Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 21:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp voor familie toestand gezocht.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
anne08

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 03 mrt 2011 21:13    Onderwerp: Hulp voor familie toestand gezocht. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Ik weet niet zeker of dit de juiste site is om mijn vraag op te zetten, maar als het niet zo is dan hoor ik het wel.

Mijn vader is 84 en mijn moeder 56. Ze zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden en wonen in een koophuis. De centen raken op en mijn ouders willen verhuizen, maar omdat mijn moeder niet werkt en mijn vader met pensioen is krijgen ze geen hypotheek. Dit is ook bevestigd door de bank. Mijn vader wil dit echter niet inzien. Het probleem is nu, dat het erop lijkt dat mijn vader in het beginstadium zit van dementie, en daardoor zeer slechte keuzes maakt. Hij begrijpt veel dingen niet meer, haalt geldbedragen door elkaar en denkt dat mijn moeder erop uit is om hem het leven zuur te maken. Hij wisselde van de één op de andere dag van makelaar omdat hij vond dat de eerste makelaar niet deugde, zonder enige reden. Mijn moeder wil naar een huurhuis, maar ze kan dit niet regelen zonder mijn vader. In zijn testament staan beloofde bedragen aan zijn kinderen uit een eerder huwelijk die niet meer haalbaar zijn (testament is al heel oud) maar mijn vader weigert dit te veranderen zolang mijn moeder niet akkoord gaat met verhuizen naar een ander huis, het huis wat hij niet kan betalen, maar denkt wel te kunnen betalen op de een of andere manier.

Mijn vraag: Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat mijn vader niet zomaar meer dingen kan regelen? Ik heb informatie gezocht over onder curatele laten stellen, maar daar heb je alle kinderen bij nodig. Mijn 3 "half"zussen zien niet in dat hij geen goede keuzes meer kan maken, en zullen dus geen toestemming hiervoor geven.

Ook wil ik graag weten wat er gebeurt als mijn vader overlijdt. Mijn moeder is die schuld aan haar stiefdochters verplicht, maar als dit geld er niet is, kan het toch niet betaald worden? Is er een mogelijkheid om dit te veranderen in het testament? Of kan mijn moeder dit op een bepaalde manier weigeren?

Ik en mijn "volle" zus willen ervoor zorgen dat mijn moeder naar een huurhuis kan verhuizen, mijn vader geen verkeerde dingen kan regelen, en dat mijn moeder niet in de problemen raakt wanneer mijn vader overlijdt.

Mijn excuses als een onderwerp als deze al is is besproken op het forum, maar ik ben al heel lang zoekende en weet niet meer waar ik moet zoeken voor een oplossing. Als het niet duidelijk is of er vragen zijn hoor ik het graag. Zelf ben ik 21 en hoor dus eigenlijk helemaal niet met deze dingen bezig te zijn en weet er dan ook weinig van.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Anne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 03 mrt 2011 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anne,

Hebben jullie de cijfers en de feiten niet aan je halfzussen voorgelegd? Cijfers liegen niet en een simpele rekensom zal ze toch leren dat ze naar het te erven bedrag in het testament wel kunnen fluiten.

Ik denk dat het zaak is dat er voor je ouders snel iets geregeld gaat worden. Wil de huisarts niet meewerken? Hij zal toch vast kunnen stellen dat de hersens van je vader het stil aan af laten weten. Het ontkennen hiervan zou al een aanwijzing voor hem kunnen zijn.
Net als manisch-depressieve mensen... die weten ook zeker dat ze niets mankeren en dus niets hoeven slikken.

Of er juridisch iets aan te doen weet ik niet. Misschien weten de juristen hier het wel.
anne08

BerichtGeplaatst: do 03 mrt 2011 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Jet,

Bedankt voor uw antwoord. Het probleem is dat de enige die het testament mag inzien is mijn vader, aldus de notaris. Zoals ik al zei, wil mijn vader niks veranderen zolang mij moeder niet naar het onmogelijke huis mee verhuist. Daarnaast is het zo, dat alles wat mijn vader zegt, mijn halfzussen aannemen. Als mijn vader zegt, is niet nodig, dan nemen hun dat aan. Waar ik bang voor ben, is dat als er nu niks veranderd, kan mijn moeder voor de rest van haar leven de erfschuld afbetalen aan mijn halfzussen na mijn vaders dood. De notaris zegt dat ze er niks over mag zeggen.

Wat betreft de huisarts, ten eerste krijg je mijn vader absoluut niet naar de huisarts (inderdaad, hij mankeert niks) en al zou de huisarts naar ons komen of wat dan ook, zou mijn vader zo mooi weer kunnen spelen dat de huisarts het wel gelooft. Een aantal maanden geleden kwam het DOC-team (Dementie Onderzoek en Casemanagementteam) langs op verzoek van mijn moeder, en die vond het nog een kwieke man. Dat was dus echt een moment opname, mijn vader is erg goed in de schijn op houden. We hebben gevraagd of het DOC team snel weer eens langs kon komen, maar mijn vader is op dit moment nog zo "goed" dat het waarschijnlijk weer op niks zal uitdraaien. Het is dus nooit bevestigd dat hij dementerend is, omdat het vaak momentopnames zijn wanneer professionele mensen erop letten. Ik ben natuurlijk geen expert, maar omdat ik en mijn moeder hem bijna dagelijks zien, zien wij gewoon dat hij niet meer handelings/wilsbekwaam is en wat dat aanricht.

Anyway, bedankt voor uw antwoord!
Jet

BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anne,,

Weet je toevallig of het testament op naam van de langstlevende staat? Ik mag toch hopen dat je vader bij het aangaan van het huwelijk met je moeder toen, ook aan haar welzijn heeft gedacht. Zeker gezien het leeftijdsverschil.

Ik vond onderstaand bericht op deze url: http://www.vanzwieten.nl/midden_03_gezin_06_erventestament.htm#B%20%20%20%20vormen

Quote:
Welke vormen van testament zijn er
Testament langstlevende

Door het nieuwe erfrecht is de gang naar de notaris voor veel mensen niet meer noodzakelijk. Het testament langstlevende was bedoeld om te voorkomen dat kinderen, of bij minderjarigheid de voogd die door de rechtbank benoemd wordt, de legitieme portie opeist. De langstlevende echtgenoot mag dan in de onverdeelde boedel blijven en hoeft niet het huis te verkopen om de legitieme portie uit te kunnen betalen. Nu is dit wettelijk geregeld.

Wanneer de achterblijvende ouder in de onverdeelde boedel blijft, krijgt deze een schuld aan de kinderen ter grootte van de legitieme portie. Die schuld wordt afgelost na overlijden, evenals de rente die over deze schuld is bijgeschreven. Die schuld hoeft niet bij leven te worden afgelost maar dat mag wel.

Redenen om ondanks de nieuwe wettelijke regeling toch een testament te laten opstellen kunnen zijn:

U wilt een andere verdeling dan wettelijk geregeld.
U wilt iemand een legaat toekennen. (zie hierna)
U wilt de voogdij van uw kinderen regelen
Legaat

Het kan zijn dat u bepaalde sierraden of het huis wilt laten erven. Dat kunt u regelen door die persoon een legaat toe te kennen. Een legaat kan ook worden toegekend in de vorm van het kwijtschelden van een schuld.
Ouderlijke boedelverdeling en vruchtgebruik

Het testament langstlevende wordt vaak opgemaakt in de vorm van ouderlijke boedelverdeling. De nabestaande partner mag dan in de onverdeelde boedel blijven. De langstlevende partner kan ongestraft het gehele bezit "opeten" zodat er voor de kinderen niets meer te erven valt. Na overlijden van de langstlevende erven de kinderen alles wat er over is.
anne08

BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet,

Wat ik heb begrepen van mijn moeder is dat alles naar mijn moeder gaat wanneer mijn vader overlijdt. En wat ik weet is dat mijn vader bepaalde bedragen, dus niet in procenten, heeft vastgesteld in het testament wat mijn halfzussen krijgen. Dus wat ik niet begrijp uit het bericht is wat ze bedoelen met "legitieme portie". Is dat het bedrag/aantal procent waar kinderen sowieso recht ophebben of iets anders? Het lijkt mij dat het bedrag wat mijn vader heeft vastgesteld niet zomaar genegeerd kan worden toch?
Jet

BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Legitieme portie is het deel erfrecht wat wettelijk vastgesteld is.
Een kind dat onterft is door de ouders heeft ten alle tijden recht op de legitieme portie.

Je vader kan elk kind wel een bedrag van € 100.000,00 beloofd hebben op papier, maar wat er niet is kan ook niet uitgekeerd worden.
anne08

BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké klinkt goed, het zou ook niet te doen zijn als mijn moeder voor altijd moet blijven betalen aan hen. Bedankt voor uw hulp, nu de rest nog!
Jet

BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 1:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat de aankoop van een huis betreft hoef je je denk ik ook geen zorgen te maken. Geen bank die hem een hypotheek wil verstrekken en als je moeder weigert te tekenen, kan er niet zo gek veel gebeuren.

Waarschijnlijk zal je vader het je moeder heel kwalijk nemen. Ik denk dat je moeder dit voor lief zal moeten nemen.
Gezien het leeftijdsverschil lag het in de lijn der verwachtingen dat je vader eerder recalcitrant gedrag zou gaan vertonen dan je moeder.

Mijn schoonouders verschillen 25 jaar in leeftijd. Vergelijkbaar met jouw ouders dus.
Mijn schoonouders hebben gedurende hun huwelijk, ruim 44 jaar, een villa gehuurd. Na de dood van mijn schoonvader wilde mijn schoonmoeder kleiner gaan wonen en heeft toen in een naburig gelegen dorp een kleiner huis gekocht. Op basis van haar AOW kreeg ze uiteraard geen hypotheek. Echter wel op basis van haar eigen vermogen.
Dat de bank jouw vader dus geen hypotheek wil verstrekken zegt alles over zijn eigen vermogen en dit gegeven zou je halfzussen dus aan het denken moeten zetten.

Blijft over, hoe je vader zover te krijgen dat het huis niet openbaar verkocht moet worden als blijkt dat de hypotheek niet meer betaald kan worden.
anne08

BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 1:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou dat is dus ook het probleem. Het huis staat nu al te koop, maar het wil nog niet echt verkopen. Mijn moeder is laatst juist met mijn vader naar de bank gegaan zodat hij hoort van een ander persoon dat hij geen hypotheek meer krijgt. Dit was ook het geval, maar ik heb het idee dat mijn vader in een totaal andere wereld leeft. Onder het mom van "Ik zal ze wel laten zien dat het lukt!" is hij aan het bedenken hoe dat gaat lukken. Niet dus. Maar, mijn moeder kan zich dus ook niet inschrijven voor een huurhuis, omdat ze mijn vaders handtekening daar ook voor vragen. Dus wat gebeurt er als het huis uiteindelijk toch verkocht wordt, en ze staan niet ingeschreven voor een huurhuis? De bank zei wel dat ze met de opbrengst van dit huis een hypotheek kunnen krijgen, maar mijn moeder wil ook gewoon niet meer kopen. Als mijn vader binnen 9 jaar overlijdt krijgt is er geen AOW meer, dus een nog kleinere inkomstenbron. Dus, situatie; niet ingeschreven bij de Wooncompagnie, niet willen/kunnen kopen, waar gaat iemand dan heen? Sowieso duurt het hier gemiddeld 2 jaar voordat iemand in aanmerking komt voor een huurhuis.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 3:42    Onderwerp: Re: Hulp voor familie toestand gezocht. Reageer met quote Naar onder Naar boven

anne08 schreef:
In zijn testament staan beloofde bedragen aan zijn kinderen uit een eerder huwelijk die niet meer haalbaar zijn (testament is al heel oud) maar mijn vader weigert dit te veranderen zolang mijn moeder niet akkoord gaat met verhuizen naar een ander huis, het huis wat hij niet kan betalen, maar denkt wel te kunnen betalen op de een of andere manier.

In principe is wat er in zijn testament staat een zaak van je vader alleen. Er is geen enkele manier waarop je je vader zou kunnen verplichten zijn testament te veranderen. Alleen als na zijn dood te bewijzen valt dat het testament is opgemaakt of gewijzigd terwijl hij niet bij zijn verstand was, kan dat testament of die wijziging worden vernietigd. Zoals ik het begrijp is daar geen sprake van.

Quote:
Mijn vraag: Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat mijn vader niet zomaar meer dingen kan regelen? Ik heb informatie gezocht over onder curatele laten stellen, maar daar heb je alle kinderen bij nodig.

Dat is foutieve informatie. Alle personen genoemd in art. 1:379 BW kunnen de rechter verzoeken je vader onder curatele te stellen. Wel is vereist dat aan één van de voorwaarden genoemd in art. 1:378 lid 1 BW is voldaan. Of dat zo is, bepaalt de rechter.

De weigering zijn testament aan te passen kan onder geen beding een reden zijn om hem onder curatele te laten plaatsen. Sowieso kan de inhoud van het testament op geen enkele manier een rol spelen voor de vraag of je vader onder curatele kan worden gesteld. De inhoud van het testament is immers een zaak van hem alleen, en is tot aan zijn dood voor de rest van de wereld geheim. (Misschien heeft hij je wel een document laten zien, maar je kunt nooit controleren of dat wel echt het (laatst opgemaakte) testament is.)

Quote:
Ook wil ik graag weten wat er gebeurt als mijn vader overlijdt. Mijn moeder is die schuld aan haar stiefdochters verplicht, maar als dit geld er niet is, kan het toch niet betaald worden? Is er een mogelijkheid om dit te veranderen in het testament? Of kan mijn moeder dit op een bepaalde manier weigeren?

Hoe het precies gaat hangt af van wat er precies in het testament staat. Als ik het goed begrijp worden er in het testament bepaalde bedragen aan die dochters gelegateerd. De erfgenamen zullen die bedragen moeten uitbetalen. Hierbij geldt:
art. 4:120 lid 2 BW schreef:
Voor zover de nalatenschap niet toereikend is om de schulden uit legaten te voldoen uit de erfdelen van de erfgenamen op wie zij rusten, worden zij verminderd.

Het is dus wel mogelijk dat je moeder niets aan de erfenis overhoudt, maar het is niet nodig dat ze de erfenis weigert uit angst door de legaten in de schulden te komen.

Jij hebt in ieder geval recht op je legitieme portie (net als de andere kinderen).

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 8:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou BW 4 eens doorbladeren.
anne08

BerichtGeplaatst: vr 04 mrt 2011 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides,

Wat betreft mijn vader onder curatele laten stellen heeft niks met het testament te maken, maar het feit dat hij af en toe dure grapjes uithaalt (bij 4 verschillende energiemaatschappijen aanmelden, zomaar van makelaar wisselen wat veel geld kost, ongelimiteerd spullen bestellen bij de Readers Digest etc.) Allemaal ondernemingen die het huishouden veel geld kosten wat er eigenlijk al niet is, praten helpt niet meer. Onder curatele is dan misschien wel een hele zware stap, maar misschien is er iets anders waardoor hij niet zonder mijn moeders toestemming dingen kan kopen/ondernemen?

Het probleem met het testament is, dat mijn moeder niet weet waar ze aan toe is als hij overlijdt. Zolang ze niet in de schulden raakt vindt ze het goed, dus als dat niet het geval is, is er niks aan de hand.

cvb; bedankt.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 mrt 2011 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het ergste geval kan je moeder, na het overlijden van je vader, nog een beroep doen op art. 4:29 BW en art. 4:30 BW. Je moeder heeft het recht om "verzorgd" achter te blijven.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds