Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 16 jul 2025 0:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vrijheid van meningsuiting: Wel of geen grenzen?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Moet vrijheid van meningsuiting onbeperkt zijn?
Ja, absoluut en volkomen
13%
 13%  [ 4 ]
Ja, met uitzondering van discriminatie
20%
 20%  [ 6 ]
Nee, vrijheid van meningsuiting mag geen vrijbrief voor belediging en bedreiging worden
66%
 66%  [ 20 ]
Nee vrijheid van meningsuiting moet worden afgeschaft
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 30

Auteur Bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volgens mij is MR White sarcastisch, en is dit een teken om te laten zien dat ie het belachelijk vindt wat er aan de hand is...
Maar dat is wat ik erin lees

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees er alleen wartaal in Confused
Verstuur e-mail MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie wat Juul bedoeldt, alleen is het ongericht, ongefundeerd en heeft het totaal niets met het artikel wat gequote wordt te maken. Tja, dat kun je wartaal noemen he Wink
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
MrWhite

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee hoor, Juul heeft gelijk. Als je er een beetje bij "doordenkt" dan zie wat een onzin de zogenaamde "tollerantieniveau" is. Het in de fik zetten van scholen en gebedsplaatsen is nou niet bepaald een stralend voorbeeld van tollerantie, toevallig omdat van Gogh is doodgeschoten door een Moslim. Ik heb niet gezien dat vegetariche restaurants in de hens werden gezet, omdat Volkert van der G. een links extremist was.

Het heeft voor een groot deel te maken met een slecht geïnformeerde bevolking die boos is, maar niet precies weet waar het nou eigenlijk boos over is. De meesten weten geen donder wat er precies onder art. 7 GW wordt verstaan. Sterker nog, ze zouden het artikel niet eens kunnen opnoemen. Ik ben bang dat sommige fanatiekelingen in hun kruistocht voor "vrijheid van meningsuiting" precies het tegenovergestelde bereiken.

Is het nu wat duidelijker of moet ik als een jurist praten? Smile

-- Daniel J Boorstin
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar we hebben het hier toch niet over wat de bevolking vind? Het gaat over wat de politiek en juristen ervan vinden, en wat wij er zelf van vinden... Natuurlijk is op dit moment het tollerantieniveau schrikbarend, maar dat word niet opgelost door het verbod op godslastering weer in te voeren... tuurlijk mogen er geen scholen, moskeen, kerken e.d. in de fik gestoken worden, maar er zijn nog genoeg andere artikelen die daar tegen beschermen...
MrWhite

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik mag toch hopen dat het politiek direct is verbonden aan de bevolking. Smile Daarom is het heel moeilijk om puur te praten over juristen en politici, aangezien zij schaamteloos gebruik maken van de "onderbuik gevoelens" van de bevolking. Wilders is daar een goede voorbeeld van bijvoorbeeld.

Ook is het afhankelijk van wat er wordt verstaan onder het "tollerantieniveau van dit moment". Ik neem aan dat we er een stukje geschiedenis bij moeten betrekken als vergelijkingsmateriaal voordat we daar een oordeel over kunnen vellen. Daaruit wordt het wel vrij snel duidelijk dat Nederland eigenlijk nog nooit zo tollerant en liberaal is geweest als het afgelopen paar jaar.

Bovendien is religie nu eenmaal belangrijk voor veel mensen. Waarom moet je perse een grote groep mensen beledigen, omdat je zogenaamd gebruik wil maken van je "vrijheid van meningsuiting". Geef kritiek, maar ga niet iedereen ronduit beledigen (zeker als je maar heel weinig van een bepaald onderwerp afweet). Tenminste dat vind ik.

Ik moet er trouwens ook bij vertellen dat het mij niet perse draait om "godslastering" (ik ben van mening dat God heel goed voor zichzelf kan opkomen Very Happy), maar ik heb het meer over de "grens" van vrijheid van meningsuiting. Mag je bijvoorbeeld mensen uitmaken voor "geitnneukers" omdat ze Moslim zijn?

-- Daniel J Boorstin

Laatst aangepast door MrWhite op di 16 nov 2004 18:54, in totaal 1 keer bewerkt
MrWhite

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat er eigenlijk precies goed:

"Nee, vrijheid van meningsuiting mag geen vrijbrief voor belediging en bedreiging worden." Smile

-- Daniel J Boorstin
Sovereign

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MrWhite schreef:
Mag je bijvoorbeeld mensen uitmaken voor "geitnneukers" omdat ze Moslim zijn?
Zorg er dan ook voor dat je tenminste bekend met met de intentie van van Gogh, want bovenstaande slaat nergens op. Rolling Eyes

http://www.theovangogh.nl/proverb1.html
Bekijk de homepage
MrWhite

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Zorg er dan ook voor dat je tenminste bekend met met de intentie van van Gogh, want bovenstaande slaat nergens op.

Heb ik het over van Gogh dan? Dat is vreemd want het lijkt er toch echt op dat er het woordje "bijvoorbeeld" bij staat. Rolling Eyes

-- Daniel J Boorstin
Flash
Moderator
Flash

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MrWhite schreef:
Quote:
Zorg er dan ook voor dat je tenminste bekend met met de intentie van van Gogh, want bovenstaande slaat nergens op.

Heb ik het over van Gogh dan? Dat is vreemd want het lijkt er toch echt op dat er het woordje "bijvoorbeeld" bij staat. Rolling Eyes

Is indirect toch wel duidelijk denk ik. Deze hele discussie is begonnen door de moord op Theo van Gogh en daarbij is overal op het nieuws deze uitspraak geweest. Mede om het 'geitenneukers' van hem is er een discussie op gang gekomen over de omvang van de vrijheid van meningsuiting.

Als ik roep dat bijvoorbeeld iemand roept " I had a dream" dan weet ook iedereen over wie ik het heb. (waarmee ik overigens niet MLK wil vergelijken met Van Gogh).

Dus ondanks dat je het niet direct over hem hebt, had je zelf ook kunnen bedenken dat wel iedereen die conclusie zou trekken.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
MrWhite

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2004 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Is indirect toch wel duidelijk denk ik. Deze hele discussie is begonnen door de moord op Theo van Gogh en daarbij is overal op het nieuws deze uitspraak geweest. Mede om het 'geitenneukers' van hem is er een discussie op gang gekomen over de omvang van de vrijheid van meningsuiting.

Als ik roep dat bijvoorbeeld iemand roept " I had a dream" dan weet ook iedereen over wie ik het heb. (waarmee ik overigens niet MLK wil vergelijken met Van Gogh).

Dus ondanks dat je het niet direct over hem hebt, had je zelf ook kunnen bedenken dat wel iedereen die conclusie zou trekken.

Hoe bedoel je door de bomen het bos niet meer zien? Smile Ik probeer een (vrij simpele) punt duidelijk te maken en als iemand het niet eens is met een bepaald (of meerdere) argument(en)/standpunt(en) dan kan hij dat natuurlijk gewoon zeggen. Maar wat ik wel als kinderachtig beschouw, is dat een aantal "mierenneukers" (pardon my French) door de zinnen heen pluizen in de hoop er een fout te vinden (die er overigens in dit geval niet is). Niet dat ik geen fouten maak uiteraard (want ik maak er genoeg).

Maar goed, laten we voor een seconde vergeten wat ik duidelijk probeer te maken en ons richten op die ene cruciale zin. We doen gewoon net even of er geen "bijvoorbeeld" bij staat en we negeren ook het feit dat ik express van Gogh er niet meer bij heb gezet deze keer. Dus vul de belediging naar keuze in zou ik zeggen en lees de rest.

Overigens is het argument "Is indirect toch wel duidelijk denk ik." vrij zwak voor een rechtenforum, vind je niet? De meest simpele dingen staan niet voor niets in de wet.

-- Daniel J Boorstin
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat iets indirect duidelijk is is natuurlijk helemaal niet zwak voor een rechtenforum. Het is juist de kunst om tussen de regels door te lezen lijkt me. Hoewel dat bij jou, Mr White, nogal moeilijk is omdat je in het begin nogal onduidelijk was. Ik bedoel wat wil je precies zeggen als je stopt met lezen omdat iemand een fel criticus is van de islam....

