon B maakt bezwaar. Hoe dient volgens jou, conform de Lex silencio, de beslissing op bezwaar eruit te zien?
A) B maakt bezwaar en er wordt niet tijdig beslist dus de schuur moet weg.
B) B maakt bezwaar en er wordt niet tijdig beslist dus de schuur mag blijven want je valt terug op het primaire besluit (echter niets horen is goed nieuws, maar voor wie dan?). _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Oene
|
Geplaatst: wo 16 mrt 2011 14:45 Onderwerp: |
|
|
Hallo BG
Ik had mijn vraagstelling iets beter moeten formuleren.
Het gaat mij om de vergunningaanvrager die bezwaar maakt.
Dus de omgevingsvergunning wordt afgewezen door het College en er wordt bezwaar gemaakt door de aanvrager.
Dus is de lex silencio positivo van toepassing als er geen antwoord op bezwaar komt ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 16 mrt 2011 14:54 Onderwerp: |
|
|
Zolang er geen beslissing op bezwaar is genomen, geldt het primaire besluit.
Dus is de vergunning (al dan niet van rechtswege) verleend en maakt een derde bezwaar, dan blijft de vergunning van kracht zolang er op het bezwaar niet is beslist.
Is de vergunning geweigerd en maakt de aanvrager bezwaar, dan blijft de weigering van kracht zolang er op het bezwaar niet is beslist. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Oene
|
Geplaatst: wo 16 mrt 2011 21:10 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de antwoorden en Bona Fides, wat heb je het wederom kort, krachtig en helder geformuleerd ! Klasse en het is me daardoor helemaal duidelijk geworden  |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 jun 2011 17:59 Onderwerp: |
|
|
Kort gezegd: er geldt geen Lex silencio positivo als het gaat om de bob. |
|