Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onherroepelijke Volmacht ....???????
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ScorpionWoman

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2011 11:11    Onderwerp: Onherroepelijke Volmacht ....??????? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Allemaal,

Ik zit met een dringende vraag over een hoofdstukje uit het Hypotheek Contract.
Wie kan mij vertellen wat dit in normaal nederlands betekent?

"Volmacht"
De schuldenaar geeft hierbij onherroepelijke volmacht met het recht van substitutie aan de schuldeiser-zonder welke volmacht de lening niet tot stand zou zijn gekomen-om voor en namens de schuldenaar alle rechten en acties welke(bij voorbaat) zijn verpand uit te oefenen en vast te stellen,hetzij in der minne,hetzij in rechte,geschillen ter zake van deze rechten te onderwerpen aan arbitrage of bindend advies,daaromtrent-----dadingen aan te gaan en al hetgeen de schuldenaar te dier zake te vorderen heeft,------
daaronder begrepen het door verzekeraars verschuldigde,in en buiten rechte te innen-en daarvoor kwijting te geven.

Ik wil graag weten ofdat dit hetzelfde betekent als een "Akte Houdende Onherroepelijke Volmacht"Waar ik dus al zou ik tekenen de bank de macht geef om het huis waar de hypotheek op rust onderhands te verkopen als zij denken dat de tijd daar rijp voor is.

Ik stel deze vraag vanwege het feit dat ik de afgelopen week een brief van de bank kreeg met deze akte erbij.
Maar omdat ik eerst ben gaan kijken in wat er in het koopcontract staat stuitte ik op bovenstaande.
Heb ik de bank hiervoor al de macht gegeven..? Of betekent het bovenstaand wat anders...?
Want wat gebeurd er bvb als 1 van de partijen niet zou tekenen...?
Heeft de bank dan nog het recht om het huis pas onderhands te verkopen als het hun uitkomt...?

Hoop dat iemand van jullie hier op het forum mij uitleg kan geven..?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2011 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bank heeft op grond van het hypotheekrecht altijd het recht om (in geval de eigenaar van de woning zijn betalingsverplichtingen niet nakomt) de woning executoriaal te verkopen. Executoriaal betekent in dit geval dat er de nodige rechten en plichten bij komen kijken voor de bank (veelal zal er op een veiling verkocht worden).

De onderhandse verkoop is een ander verhaal. De onderhandse verkoop houdt in dat er geen veiling komt, maar dat de woning daarvoor al rechtstreek aan een koper wordt verkocht. Dit scheelt met name aan (veiling)kosten.

De bepaling die jij citeert, spreekt over de rechten die uit een verpanding voortvloeien. Veelal is aan de hypothecaire geldlening een levensverzekering of een bankrekening verpand. Bij deze bepaling wordt onherroepelijke volmacht verleend om het saldo van deze levensverzekering/bankrekening op de hypothecaire geldlening in minder te brengen. Deze bepaling ziet dan ook niet op de verkoop van de woning.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
ScorpionWoman

BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2011 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Een bank heeft op grond van het hypotheekrecht altijd het recht om (in geval de eigenaar van de woning zijn betalingsverplichtingen niet nakomt) de woning executoriaal te verkopen. Executoriaal betekent in dit geval dat er de nodige rechten en plichten bij komen kijken voor de bank (veelal zal er op een veiling verkocht worden).

De onderhandse verkoop is een ander verhaal. De onderhandse verkoop houdt in dat er geen veiling komt, maar dat de woning daarvoor al rechtstreek aan een koper wordt verkocht. Dit scheelt met name aan (veiling)kosten.

De bepaling die jij citeert, spreekt over de rechten die uit een verpanding voortvloeien. Veelal is aan de hypothecaire geldlening een levensverzekering of een bankrekening verpand. Bij deze bepaling wordt onherroepelijke volmacht verleend om het saldo van deze levensverzekering/bankrekening op de hypothecaire geldlening in minder te brengen. Deze bepaling ziet dan ook niet op de verkoop van de woning.

Bedankt voor je antwoord alles is mij duidelijk nu. Smile
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn al notariskantoren die weigeren mee te werken aan een "onherroepelijke volmacht" om redenen van de nadelige positie van de hypotheekgever, die daardoor ontstaat.

