Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 16:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Winkeldiefstal?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dborah

Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: vr 11 feb 2011 22:16    Onderwerp: Winkeldiefstal? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een vraag die betrekking heeft op winkeldiefstal, ofja of ik het eigenlijk wel diefstal mag noemen....

Als je in een winkel bent, je verwisselt producten van de verpakking (dus het juiste product zit niet in het doosje) , maar je betaalt de verpakking wel (de verpakking met andere inhoud). Word dit gezien als diefstal?

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 11 feb 2011 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja. Je neemt een product weg zonder daarvoor te betalen. Dat je een truc gebruikt met de verpakkingen in plaats van het in je zak te stoppen maakt niet uit.
dborah

BerichtGeplaatst: vr 11 feb 2011 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ja. Je neemt een product weg zonder daarvoor te betalen. Dat je een truc gebruikt met de verpakkingen in plaats van het in je zak te stoppen maakt niet uit.

Ja maar ik bedoel dat ik die verpakking waar een ander product in zit wel is betaald. Dus dat er niet zomaar zonder te betalen de winkel word uitgerend..
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 11 feb 2011 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je betaalt niet voor het product dat je mee naar buiten neemt. Je betaalt wel een bedrag maar dat is niet de prijs van dat product. Bovendien weet de winkel niet dat je eigenlijk dat product wilt kopen. Je hebt dat product derhalve niet gekocht.

Omdat je het product meeneemt zonder dat je het gekocht hebt, ontvreemd je andermans eigendom.
Jet

Leeftijd: 62

BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Simpel gezegd: je betaald nooit voor de verpakking maar voor de inhoud.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet schreef:

Ik zou het dan eerder formuleren als: je betaalt juist wel voor de verpakking, maar in dit geval niet voor de inhoud - die blijft gestolen.

Leeftijd: 62

BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Jet schreef:

Ik zou het dan eerder formuleren als: je betaalt juist wel voor de verpakking, maar in dit geval niet voor de inhoud - die blijft gestolen.

Ja, in dit geval klopt dat.

Maar ik doel op het normaal winkelen. Als iets 8 euro kost, betaal ik misschien 0,50 cent verpakkingskosten en 7,50 voor de inhoud ervan uitgaande dat de verpakking de inhoud omhult welke op de afbeelding te zien is.
Zit er totaal iets anders (goedkopers) in dan de verpakking aanduidt, kan je spreken van oplichting.
Ben ikzelf schuldig aan het omruilen van de inhoud van goedkoop naar duur, dan is het diefstal.

Uiteindelijk bedoelen we allemaal hetzelfde denk ik.
Lexus

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 17 feb 2011 17:47    Onderwerp: re. winkeldiefstal Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het valt mij op dat veel forumleden denken dat je door betalen eigenaar wordt. Dat is op de eerste plaats al niet zo. Je wordt eigenaar door de overdracht. Ook als je niet hebt betaald, ben je dan eigenaar geworden.

In dit geval verwisselt men de verpakking. Een product van 10 euro wordt in een andere verpakking, met de prijs van 2 euro gestopt. De vraag of dat diefstal is, zul je moeten beantwoorden door te beredeneren of de bestanddelen van art. 310 Wv Sr zijn ingevuld. En naar mijn mening is dat zo. Je neemt namelijk iets weg dat een ander toebehoort, met het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening.
Zelfs voordat men de kassa is gepasseerd levert dit diefstal op. (tandenborstelarrest)
Kortom, dit valt onder het begrip 'diefstal'. En het al dan niet betalen is niet van belang.
Scandelicious_

Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011 21:10    Onderwerp: Gevolg Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi!

Ik had een paar vraagjes. Ik ben vandaag heel dom geweest. Heb namelijk geprobeerd om iets onrechtmatig mee te nemen. Nu ben ik gepakt, proces verbaal is opgemaakt en ik heb een boete meegekregen van 170euro. Nu vroeg ik me dus af wat de gevolgen zijn.

Zal dit me altijd n blijven jagen? Ik bedoel. Ik zal een strafblad hebben. Hoelang blijft dit misdrijf me achtervolgen? Klopt het dat dit 30jr is?

ik ben studente verpleegkunde. Heeft een VOG een gevolg op mijn loopbaan? Zo ja, wat kunnen de gevolgen zijn?

Wat zijn de gevolgen van dit misdrijf over het algemeen. Ik ben 22 dus meerderjarig.

Ik hoop dat iemand me hier wat antwoord op kan geven. Zo'n stomme actie! Ik zal het ook noooooooooooit meer doen. De eerste keer liep gelijk verkeerd af. Ik heb me lesje wel geleerd.

Groetjes Scandelicious_
LVR

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: do 07 apr 2011 8:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Antwoorden op uw vragen:

De Justitiële Documentatie

Wanneer krijg ik een strafblad?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 07 apr 2011 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een VOG, ofwel verklaring omtrent gedrag, wordt afgegeven in relatie tot de beoogde functie die uitgevoerd zal gaan worden.

Zo zal een veroordeeld hardrijder wel een VOG krijgen om voor de klas te gaan staan, maar niet zo snel om schoolvervoer te gaan rijden.

Overigens:
dborah schreef:
Als je in een winkel bent, je verwisselt producten van de verpakking (dus het juiste product zit niet in het doosje) , maar je betaalt de verpakking wel (de verpakking met andere inhoud). Word dit gezien als diefstal?

Hoe zou dit anders gezien moeten worden, en wat denk je ermee op te schieten?

Overigens vind ik dit wel een apart artikel:
[quote="Artikel 329 Sr.]Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft de verkoper die de koper bedriegt:
1°. door hem die een bepaald aangewezen voorwerp kocht, opzettelijk iets anders daarvoor in de plaats te leveren;
2°. ten opzichte van de aard, de hoedanigheid of de hoeveelheid van het geleverde, door het aanwenden van listige kunstgrepen.[/quote]
Dus als de verkoper zoiets flikt, dan krijgt hij een minder zware straf, dan wanneer de koper dat doet... Zou het niet andersom moeten zijn?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds