Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 17:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zwanger door fout ziekenhuis
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gerdsan

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2011 21:44    Onderwerp: Zwanger door fout ziekenhuis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedeavond allen.

Wij zitten met het volgende

Eind december is er bij me vriendin een operatie gedaan aan dr baarmoederhalsmond en daarbij is blijkt achteraf de spiraal per ongeluk verwijderd.

Half januari heeft zij de huisarts opgebeld met daarin de mededeling dat ze het gevoel had dat er iets mis was met dr spiraaltje.

Huisarts heeft toen het operatie verslag wat zij had gekregen van de desbetreffende arts erbij gepakt en daarin staat vermeld dat de spiraal gewoon intact is gebleven

Nu bleek afgelopen week toen me vriendin een zwangersschapstest heeft gedaan dat ze op dit moment 7 weken in verwachting is.

Hierop hebben wij de huisarts gebelt en die heeft ons geadviseerd de arts te bellen,,dit hebben wij dus gedaan de arts zei op zijn beurt dat er na de operatie aan me vriendin is medegedeeld dat de spiraal per ongeluk was verwijderd.

Me vriendin weet compleet van niks en ook in het operatieverslag staat helemaal niks (hier hebben wij op dit moment een kopie van in bezit)

De betreffende arts zei ook nog doodleuk ..mevrouw dan maken we toch een afspraak voor een abortus.

Op dit moment hebben wij al 3 kinderen en er moet dus een flinke uitgave gedaan worden (voor een grotere auto mpv) en willen hier het ziekenhuis voor aansprakelijk stellen.

Nu zijn onze vragen:

Hoeveel kans maken wij om het ziekenhuis succesvol aansprakelijk te kunnen stellen?

En kan het ziekenhuis met het argument komen dat wij zelf voor de zwangerschap kiezen omdat we geen abortus willen laten plegen?

Begrijp ons goed ...wij willen hier financieel echt geen slaatje uitslaan qua opvoedingskosten ,,,,we willen alleen een tegoemoetkoming in de kosten die we moeten maken voor aanschaf van diverse spullen. (bijv auto,kinderkamer)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 10 mrt 2011 23:54    Onderwerp: Re: Zwanger door fout ziekenhuis Reageer met quote Naar onder Naar boven

gerdsan schreef:
Huisarts heeft toen het operatie verslag wat zij had gekregen van de desbetreffende arts erbij gepakt en daarin staat vermeld dat de spiraal gewoon intact is gebleven

(...knip...knip...)

Me vriendin weet compleet van niks en ook in het operatieverslag staat helemaal niks (hier hebben wij op dit moment een kopie van in bezit)

Zijn er nou twee verschillende verslagen ?

Edit: Het is wel belangrijk om te weten. Als er in het verslag staat dat de spiraal intact is gebleven wordt het (denk ik) een ander verhaal dan als er niets over staat.
gerdsan

BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2011 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo hilde

Dank je voor je antwoord.

Nee er is maar 1 verslag van de operatie

en bedoelde met ook in het operatie verslag staat niks ,,dat er niks stond dat de spiraal verwijderd was

Dit is de tekst die erin staat:

Bevindingen

cervixdysplasie bij patiente met een hrhpv cervixoppervlak in 3 lissen verijderd. IUD draden intact gebleven.

Iud= het mirena spiraal

Nu beweert de gynaceloog dat er in zijn medisch dossier wel staat dat het verwijderd is ,maar in de brief die naar de huisarts is gegaan staat dat het intact is gebleven.

Me vriendin heeft toen ze vraagtekens had over dr spiraal de huisarts gecontacteerd en die is uitgegaan van de informatie die aan haar verstrekt was,,dus ook de huisarts wist van niks
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2011 1:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo op het eerste gezicht lijkt mij dat door de verkeerde informatie het ziekenhuis aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade die u lijdt door de ongewenste zwangerschap.

Als regel geldt echter: de schade die je als benadeelde kunt voorkomen, moet je ook voorkomen - als je dat niet doet, hoeft het ziekenhuis die schade althans niet te vergoeden. De vraag die dan rijst is een heel zware morele vraag: kun je van iemand eisen dat hij (zij), om de financiële schade te beperken, abortus pleegt? Deze vraag zou ik zo 1-2-3 niet durven beantwoorden.

Verder zou ik er niet vanuit gaan dat alle kosten die met het vierde kind samenhangen, vergoed zouden moeten worden: het lijkt me al te straf als het ziekenhuis volledig zou moeten opdraaien voor jullie MPV, grotere woning, de extra controller bij de playstation enzovoort. Ik overdrijf het hier een beetje, maar wat ik bedoel te zeggen is: ga er niet vanuit dat het een 'goudmijntje' zou zijn; ik denk dat je niet veel verder komt dan de kosten van de abortus en wat immateriële (psychische) schadevergoeding voor het feit dat je tegen je zin een abortus moet aangaan.

BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2011 3:54    Onderwerp: Re: Zwanger door fout ziekenhuis Reageer met quote Naar onder Naar boven

gerdsan schreef:
Hoeveel kans maken wij om het ziekenhuis succesvol aansprakelijk te kunnen stellen?

Ik denk dat je bijzonder veel kans maakt. Het lijkt me dat de arts zal moeten bewijzen dat hij je vriendin heel duidelijk heeft verteld dat het spiraaltje is verwijderd, en dat zal niet meevallen (zeker nu hij dat helemaal niet lijkt te hebben gedaan).

Quote:
En kan het ziekenhuis met het argument komen dat wij zelf voor de zwangerschap kiezen omdat we geen abortus willen laten plegen?

Zeker niet. Uit HR 21 februari 1997, NJ 1999, 145 (Wrongful birth):
HR schreef:
3.5. (...) Het Hof heeft tot uitgangspunt genomen dat de zwangerschap van de vrouw en de geboorte van het kind zijn veroorzaakt door tekortschieten van de arts in de nakoming van een op hem rustende verbintenis. Het Hof heeft - op dit punt in cassatie terecht onbestreden - vervolgens geoordeeld dat niet van de vrouw kon worden gevergd dat zij ter voorkoming van de door haar gestelde schade gebruik zou maken van de mogelijkheid de door haar niet gewenste zwangerschap te doen afbreken of het kind na de geboorte aan een derde af te staan.

Quote:
Begrijp ons goed ...wij willen hier financieel echt geen slaatje uitslaan qua opvoedingskosten ,,,,we willen alleen een tegoemoetkoming in de kosten die we moeten maken voor aanschaf van diverse spullen. (bijv auto,kinderkamer)

Deze kosten lijken mij (voor zover redelijk) zeker te vorderen. Ook de kosten van verzorging en opvoeding kunnen worden gevorderd. Zelfs als je vriendin ervoor zou kiezen een aantal jaar te stoppen met werken in verband met de opvoeding van het kind, valt de daarmee gepaard gaande inkomensderving te vorderen zolang die keuze van je vriendin in de gegeven omstandigheden redelijk is.

Als het ziekenhuis verstandig is, wordt dit geschikt.

(En nu je verder gewoon goed Nederlands schrijft: schrijf liever "mijn vriendin" in plaats van "me vriendin" Wink)

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2011 8:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Als regel geldt echter: de schade die je als benadeelde kunt voorkomen, moet je ook voorkomen - als je dat niet doet, hoeft het ziekenhuis die schade althans niet te vergoeden. De vraag die dan rijst is een heel zware morele vraag: kun je van iemand eisen dat hij (zij), om de financiële schade te beperken, abortus pleegt?
Zelf zou ik zeggen, dat TS gewoon mag afwachten, of resp. wat wederpartij op dit punt verder onderneemt.
gerdsan

BerichtGeplaatst: vr 11 mrt 2011 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allen

Dank voor de reacties,

Op dit moment zijn we bezig met het maken van de brief die we op moeten sturen naar de jurist van het ziekenhuis,

Heb mezelf voorgenomen om in dit topic al de ontwikkelingen in onze strijd met het ziekenhuis neer te zetten.

We zijn uiteraard erg blij voor alle tips/reacties van overige forumleden

Het kan uiteraard zijn dat we niet inhoudelijk op andere berichten van dit topic in gaan maar dat zal dan vooral komen omdat we juridisch echt nergens kaas van gegeten hebben en dus ook niet weten of iemand wel of geen gelijk heeft.
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 12 mrt 2011 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 12 mrt 2011 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gerdsan schreef:
Het kan uiteraard zijn dat we niet inhoudelijk op andere berichten van dit topic in gaan maar dat zal dan vooral komen omdat we juridisch echt nergens kaas van gegeten hebben en dus ook niet weten of iemand wel of geen gelijk heeft.

Dan lijkt het me verstandig om een jurist in te schakelen met enige kennis van zaken.

Voor de duidelijkheid: je bent niet de eerste met zo'n claim, en dit soort claims worden in principe door de rechter toegewezen. De jurisprudentie is hier eigenlijk heel duidelijk over. Hoe precies de omvang van de schadevergoeding moet worden vastgesteld is natuurlijk lastig, maar NIBUD-normen kunnen daarbij helpen.

Misschien interessant: Vergoeding van geboorteschade

BerichtGeplaatst: za 12 mrt 2011 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering?

Helaas,,hier hebben wij nooit over nagedacht ,en dat lijkt me nu te laat wat uiteraard logisch is.

Denk niet dat ze als wij nu een rechtsbijstand afsluiten nog met deze zaak helpen omdat die al liep op het moment dat we de rechtsbijstand afsloten
gerdsan

BerichtGeplaatst: za 12 mrt 2011 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
gerdsan schreef:

Dan lijkt het me verstandig om een jurist in te schakelen met enige kennis van zaken.

Voor de duidelijkheid: je bent niet de eerste met zo'n claim, en dit soort claims worden in principe door de rechter toegewezen. De jurisprudentie is hier eigenlijk heel duidelijk over. Hoe precies de omvang van de schadevergoeding moet worden vastgesteld is natuurlijk lastig, maar NIBUD-normen kunnen daarbij helpen.

Misschien interessant: Vergoeding van geboorteschade

Dank je voor de tips hier gaan we zeker naar kijken.
gerdsan

BerichtGeplaatst: za 12 mrt 2011 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag een brief over de post ontvangen van de desbetreffende gynaecoloog die de operatie uitgevoerd heeft.

Hierin vermeld hij dat hij het betreurt dat er een onverwachte zwangerschap is.

Maar dat uit zijn notities blijkt dat er gesproken is over verwijdering van het spiraaltje,maar goed dat kan hij nu wel zeggen natuurlijk dat er over gesproken is (hij kan immers ook de notities aangepast hebben)

We hebben hier nog steeds een operatieverslag liggen waarin staat dat het spiraaltje intact is gebleven.

Hij geeft tevens aan dat wij een afspraak kunnen maken met hem om de gang van zaken omtent de operatie te besreken,nu is onze vraag : doen wij hier goed aan om in dit stadium in gesprek te gaan met desbetreffende arts?
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 13 mrt 2011 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ga er o.m. op basis van het verhaal ervan uit, dat de verzekering van het ziekenhuis de schadevergoeding moet betalen. Daarom mocht je m.i., kortweg gezegd, een uitnodiging van het ziekenhuis of haar verzekeraar voor een gesprek betreffende een schikking verwachten; zo’n uitnodiging zou bekentenis van schuld, althans enige beweging in die richting, hebben geïmpliceerd, waarop wederpartij redelijkerwijs een reaktie had mogen verlangen.

De gynaecoloog biedt niets, integendeel; daarom hoeft hij m.i. redelijkerwijs niet verwachten, dat je op zijn aktie ingaat.
Anders gezegd: de man lijkt mij een onverbeterlijke brokkenpiloot, waarbij ik verder zo ver mogelijk weg zou blijven.

Zou nu zsm het advies van bona fides in het voorgaande volgen; die jurist kan dan meteen eventueel ook om opheldering over de brief vragen.

Ook is het misschien een goed idee om het item over verzekeraars bij Kassa van gisteren nog eens een paar keer te bekijken, zie hier.

Edit: 1e alinea herschreven

Laatst aangepast door cvb op zo 13 mrt 2011 18:50, in totaal 1 keer bewerkt
gerdsan

BerichtGeplaatst: zo 13 mrt 2011 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Ga er o.m. op basis van het verhaal ervan uit, dat de verzekering van het ziekenhuis de schadevergoeding gaat betalen.
Daarom zou je m.i., kortweg gezegd, een uitnodiging van het ziekenhuis of haar verzekeraar voor een gesprek betreffende een schikking mogen verwachten; zo’n uitnodiging zou bekentenis van schuld, althans enige beweging in die richting, impliceren, waarop wederpartij redelijkerwijs een reaktie mag verlangen.

De gynaecoloog biedt niets, integendeel; daarom hoeft hij m.i. redelijkerwijs niet verwachten, dat je op zijn aktie ingaat.
Anders gezegd: de man lijkt mij een onverbeterlijke brokkenpiloot, waarbij ik verder zo ver mogelijk weg zou blijven.

Zou nu zsm het advies van bona fides in het voorgaande volgen; die jurist kan dan meteen eventueel ook om opheldering over de brief vragen.
Ook is het misschien een goed idee om het item over verzekeraars bij Kassa van gisteren nog eens een paar keer te bekijken, zie hier.

Beste cvb

Dank je voor de reactie,ook al is er uiteraard nog niks bekend het steld ons altijd wel gerust als we lezen dat we een goede kans maken,nogmaals het is ons echt niet te doen om er financieel op vooruit te gaan zoals sommige in onze omgeving denken.

Persoonlijk was ik ook niet van plan om in gesprek te gaan met de betreffende arts alleen hier dacht me vriendin anders over,heb haar ook gezegd dat ik het op dit moment gewoon niet aankan om met iemand om de tafel te gaan zitten die als optie een abortus voorstelde.

Dank je voor de link van kassa en ga zeker de tip van bonafide opvolgen.

De brief met daarin de feiten en omstandigheden zoals me vriendin ze beleefd heeft vanaf moment van opname tot afgelopen week is klaar.

Nu is het alleen even kijken hoe we de brief in elkaar zetten waarin we het ziekenhuis/arts aansprakelijk stellen:

zijn hier richtlijnen voor?
Wie moeten we aansprakelijk stellen,de 1 zegt namelijk het ziekenhuis en de ander de arts.

Alvast weer bedankt voor de reacties,,we hebben hier zeer veel aan tot op dit moment
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 13 mrt 2011 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gerdsan schreef:
Wie moeten we aansprakelijk stellen,de 1 zegt namelijk het ziekenhuis en de ander de arts.

Is de arts in loondienst van het ziekenhuis, of werkt hij zelfstandig (bijv. in een maatschap)? Je kunt in ieder geval de arts persoonlijk aansprakelijk stellen. Het is verstandig om in jullie beider naam de arts en/of het ziekenhuis aansprakelijk te stellen.

Jullie moeten voorkomen een uitspraak te doen met de strekking dat jullie bij nader inzien toch graag nog een kind willen krijgen.

Ik raad je aan een jurist in te schakelen die hier een beetje ervaring mee heeft, tenzij de arts of het ziekenhuis bereid is om te schikken voor een bedrag waar je zelf tevreden mee bent.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds