|
Auteur |
Bericht |
dammie
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 12 feb 2011 9:34 Onderwerp: Achteraf alsnog Pro Deo aanvragen? |
|
|
Hallo Allen,
Een kennis van mij (echt waar ) heeft bij een financieel geschil met een bank een advocaat in de hand genomen.
Aangezien er een hoop moest worden terugbetaald door omstandigheden en mijn kennis geen cent heeft, had hij een advocaat in de hand genomen.
Beetje dom vanuit gegaan denk ik dat er op pro deo basis gewerkt zou worden, omdat hij €0,00 heeft.
Nu ligt er deze week een rekening in de bus die, met aanbetaling, bijna €1000 bedraagt terwijl hij al 0,00 had.
Wat zijn de regel omtrent pro deo? Moet je dit compleet afspreken of moet een advocaat dit inschatten? of je hierop wijzen?
Kan je eventueel achteraf de kosten terug krijgen?
Dank! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 18:22 Onderwerp: |
|
|
gedragsregels advocatuur
regel 24
lid 1: Tenzij een advocaat goede gronden heeft om aan te nemen dat zijn client niet in aanmerking kan komen voor door de overheid gesubsidieerde rechtsbijstand, is hij verplicht met zijn client bij het begin van de zaak en verder telkens wanneer daartoe aanleiding bestaat, te overleggen of er termen aanwezig zijn om te trachten door de overheid gefinancierde rechtshulp te verkrijgen.
(...)
lid 3: wanneer de client mogelijk in aanmerking komt voor door de overheid gefinancierde rechtshulp en niettemin verkiest daarvan geen gebruik te maken, dient de advocaat dat schriftelijk vast te leggen.
regel 26
lid 1: wanneer een advocaat een opdracht aanvaardt, dient hij de financiele consequenties daarvan met de client te bespreken en inzicht te geven n de wijze waarop en de frequentie waarmee hij zal declareren.
Ik adviseer je kennis om met een beroep op bovengenoemde gedragsregels bezwaar te maken tegen de declaratie en opheldering te vragen. Wordt er geen antwoord gegeven, dan kun je daarna naar de deken in het arrondissement waar de advocaat kantoor houdt. |
|
|
|
 |
dammie
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 19:53 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie wel, ik ga het doorgeven. |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 21:41 Onderwerp: |
|
|
Is er een overeenkomst tussen cliënt en advocaat overeengekomen en getekend door beide partijen waarin o.a het uurtarief vermeld staat?
Als dat zo zou zijn, dan mag je toch aannemen dat het betalingsgedrag aan de orde komt?
Vorig jaar hebben wij een keer een kennismakingsgesprek met een advocate gehad die naderhand netjes een rekening van € 250,00 op onze deurmat deponeerde.
Op haar website stond duidelijk dat het kennismakingsgesprek gratis was. Geen tijdsaanduiding. Daarbij kon zij ons niet helpen in onze zaak.
Mijn man heeft haar netjes een brief geschreven waarin hij dit aangeeft, plus dat er geen overeenkomst tussen hem en haar getekend was. We hebben er nooit meer iets van gehoord.
Dit kan natuurlijk heel goed een vergissing van haar secretaresse geweest zijn, maar duidelijk moet wel zijn of er een getekende overeenkomst is met duidelijke afspraken. Dat is wel zo prettig voor beide kanten. |
|
|
|
 |
|