Maar goed, ik vind het verbod op godslastering echt onzinnig, er is toch ook geen specifiek verbod om ongelovigen te beledigen...??!!! ( of viel dit nu weer onder een ander topic)
marcel

marcel

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volgens mij is godslastering id een heel ander topic, goed gezien dus!
Verder zie ik alleen gestuctureerde, legitieme aanvallen op je betoog, geen "'mierenneuken''( Jullie hebben me wel een nieuw woordje geleerd hier! HA!). Onduidelijkheden zijn equivalant aan ( en meer nog bij geschreven) discussies. De kunst is dan, zoals Eva en ik hebben gemerkt bij GP topic, langzaamaan helderheid te krijgen over wat de ander bedoeld en/of heeft geinterpreteerd, en vanuit daar de discussie weer voort te zetten. Wel mogen sommige onder ons ( nee Eva jij niet *plaag* Cool ) een wat dikkere huid kweken, discussies mogen fel zijn, dat maakt ze vaak ook interessant.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MrWhite schreef:
Ik mag toch hopen dat het politiek direct is verbonden aan de bevolking. Smile Daarom is het heel moeilijk om puur te praten over juristen en politici, aangezien zij schaamteloos gebruik maken van de "onderbuik gevoelens" van de bevolking. Wilders is daar een goede voorbeeld van bijvoorbeeld.

Ik mag aannemen dat een jurist niet schaamteloos gebruikt maar van 'onderbuikgevoelens' maar dat een jurist een juridische blik op de zaak werpt... objectief...

MrWhite schreef:

Ook is het afhankelijk van wat er wordt verstaan onder het "tollerantieniveau van dit moment". Ik neem aan dat we er een stukje geschiedenis bij moeten betrekken als vergelijkingsmateriaal voordat we daar een oordeel over kunnen vellen. Daaruit wordt het wel vrij snel duidelijk dat Nederland eigenlijk nog nooit zo tollerant en liberaal is geweest als het afgelopen paar jaar.

Juist, totdat er moskeen en scholen in de fik worden gestoken, dat kan ik niet echt tolerant noemen, omdat de mensen die daar de dupe van worden niet de 'rotte appels' zijn waar men eigenlijk kwaad op is...

MrWhite schreef:

Bovendien is religie nu eenmaal belangrijk voor veel mensen. Waarom moet je perse een grote groep mensen beledigen, omdat je zogenaamd gebruik wil maken van je "vrijheid van meningsuiting". Geef kritiek, maar ga niet iedereen ronduit beledigen (zeker als je maar heel weinig van een bepaald onderwerp afweet). Tenminste dat vind ik.

Volgens mij zegt niemand hier dat je onder het mom van vrijheid van meningsuiting anderen, groepen dan wel individuen, mag beledigen, volgens mij heeft ook ongeveer iedereen gezegd dat dat de grens aan vrijheid van meningsuiting is... zo staat het trouwens ook in de wet wat discriminatie en belediging e.d. is verboden, dus daar is geen verbod op godslastering voor nodig. En Ellian's punt was dat kritiek geven ook niet meer kan, want dat wordt gelijk als belediging opgevat (getuige het feit dat hij bedreigd is en nu onder bewaking college staat te geven, terwijl hij altijd alleen kritisch is, en niet grof), had je kunnen weten als je alles gelezen had, en niet was gestopt bij de zin dat hij fel criticus is...

MrWhite schreef:

Ik moet er trouwens ook bij vertellen dat het mij niet perse draait om "godslastering" (ik ben van mening dat God heel goed voor zichzelf kan opkomen Very Happy), maar ik heb het meer over de "grens" van vrijheid van meningsuiting. Mag je bijvoorbeeld mensen uitmaken voor "geitnneukers" omdat ze Moslim zijn?

Zie bovenstaande. Zegt iemand dat dat mag?

MrWhite schreef:

Ik probeer een (vrij simpele) punt duidelijk te maken en als iemand het niet eens is met een bepaald (of meerdere) argument(en)/standpunt(en) dan kan hij dat natuurlijk gewoon zeggen.

Je bent dus absoluut niet duidelijk, daarbij lijkt het alsof je felle kritiek op onze standpunten aan het geven bent terwijl het exact dezelfde punten zijn die hier al gezegd zijn, tevens heeft jouw standpunt over vrijheid van meningsuiting/belediging niks te maken met dat stuk over Ellian, waar je blijkbaar kritisch op was omdat je het niet verder wilde lezen, maar wat helemaal niet zegt dat je wel mag beledigen, in tegendeel zelfs...
Misschien kan je nog een keer duidelijk maken wat nou precies je standpunt over welk onderwerp is..
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2004 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En waarom je stopte met lezen.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds