Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 13 aug 2025 15:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Skype legaal?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mackie

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011 15:16    Onderwerp: Skype legaal? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal, is Skype legaal? Ik vroeg me dat af omdat je bij Skype echt voor belachelijk weinig geld kan bellen....Alvast bedankt!

gr. mackie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NickV

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zou skype volgens jou niet legaal zijn?
mackie

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat het zo weinig geld kost, terwijl het bij andere aanbieders veel duurder is...Ik dacht misschien is het zon pirate bay/ napster-achtig programma...

gr. mackie
Jet

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mackie schreef:
Omdat het zo weinig geld kost, terwijl het bij andere aanbieders veel duurder is...Ik dacht misschien is het zon pirate bay/ napster-achtig programma...

gr. mackie

Ik denk niet dat Brein het lang op het internet had laten staan als het illegaal was. Je zou je ook af kunnen vragen of de andere aanbieders niet gewoon veel te duur zijn.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je enig idee wat Pirate Bay en Napster doen?

Heb je enig idee wat Skype doet?

Hebben de twee iets met elkaar te maken?

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan met Skype, net als met msn overigens, ook bestanden verzenden. Als je een beetje leuke verbinding hebt, kan je dus complete films verzenden. Muziek materiaal is al helemaal geen probleem.

Pirate Bay doet dit middels torrents. Napster zal het net zoals e-Mule gedaan hebben.

Skype en msn zijn echter in eerste instantie bedoeld als chat en bel programma. Dat gebruikers deze programma's ook voor andere doeleinden gebruiken is de makers van deze programma's denk ik niet aan te rekenen.

Maar inderdaad bona fides, eigenlijk zijn de programma's niet met elkaar te vergelijken.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 2:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo'n file transfer-functie is zeker niet illegaal, anders kun je ook ftp (als iemand nog weet wat dat is), alle browsers en e-mailprogramma's verbieden, en dan ook maar gelijk alle post- en transportbedrijven.

Maar mackie vroeg zich af of de goedkope belfunctie legaal is. De enige overeenkomst met Pirate Bay/Napster-achtigen die ik zie is dat het geen of niet veel geld kost (bij mijn weten moet je wel betalen om met Skype naar een "echte" telefoon te bellen).

De zon komt voor niets op. Is in de zon liggen illegaal?

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 2:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]Zo'n file transfer-functie is zeker niet illegaal, anders kun je ook ftp (als iemand nog weet wat dat is), alle browsers en e-mailprogramma's verbieden, en dan ook maar gelijk alle post- en transportbedrijven.

Maar mackie vroeg zich af of de goedkope belfunctie legaal is. De enige overeenkomst met Pirate Bay/Napster-achtigen die ik zie is dat het geen of niet veel geld kost (bij mijn weten moet je wel betalen om met Skype naar een "echte" telefoon te bellen).

De zon komt voor niets op. Is dat reden om te denken dat in de zon liggen illegaal is?

Met Skype kun je bellen. Niet valt in te zien welke geschreven of ongeschreven rechtsregel zou kunnen worden geschonden door van Skype gebruik te maken. Auteursrechten zijn in ieder geval niet in het geding.

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 2:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oeps, ik mis de edit-button nu al... Confused

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 2:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien ben ik iets te snel om Skype evident legaal te noemen. Met Pirate Bay en Napster heeft de beldienst van Skype in ieder geval niets te maken, maar bij gebrek aan voldoende diepgaande kennis van de Telecommunicatiewet durf ik niet zonder meer te stellen dat deze wet geen eisen stelt aan een dienst als Skype en/of dat aan dergelijke eisen door Skype zonder meer wordt voldaan.

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij hun juridische info staat o.a:

http://www.skype.com/intl/nl/legal/terms/voip/

Quote:
1.2 Wettelijke beperkingen: Als het in uw land wettelijk verboden is van de producten gebruik te maken, omdat u te jong bent of omdat de producten niet zijn toegestaan in uw land, maak er dan geen gebruik van.

Bij mijn weten maakt zo'n beetje heel Nederland gebruik van Skype. Als deze service in NL niet toegestaan zou zijn ivm de telecommunicatie wet, dan zou daar allang gewag van gemaakt zijn. Skype is nu niet bepaald een programma van de laatste tijd.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de stukken over bewaarplicht, registratieplicht e.d. uit de Telecomwet die ik ken, zie ik steeds Skype genoemd worden als voorbeeld van een bedrijf dat er niet onder valt.

Je valt kort gezegd onder de Tw als je met eigen apparatuur elektrische stroompjes maakt waarmee je informatie routeert door een netwerk. (Voor de theoretici: als je in lagen 1, 2 of mogelijk 3 van ISO/OSI zit) Skype doet alles over andermans apparatuur (en zit in laag 5/6/7) en heeft geen eigen apparatuur of infrastructuur.

Bovendien zitten ze in de VS dus zelfs al gold de Tw dan nog zou men zich er niets van aantrekken.
Jet

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uhhh... Tw? Confused
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Telecomwet
Jet

BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan skype dan met je gegevens doen wat het wil, omdat ze niet onder die Telekom wet vallen? En waarom vallen zij daar dan niet onder en andere VOIP aanbieders wel?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds