|
Auteur |
Bericht |
janssenj
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 05 mrt 2011 22:40 Onderwerp: Buitengerechtelijke kosten niet toegekend. |
|
|
Deze week arrest ontvangen van het Gerechtshof.
Mijn advocaat heeft buitengerechtelijke kosten opgevoerd conform de aanbevelingen in het Rapport Voorwerk II.
Het gerechtshof kent deze vergoeding echter niet toe omdat zij vindt dat deze onvoldoende onderbouwd zijn.
Vraag:
Is het niet zo dat buitengerechtelijke kosten standaard zijn in een zaak en eigenlijk altijd worden toegekend?
Kan ik mijn advocaat aanspreken op het slecht onderbouwen van deze kosten? |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 mrt 2011 13:04 Onderwerp: Re: Buitengerechtelijke kosten niet toegekend. |
|
|
janssenj schreef: | Vraag:
Is het niet zo dat buitengerechtelijke kosten standaard zijn in een zaak en eigenlijk altijd worden toegekend?
Kan ik mijn advocaat aanspreken op het slecht onderbouwen van deze kosten? | Wat zei die (advokaat) daar zelf van?? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 07 mrt 2011 14:36 Onderwerp: Re: Buitengerechtelijke kosten niet toegekend. |
|
|
janssenj schreef: | Deze week arrest ontvangen van het Gerechtshof.
Mijn advocaat heeft buitengerechtelijke kosten opgevoerd conform de aanbevelingen in het Rapport Voorwerk II.
Het gerechtshof kent deze vergoeding echter niet toe omdat zij vindt dat deze onvoldoende onderbouwd zijn.
Vraag:
Kan ik mijn advocaat aanspreken op het slecht onderbouwen van deze kosten? |
Buitengerechtelijke kosten worden niet standaard toegekend. Ten eerste moet je betaling van die kosten vorderen, en ten tweede moet je aannemelijk maken dat er méér is gebeurd dan enkel aanmanen en voorbereiden van processtukken (nu de artikelen 237-240 Rv daar reeds een regeling voor inhouden).
Er geldt een zgn. dubbele redelijkheidstoets voor buitengerechtelijke kosten; het moet redelijk zijn dat de betreffende kosten zijn gemaakt, en de kosten zelf moeten redelijk qua omvang zijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 07 mrt 2011 14:55 Onderwerp: Re: Buitengerechtelijke kosten niet toegekend. |
|
|
janssenj schreef: | Kan ik mijn advocaat aanspreken op het slecht onderbouwen van deze kosten? |
Hangt ervan af of de gevorderde kosten überhaupt te onderbouwen waren (en de advocaat hierbij duidelijke steken heeft laten vallen). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
janssenj
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 mrt 2011 8:16 Onderwerp: |
|
|
Ik heb vandaag overleg gehad met mijn advocaat. Deze kosten waren inderdaad moeilijk te onderbouwen maar als de kosten volgens de richtlijnen Voorwerk II worden opgesteld worden ze meestal wel geaccepteerd.
Helaas niet in mijn geval |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 15 mrt 2011 11:29 Onderwerp: |
|
|
janssenj schreef: | Deze kosten waren inderdaad moeilijk te onderbouwen maar als de kosten volgens de richtlijnen Voorwerk II worden opgesteld worden ze meestal wel geaccepteerd. |
Dat vind ik een vreemde opmerking van jouw advocaat. Het ligt er namelijk maar net aan wat die advocaat precies in het "voortraject" heeft gedaan!
Deze kosten worden bovendien tegenwoordig vrijwel standaard door elke advocaat in elke willekeurige zaak gevorderd, maar evenzo vaak afgewezen met (min of meer) de mededeling dat de proceskosten al een vergoeding bevatten voor de werkzaamheden van de advocaat. |
|
|
|
 |
|