Stel dat u in financiele problemen zou komen, waarbij executieverkoop noodzakelijk is om verdere schulden te voorkomen. Met een dergelijke volmacht kan de bank executieverkoop tegenhouden en het huis pas dan verkopen wanneer de bank een hoger bedrag terugkrijgt door een hogere verkoopprijs te verlangen.

Hierdoor zou de periode tussen probleem en verkoop veel langer kunnen duren. De bank maakt het niets uit, want ontvangt aflossing plus rente van de hypotheekgever en heeft dus verhaalsmogelijkheden. De hypotheekgever kan alleen maar lijdzaam afwachten en ziet de schuld evenredig toenemen. De bank heeft geduld en wacht op het juiste bod.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Er zijn al notariskantoren die weigeren mee te werken aan een "onherroepelijke volmacht" om redenen van de nadelige positie van de hypotheekgever, die daardoor ontstaat.

Zoals ik het begrijp gaat het hier alleen om de levensverzekering en is de bepaling niet ongebruikelijk.

Waar notariskantoren wellicht moeite mee hebben zijn volmachten om direct het salaris van de schuldenaar te innen, zoals DSB wel deed.

Quote:
Stel dat u in financiele problemen zou komen, waarbij executieverkoop noodzakelijk is om verdere schulden te voorkomen. Met een dergelijke volmacht kan de bank executieverkoop tegenhouden en het huis pas dan verkopen wanneer de bank een hoger bedrag terugkrijgt door een hogere verkoopprijs te verlangen.

Hmm? Het zal normaal gesproken juist de bank zijn die tot executieverkoop overgaat. En mochten er andere schuldeisers zijn die moeilijk doen en executieverkoop kunnen afdwingen, dan zal zo'n onherroepelijke volmacht de bank niet kunnen helpen.

Quote:
Hierdoor zou de periode tussen probleem en verkoop veel langer kunnen duren. De bank maakt het niets uit, want ontvangt aflossing plus rente van de hypotheekgever en heeft dus verhaalsmogelijkheden. De hypotheekgever kan alleen maar lijdzaam afwachten en ziet de schuld evenredig toenemen. De bank heeft geduld en wacht op het juiste bod.

De bank benadeelt de schuldenaar door diens huis duurder te verkopen dan een executieverkoop zou opleveren? Weer wat nieuws.

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De bank benadeelt de schuldenaar door diens huis duurder te verkopen dan een executieverkoop zou opleveren? Weer wat nieuws.

Nee dat is niks nieuws kijk maar even naar de volgende linken.
Daar word alles haarfijn uitgelegd.

http://observatrix.blogspot.com/2010/12/akte-van-onherroepelijke-volmacht.html

http://www.notaris.nl/page.asp?id=1326
WimWest

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides, dat is juist het probleem. Door de onherroepelijke volmacht kom je bijvoorbeeld niet in aanmerking voor schuldsanering.

De bank is gebaat bij een hogere verkoop dan de executieverkoop en wil dit juist voorkomen door deze volmacht en rustig afwachten tot er een hogere verkoopprijs uitkomt dan de executiewaarde. Gedurende de periode van wachten blijft de schuldenaar verantwoordelijk voor hypotheek en rente.

Althans dat is de mening van de deskundigen, als je iets meer verdiept in dit onderwerp. Niks nieuws dus en wordt nu juist steeds meer toegepast ten voordele van de bank.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst: met de clausule van TS heeft dit weinig meer te maken.

Verder: het is onzin dat zo'n volmacht zou worden gebruikt om de verkoop van het huis tegen de wil van de schuldenaar te vertragen. De schuldenaar kan ook gewoon zelf het huis verkopen, desnoods via een openbare veiling.

De informatie op notaris.nl geeft ook aan dat de schuldenaar gebaat is bij een hogere opbrengst. Waar die pagina voor waarschuwt is dat wel moet zijn gegarandeerd dat die opbrengst echt hoger zal zijn. Het zou inderdaad niet goed zijn als de bank in staat zou zijn om het huis onderhands te verkopen voor een bedrag lager dan de executiewaarde.

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://mijngeld.blog.nl/nieuws/2010/12/03/akte-van-onherroepelijke-volmacht

Je zal het maar onwetend getekend hebben.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals gezegd: met de clausule van TS heeft dit weinig meer te maken. (Al zou het wel interessant zijn te weten welke "rechten en acties" bij voorbaat zijn verpand. Meer dan alleen de mogelijke uitkering van de levensverzekering?)

Dat een volmacht om loonbeslag te leggen problematisch is, heb ik in een eerder bericht al opgemerkt.

Het gaat mij om jouw verklaring van waarom een specifiek soort onherroepelijke volmacht, een soort volmacht waarmee de clausule van TS weinig van doen heeft, problemen kan opleveren. Dat de bank met zo'n volmacht de verkoop van het huis zou kunnen uitstellen ter detrimente van de schuldenaar is namelijk niet zo'n probleem.

Zie het bericht van Danny Rollof op de pagina waar je naar linkt.

WimWest schreef:
Althans dat is de mening van de deskundigen, als je iets meer verdiept in dit onderwerp.

Pas wat elementaire juridische kennis toe op die verhalen van zogenaamde deskundigen en je prikt er zo doorheen. Voor zover die zogenaamde deskundigen tenminste beweren wat jij hier beweert.

Zie de eerder genoemde link naar notaris.nl voor waar je echt op moet letten.

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lees ik het nu verkeerd? Volgens mij heeft TS het over een hypotheek contract en zie ik niets over een levensverzekering?

Wat heeft het voor zin om een onherroepelijke volmacht niet onherroepelijk te verklaren?

Nu ben ik echt in verwarring! Bonk
ScorpionWoman

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Lees ik het nu verkeerd? Volgens mij heeft TS het over een hypotheek contract en zie ik niets over een levensverzekering?

Wat heeft het voor zin om een onherroepelijke volmacht niet onherroepelijk te verklaren?

Nu ben ik echt in verwarring! Bonk

Hallo WimWest,

Het stukje die ik heb geschreven is een stukje uit de hypotheekakte.
De rede waarom ik dat gedaan heb is om er zeker van te zijn dat deze Machtiging niet hetzelfde was als de Onherroepelijke Volmacht die de bank mij heeft toegezonden.
Omdat banken dit tegenwoordig ook meteen meenemen in hun contract.

En dit stukje slaat daar dus niet op...dit stukje slaat op dat als men de hyptheek niet meer kan betalen de bank het recht heeft het huis per executie te veilen.En de daar aan verbonden levensverzekering mogen zij dan ook opeisen....staat ook in het koopcontract.

Maar voor mij is alles zo duidelijk geworden en teken niks!! Evil or Very Mad
Ik hoop dat het voor jou nu ook wat duidelijker is geworden? Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ScorpionWoman schreef:
En dit stukje slaat daar dus niet op...dit stukje slaat op dat als men de hyptheek niet meer kan betalen de bank het recht heeft het huis per executie te veilen.

Dat is altijd al zo. Dat is het hele idee van een hypotheek.

Quote:
En de daar aan verbonden levensverzekering mogen zij dan ook opeisen....staat ook in het koopcontract.

Die levensverzekering keert vermoedelijk pas uit na je overlijden, dus niet als je stopt met betalen. En nee, je geeft met die clausule de bank geen volmacht om je overlijden te bespoedigen of iets dergelijks.

Quote:

Ik denk dat je er beter aan doet om goed te lezen wat (kandidaat?)notaris Flash schrijft dan af te gaan op paniekzaaierij.

Waar ik nog in geïnteresseerd ben:
Quote:
alle rechten en acties welke(bij voorbaat) zijn verpand

Het lijkt mij dat op een andere plek in het contract staat vermeld welke rechten en acties (bij voorbaat) zijn verpand. Om welke rechten en acties gaat het? Ongetwijfeld een eventuele toekomstige uitkering van de levensverzekering, maar verder?

BerichtGeplaatst: ma 21 feb 2011 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
ScorpionWoman schreef:
En dit stukje slaat daar dus niet op...dit stukje slaat op dat als men de hyptheek niet meer kan betalen de bank het recht heeft het huis per executie te veilen.

Dat is altijd al zo. Dat is het hele idee van een hypotheek.

Quote:
En de daar aan verbonden levensverzekering mogen zij dan ook opeisen....staat ook in het koopcontract.

Die levensverzekering keert vermoedelijk pas uit na je overlijden, dus niet als je stopt met betalen. En nee, je geeft met die clausule de bank geen volmacht om je overlijden te bespoedigen of iets dergelijks.

Quote:

Ik denk dat je er beter aan doet om goed te lezen wat (kandidaat?)notaris Flash schrijft dan af te gaan op paniekzaaierij.

Waar ik nog in geïnteresseerd ben:
Quote:
alle rechten en acties welke(bij voorbaat) zijn verpand

Het lijkt mij dat op een andere plek in het contract staat vermeld welke rechten en acties (bij voorbaat) zijn verpand. Om welke rechten en acties gaat het? Ongetwijfeld een eventuele toekomstige uitkering van de levensverzekering, maar verder?

Ik weet wat de "Akte Houdende Onherroepelijke Volmacht" voor mij inhoud en ik heb zo mijn redenen om Zeker Niet Te Tekenen!!!

Ik weet wat voor mij het beste is en daar blijf ik bij.
Ik vind meer dan 5 jaar rekken al te veel en daar gaan niet nog een paar jaar bij komen omdat de bank dit wil.
Want dat is wat er gaat gebeuren...net zo lang rekken totdat de bank vind dat het huis eindelijk eens een aardig bedragje op kan leveren.
En dat heeft niks te maken met paniekzaaierij ,nee het is de pure waarheid die de banken nu in gaan zetten om mensen zo op deze manier onder druk te zetten.
Maar ondertussen ga je verder de shit in omdat je loonbeslag krijgt en zo op deze manier niet eens meer de rest kan betalen.
Maar dat staat niet in de akte die je krijgt toegestuurd!!!

Ik vind het erg spijtig voor de mensen die dit getekend hebben....maar ik ben blij dat ik eerst ben gaan spitten op het internet om te kijken wat zo'n akte nu eigenlijk inhoud.
En het houd in dat jij als klant van de bank er alleen maar slechter af komt.En de bank alleen maar in eigenbelang handelt maar niet voor de klant.Zoals ze dat wel zo leuk laten neerzetten in de akte. Evil or Very Mad
bona fides

BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ScorpionWoman schreef:
Ik weet wat de "Akte Houdende Onherroepelijke Volmacht" voor mij inhoud en ik heb zo mijn redenen om Zeker Niet Te Tekenen!!!

Maar weet je nu dat die vetgedrukte tekst niet zo'n volmacht is als je in je oorspronkelijke vraag bedoelde?

Quote:
Ik weet wat voor mij het beste is en daar blijf ik bij.

Uitstekend, maar ik denk dat die vetgedrukte tekst in één of andere vorm in vrijwel iedere hypotheekakte voorkomt, zolang er tenminste een levensverzekering wordt afgesloten om het huis na overlijden hypotheekvrij te krijgen.

Quote:
Ik vind meer dan 5 jaar rekken al te veel en daar gaan niet nog een paar jaar bij komen omdat de bank dit wil.
Want dat is wat er gaat gebeuren...net zo lang rekken totdat de bank vind dat het huis eindelijk eens een aardig bedragje op kan leveren.

Ten eerste: als je nu al denkt dat die hypotheeklening boven je budget gaat, dan moet je er zeker niet aan beginnen.

Ten tweede: die vetgedrukte tekst gaat over iets heel anders. Is dat nu duidelijk of niet??

Ten derde: ook met zo'n akte houdende onherroepelijke volmacht, die blijkbaar niet in jouw hypotheekcontract staat, kun je gewoon je huis verkopen. Zolang je die hypotheeklening maar aflost. Nogmaals: als je nu al denkt dat niet te kunnen, begin er niet aan. De volmacht doet er hierbij niet toe.

Ten vierde: als de bank je huis via een executieverkoop verkoopt, wat de bank sowieso kan doen als je niet betaalt, dan zit je onmiddellijk met enorme schulden opgescheept waar je de rest van je leven normaal gesproken niet meer afkomt. Het is voor zowel de bank als voor jou veel gunstiger om het huis tegen een min of meer marktconforme prijs te verkopen. Wellicht houd je er dan zelfs nog wat aan over! (Natuurlijk niet als je nu een huis koopt en voor 100% of meer financiert... dat de prijzen nog flink gaan zakken moet duidelijk zijn.)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds