|
Auteur |
Bericht |
Duin
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 86
|
Geplaatst: ma 07 feb 2011 14:53 Onderwerp: Pas op met LENOVO-Laptop Garantie |
|
|
Onze zoon heeft in Nederland via Ebay een Lenovo Laptop uit Amerika gekocht.
De laptop heeft binnen de termijn van 1 jaar (vanaf aankoop)
gebreken, beide USB-poorten zijn defect en toetsen op het toetsenbord vallen er letterlijk vanaf.
Nu heeft de Amerikaanse verkoper gereageerd dat wij ons gewoon kunnen melden bij Lenovo Nederland, ook is de verkoper bereidt de gebreken voor te leggen aan Lenovo-USA.
Het 1ste heeft onze voorkeur, laten repareren in Nederland, want de verkoper heeft ons al laten weten dat dit weken kan duren en tevens dienen wij de verzendkosten (retour) zelf te betalen.
Voordat ik met Lenovo-Nl in contact treed, zou ik graag willen weten hoe bij deze internationale aankoop de garantie bepalingen zijn. (Ik heb weinig zin in het kastje-muur verhaal)
Laatst aangepast door Duin op ma 21 mrt 2011 21:33, in totaal 3 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Duin
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 86
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 17:11 Onderwerp: |
|
|
Update:
Lenovo Nederland heeft de garantie-termijn overgenomen. (call-center in Griekenland !)
Lenovo zend ons een pakketzegel toe van DHL, die de Laptop komt ophalen en naar het reparatie-centrum in Frankrijk stuurt.
Laatst aangepast door Duin op do 17 feb 2011 20:04, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Duin
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 86
|
Geplaatst: do 17 feb 2011 20:04 Onderwerp: |
|
|
Update 2
Voordat je het product bij mogelijke productie-fouten opstuurt, neem duidelijke foto's waaruit blijkt dat het toestel onbeschadigd verzonden is.
De laptop is opgestuurd naar het reparatie-centrum in Frankrijk vanwege een toets die losgeraakt was en 2 niet functionerende USB poorten.
De reparatie afdeling berichtte ons dat de toetsen met geweld los getrokken zouden zijn en er is opeens sprake van gebroken toetsen... De USB-poorten zou met geweld beschadigd zijn.
De brutaliteit ! Moeten we weer aan de gang met getuigen verklaringen en foto's. _________________ Onderschriften in latijn zijn stoer man !
Laatst aangepast door Duin op za 19 feb 2011 15:25, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
Berichten: 117
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 1:42 Onderwerp: |
|
|
Geachte TS,
Ik vind persoonlijk dat Lenovo zich als een goed fabrikant/tussenpersoon handelend vanuit een bedrijf gedraagt. U koopt ten eerste iets via E-bay, waardoor het in principe als gewone koop moet worden gezien, en niet als consumentenkoop. Dit betekent dat u schade niet bij de verkoper zou kunnen verhalen.
Tenzij het bedrijf zich als bedrijf op e-bay kenbaar maakt (weet niet of dit überhaupt mogelijk is, maar als dit mogelijk is, dan kunt u bovenstaande als niet geschreven beschouwen, want dan heeft u direct bij de fabriek iets gekocht)
Dit doet niet af aan uw positie. Is er garantie verstrekt door de verkopende partij (kan zijn de fabriek, maar ook een als bedrijf handelende tussenpersoon) dan is de bewijslast voor de fabriek/in bedrijf handelende tussenpersoon. Echter als u iets van een "normaal/natuurlijk" persoon heeft gekocht dan ligt de bewijslast bij u. Dat houdt in geval van garantie in dat er een onderzoek moet worden gedaan. Voor dat onderzoek is het van belang dat u het product opstuurt, en wat er tijdens de verzending gebeurd komt voor uw risico, tenzij extreme gevallen waarbij het product aantoonbaar goed verpakt wordt, en het niet kan zijn dat het bij een normale verzending schade ontstaat. (je mag bijvoorbeeld niet verwachten dat een product door een auto wordt aangereden)
Een fabrikant of tussenpersoon handelend vanuit een bedrijf kunt u niet de eventuele schade bij verzending toerekenen. Ik vind het best goed dat de fabrikant of tussenpersoon handelend vanuit een bedrijf aanbiedt om uw verzendkosten tot zich te nemen. (mits ze een gedegen onderzoek doen uiteraard)
Eventuele foto's van de computer van voor het verzenden vormen geen bewijslast. Tenzij u op video heeft dat de fabrikant het product met een honkbalknuppel bewerkt.
Helaas moet ik concluderen dat uitingen tegen dit bedrijf niet zijn gebaseerd op rechtsfeiten en dat Lenovo zich zeer waarschijnlijk (tenzij u informatie heeft waarover ik niet beschik) gewoon als goed fabrikant/tussenpersoon handelend vanuit een bedrijf heeft gedragen.
Het kan natuurlijk zijn dat u zich niet goed behandeld VOELT, maar juridisch gezien heeft dit bedrijf zijn plicht gedaan, ongeacht of er garantie op de laptop is gegeven.
Ik vind dat ook dat verdere uitingen beter bij KASSA of een consumenten organisatie terecht moeten, want dit is echt niet het forum voor deze dingen. Juridisch advies kunt u krijgen, maar met alle respect, maak er geen afzeik pagina van voor ontevreden consumenten. (ik begrijp overigens de gevoelens goed en je intenties zullen ook goed zijn) |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 728
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 9:12 Onderwerp: |
|
|
Evil-cliniclown schreef: | Geachte TS,
Ik vind persoonlijk dat Lenovo zich als een goed fabrikant/tussenpersoon handelend vanuit een bedrijf gedraagt. U koopt ten eerste iets via E-bay, waardoor het in principe als gewone koop moet worden gezien, en niet als consumentenkoop. |
Ooooeps
Zowel op E-bay als Marktplaats verkopen bedrijven goederen en diensten.
Deze vallen allen onder het gewone consumentenrecht, |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 10:11 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Zowel op E-bay als Marktplaats verkopen bedrijven goederen en diensten.
Deze vallen allen onder het gewone consumentenrecht, |
Exact dat punt maakt Evil-cliniclown zelf één zin verder, dus dit vind ik een beetje onterechte reactie.
De rest van de reactie van Evil-cliniclown is zeer terecht en to-the-point, en ik hoop dat de OP deze ter harte neemt. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Duin
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 86
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 15:11 Onderwerp: |
|
|
@Ec
Je hebt heel veel woorden nodig om tot de conclusie te komen dat het geen consumenten aankoop is en dan weer wel.Dan volgen er een aantal alinea's over mogelijke vervoer- schade, waar in het geheel geen sprake van is.
Dan sluit je af met een persoonlijke overweging over de inhoudelijke posting.
Je haalt er zo teveel niet ter zaken doende dingen bij, het werkt verwarrend. De garantie vw. kun je op de site van Lenovo bekijken, dat is het item niet.
Zoals vermeld heeft Lenovo al erkend dat zij zich houden aan de garantie-voorwaarden. Is er nergens sprake van vervoers-schade. En zoals je kunt lezen heeft Lenovo het transport ingeschakeld en bekostigd. (toezending van transport Label)
================================================
Wat wel speelt is dat
- Lenovo Nederland erkend heeft dat zij verantwoordelijk zijn voor de garantie van de laptop.
- De laptop GEEN vervoers-schade heeft opgelopen,
- het raparatie-bedrijf dat Lenovo heeft ingeschakeld aan
Lenovo gerapporteerd heeft alsof er toetsen gebroken
zouden zijn en dat als gevolg hiervan 1 toets is losgeraakt.
- Dat de USB poort (inwendig) met kracht gebroken is.
En dat is feitelijk onjuist, de laptop is altijd zorgvuldig behandeld en waarschijnlijk heeft de lijm-laag van 1 toets losgelaten waardoor uitsluitend het kapje (flinter-dun toets-kapje) los is gelaten.
Volgens de EU richtlijnen (die Ned. heeft overgenomen en heeft uitgebreid) ligt de bewijslast bij de fabrikant. (EU kent 2-jaar garantie, Ned. kent "een te verwachten levens-duur")
Dan is het gewoon een goed advies om zorg te dragen dat je bij dit soort kwesties foto's van het apparaat hebt gemaakt, zodat je kunt aantonen dat het apparaat in onbeschadigde staat is verzonden.
Want na een half jaar, gaat wel de kwestie spelen of de consument verantwoordelijk is voor de schade of dat het een fabrieks-fout betreft.
Als er tijdens de verzending beschadigingen zijn aangebracht is dit de verantwoordelijkheid van de vervoerder die Lenovo heeft ingeschakeld. (en dat is hier NIET het geval)
Het vervelende is gewoon dat als je een product ter reparatie bij de winkel aanbiedt, de winkel meestal een staatje opmaakt van de huidige toestand van het apparaat en die onderlinge schouwing kan bij verzending niet plaats vinden.
Maar nu zit ik wel met wat vragen betreft die bewijslast van de fabrikant is ons bewijs van onbeschadigd verzenden voldoende ? _________________ Onderschriften in latijn zijn stoer man !
Laatst aangepast door Duin op ma 21 mrt 2011 21:41, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Duin
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 86
|
Geplaatst: ma 21 mrt 2011 21:40 Onderwerp: |
|
|
bericht tekst _________________ Onderschriften in latijn zijn stoer man ! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 22 mrt 2011 12:00 Onderwerp: |
|
|
Dit lijkt een beetje op de standaard discussie die wel vaker ontstaat na een garantieclaim.
Het komt er nu op neer dat u moet bewijzen dat de klachten (schade aan toetsen en USB) ontstaan zijn als gevolg van een productie/ontwerpfout en niet door ondeugdelijk gebruik.
Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord van toetsjes die loslaten als gevolg van een slechte lijmlaag, maar goed... daarvoor zijn wellicht meer fora te vinden die dergelijke ervaringen kunnen onderbouwen. Bewijs leveren wordt lastig voor u, maar acht ik niet onmogelijk.
Echter een USB poort waarbij daadwerkelijk sprake is van een beschadiging, kunt u die schade vrijwel onmogelijk verklaren door een productie-/ontwerpfout.
Wellicht toch nog eens met uw zoon praten over het "gebruik" van de laptop? |
|
|
|
 |
|