|
Auteur |
Bericht |
vanderm
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 mrt 2011 9:57 Onderwerp: Verdeling van legitieme portie bij weigering |
|
|
Hallo,
Wanneer er een 4-tal nabestaanden recht hebben op hun legitieme portie, maar 3 daarvan weigeren hierop aanspraak te maken, wat gebeurt er dan met hun delen?
Gaan deze 3 delen automatisch na 5 jaar naar de ene persoon die wel aanspraak maakt op de legitieme portie, of gaan deze delen naar de erfgenaam?
Mvg,
Hans |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 16 mrt 2011 10:08 Onderwerp: |
|
|
Wat bedoel je? Legitieme portie lijkt me hier niet ter zake.
Er zijn 4 erfgenamen, die ieder voor de keuze staan om de erfenis te accepteren of te verwerpen. Als iemand de erfenis verwerpt (door middel van het afleggen van een verklaring bij de rechtbank), dan worden de overige erfgenamen in zijn groep verantwoordelijk. Als die drie niets doen, zijn zij gewoon erfgenaam, maar wordt er kennelijk niet verdeeld. Ze zijn dan ieder voor hun deel eigenaar van de onverdeelde boedel.
Wordt er wel verdeeld, maar weigert een erfgenaam zijn deel op te halen, dan heeft dat niets met de vererving te maken. Hij heeft dan gewoon zijn eigendommen opgeslagen op het terrein van iemand anders en dan kom je in een civielrechtelijk vraagstuk van wat daar dan mee moet gebeuren. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
vanderm
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 mrt 2011 10:14 Onderwerp: |
|
|
Hoi Ronald,
Bedankt voor je reactie, ik zal het wat beter uiteenzetten.
1. Vader is overleden.
2. Echtgenote + alle kinderen zijn onterfd in testament.
3. Een derde is aangewezen als volledig erfgenaam, executeur en bewindvoerder.
Rest de kinderen enkel nog aanspraak te maken op hun legitieme portie.
4 kinderen in totaal, waarvan 1 overleden zonder kinderen of partner. Andere 3 kinderen hebben zelf ook kinderen (dus kleinkinderen van erflater).
Wanneer slechts 1 kind aanspraak maakt op zijn legitieme portie, wat gebeurt er dan met de 3 andere delen legitieme portie?
Hans |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 16 mrt 2011 10:36 Onderwerp: |
|
|
Die gaan dan naar de aangewezen erfgenaam. Ieder zal zijn eigen recht op de legitieme portie uit moeten oefenen, het is niet zo dat als de een dat niet doet, die rechten overgaan op een ander. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|