Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
vik_r
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 06 feb 2011 15:15 Onderwerp: |
|
|
John Locke schreef: | Zo kun je het niet helemaal vergelijken. Je weet bijv hoeveel je voor een vak moet lezen.. veel colleges zegt ook niet alles. |
Het aantal colleges geeft aan hoeveel ik naast de studie kan werken.
Het aantal bladzijdes lezen per week is een goede indicatie voor de tijd die je erin moet steken, ik heb wel eens 250 bladzijdes per week moeten lezen, zolang het niet meer is, kan ik de tijd goed inschatten.
En als iemand de studie over het algemeen makkelijk vindt, dan kan ik het ook best makkelijk vinden, omdat ik, in alle bescheidenheid, best wel makkelijk studiestof tot me neem.
Maare John, wat kun jij me vertellen over Leiden?
(Het lijkt wel alsof iedereen in Leiden zit en niemand in Amsterdam!) |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 07 feb 2011 17:51 Onderwerp: |
|
|
Ik kan best wat vertellen over de UL maar er is al het een en ander verteld en ik weet niet wat je precies wilt weten...
Als je moet werken ernaast is het idd wel nuttig om te weten hoeveel colleges je krijgt. Ik vind het best schools met opkomstverplichtingen en zo, maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Als je een idee wilt hebben over de zwaarte van de vakken zou ik hier eens kijken. Grofweg kun je dan zeggen dat elk 1 ects-punt 100 pagina's aan literatuur betekent. Ik neem aan dat je weet hoeveel pagina's je per uur leert.. Reken maar uit dus
http://studiegids.leidenuniv.nl/studies/show/rechtsgeleerdheid |
|
|
|
 |
advocaatjeleefjenog
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 185
|
Geplaatst: ma 07 feb 2011 22:47 Onderwerp: |
|
|
Ik gok dat je per week zo´n 50 tot 100 bladzijden per vak moet lezen. Althans, dat is mijn ervaring tot nu toe en ik ben 1e jaars in Leiden.
LLP kan idd schools aandoen, maar mijn ervaring is dat je niet direct in het diepe wordt gegooid en allerhande vaardigheden opdoet die je later goed van pas komen. Verder heeft Leiden prima docenten (op een enkele kwal na verstaan ze hun vak en zijn ze aardig tegen de studenten). Ook zijn er genoeg kritische docenten met een mening die afwijkt van wat je zou verwachten. Fijn om ook eens een verhaal van een andere kant te horen moet ik zeggen.
Over dingen als het rooster kan ik idd niet veel zeggen, maar ik kan je wel een link geven naar het rooster van een gemiddelde eerstejaars. |
|
|
|
 |
vik_r
|
Geplaatst: di 08 feb 2011 14:24 Onderwerp: |
|
|
Allen, wederom bedankt voor de informatie.
En nu wordt het hoog tijd dat er eens een paar 'Amsterdammers' komen reageren!  |
|
|
|
 |
vik_r
|
Geplaatst: di 08 feb 2011 14:37 Onderwerp: |
|
|
advocaatjeleefjenog schreef: |
Over dingen als het rooster kan ik idd niet veel zeggen, maar ik kan je wel een link geven naar het rooster van een gemiddelde eerstejaars. |
De link is niet doorgekomen. |
|
|
|
 |
advocaatjeleefjenog
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 185
|
|
|
|
 |
1e_jaars_fiscaal_recht
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 125
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 16:02 Onderwerp: |
|
|
Overige is mijn ervaring:
UvA: brede kennis in eerste jaar met nadruk op het denkwerk, met vakken als Conflictsbeslechting (10 ECTS), Encyclopedie en de in perspectief vakken. Contractenrecht en aansprakelijkheidsrecht zijn een apart vak. Niet een vak zoals op de VU. De lokatie is leuk oudemanhuispoort, de collegezalen zijn ruim. Super universiteit. Alleen ik zag in elsevier dat het niveau wel tegen viel en van Amsterdam is het keuze nummer 2 om te studeren. De Vu blijkt voor rechtsgeleerdheid beter. Ook staat de UvA bekend om de chaos.
VU: strenger en killer dan uva. Atmosfeer is anders. Ik heb er 3 jaar succesvol gezeten en ik vind het een leuke universiteit. De rechtenfaculteit is helaas minder vriendelijk voor eerste jaars in vergelijking met UvA. Samenvattingen zijn te koop bij de QBDBD, erg leuk en goedkoper dan JoHO. Erg onhandig dat er bij rechtenvakken geen blackboard discussion cultuur is dus je zult het eigenlijk alleen moeten uitvogelen. Bij de UVA leeft dit wel erg sterk, met zelfs docenten die hier antwoord op geven. Een dikke plus voor de UvA in dit geval.
UvT (ik doe hier master): met vlag en wimpel de beste uni. Voor eerste jaars studiecoaching. Tilburg is klein en compact en ik ben er niet snel afgeleid. Bibliotheek is parktisch en ruim genoeg om te leren. Kamerhuur is laag. Het niveau is super, met vlaamse/belgische docenten uit Leuven, Antwerpen/ Gent die een zeer hoog niveau hebben. Veel bekende hoogleraren. En maar 12000 studenten. Dus erg klein. Het niveau van recht is hoog. Ik geloof dat het iets hoger ligt dan in Amsterdam, maar dat ligt ook natuurlijk aan jezelf. Je hebt iets gemotiveerdere studenten want je zit in iets kleinere groepjes en je hebt 1 herkansing, ipv 2 . Jurivies kun je bijles regelen als eerste jaars. Wel een BSA van 42 ofzo, maar goed als je voor kwaliteit wilt gaan raad ik je wel Tilburg aan en elke dag zo'n 8 uur te studeren, zodat je ook je vakken wel haalt, lijkt mij wel handig met maar 1 her en 42 ects BSA (kan wel meer zijn). Tilburg is Nederlands beste Law School en erg internationaal georienteerd. Veel studenten zijn buitenlands. Een ander voordeel is de UB: elke werkdag open van 08:00 - 23:00 en in weekenden van 10:00 - 18:00 dat zijn uitzonderlijk ruime openingstijden. Ze hebben op de campus overigens ook erg goede beveiliging. Wat vind ik wel slecht: ga niet eten daar 's avonds bij het campus restaurant, 2x gegeten en beide keren een ramp. Piekuur is zo rond 11:00 - 15:00 dan is de campus helemaal vol en is het lastig om een plek te krijgen in de UB, maar na 17:00 is het opeens helemaal leeg. Vrijwel iedereen die er studeert woont in Tilburg of gaat met de trein naar een nabijgelegen stad. Dus 's avonds is het lekker rustig. Ook nog een voordeel: deeltijd onderwijs. Je kunt je college dat je sochtends hebt gemist 's avonds lekker inhalen in een kleine groep.
Geen tilburg? dan Leiden denk ik, oudste universiteit met de meeste rechtenervaring. Ik heb van horen zeggen dat Leiden beter is dan UvA of Vu. Erasmus raad ik af, want het is veel te massaal.
Succes met je keuze |
|
|
|
 |
vik_r
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 16:21 Onderwerp: |
|
|
1e_jaars_fiscaal_recht schreef: | Overige is mijn ervaring:
UvA: brede kennis in eerste jaar met nadruk op het denkwerk, met vakken als Conflictsbeslechting (10 ECTS), Encyclopedie en de in perspectief vakken. Contractenrecht en aansprakelijkheidsrecht zijn een apart vak. Niet een vak zoals op de VU. De lokatie is leuk oudemanhuispoort, de collegezalen zijn ruim. Super universiteit. Alleen ik zag in elsevier dat het niveau wel tegen viel en van Amsterdam is het keuze nummer 2 om te studeren. De Vu blijkt voor rechtsgeleerdheid beter. Ook staat de UvA bekend om de chaos.
VU: strenger en killer dan uva. Atmosfeer is anders. Ik heb er 3 jaar succesvol gezeten en ik vind het een leuke universiteit. De rechtenfaculteit is helaas minder vriendelijk voor eerste jaars in vergelijking met UvA. Samenvattingen zijn te koop bij de QBDBD, erg leuk en goedkoper dan JoHO. Erg onhandig dat er bij rechtenvakken geen blackboard discussion cultuur is dus je zult het eigenlijk alleen moeten uitvogelen. Bij de UVA leeft dit wel erg sterk, met zelfs docenten die hier antwoord op geven. Een dikke plus voor de UvA in dit geval.
|
Bedankt voor de info, hier wachtte ik op! Nog wel wat vragen.
Heb je alleen gelzen in de Elsevier dat het niveau slecht is van de UvA of weet je ook van andere mensen dat het niveau tegenvalt. En wordt daarmee bedoeld dat je na het afronden van de studie niet de kennis hebt die je zou moeten hebben? Of moet ik het zo begrijpen dat je simpele tentamens krijgt die na 2 dagen studeren te halen zijn wat zorgt voor een zesjescultuur?
Wat vind je van het niveau van VU? Aangezien je daar hebt gezeten zal je er wel een duidelijk beeld van hebben. |
|
|
|
 |
1e_jaars_fiscaal_recht
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 125
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 16:41 Onderwerp: |
|
|
Je zult aan elke in Nederland zijnde universiteit een niveau halen dat goed genoeg is voor je beroepspraktijk. Alleen bij de ene universiteit heb je meer de mogelijkheid op een hoger niveau en meer uit jezelf te halen. Bij de Vu had ik dat veel minder dan nu bij de UvT. De sfeer van de Vu viel mij tegen en het is mij iets te groot (en de reistijd, jezus, in tilburg is het maar 10min huis-> uni, in a'dam was het 45min heen en terug en als je een keertje naar het centrum wilt ook nog zoiets), gelukkig studeerde ik lekker thuis en in de UB van de UVA . Was voor mij prettiger. Het niveau van de VU is prima hoor, niks mis mee en ik ben er als kritische en goede student uitgekomen. Maar ik had liever al mijn tijd aan de UvT doorgebracht. Als ik spreek met eerste jaars daar, vraag ik mij wel eens af of ik dat niveau had toen (ze kunnen al aardig in juridische termen praten) en bij de UvT houden ze het allemaal er leuk en luchtig, de tentamens sluiten aan bij het werkgroeponderwijs en zijn van hoog niveau. De Vu heeft overigens verplicht juridische vaardigheden traject in het eerste jaar. Dit vind ik persoonlijk onzin, rechten moet gewoon te studeren zijn zonder ergens een verplichting voor te hebben overigens kwam het mij persoonlijk wel te goede omdat ik wat motivatie problemen had. Nu zijn die allemaal wel opgelost, door cursussen als effectief en actief leren, uitstelgedrag en snelleren en heel veel nadenken over wat ik precies wil. Nu studeer ik erg effectief en is het allemaal stukken en stukken leuker dan mijn eerste jaar. Ben je van plan lid te worden en ben je 18-19? Wordt dan lid na je BSA, want het maakt echt niet uit of je nou 20 bent of 21, maar het maakt wel degelijk uit of je je BSA en een dikke boete van 3000 euro krijgt. En je eerste jaar bij een studentenvereniging ben je erg druk bezig met je dispuut/club of iets dergelijks. Het kostte mij in ieder geval mijn kans om door te gaan aan de UvA. 25/30 ects gehaald en toen moest ik naar de Vu. |
|
|
|
 |
vik_r
|
Geplaatst: vr 11 feb 2011 22:33 Onderwerp: |
|
|
Ik hoor het al, je wilt me overhalen naar de UvT te komen
Je hebt dus ook op de UvA gezeten. Wat is het niveauverschil tussen UvA en VU? De reden dat ik deze vraag stel is omdat ik een idee wil krijgen van de tijd die je in je studie moet steken.
Zoals je misschien heb tkunnen lezen op de eerste pagina wil ik het liefst zoveel mogelijk thuisstudie doen.
Hoeveel uren heb je gemiddeld les an beide universiteiten?
Wat is juridische vaardigheden?
Zijn werkgroepen, voor zover die er zijn, verplicht? |
|
|
|
 |
1e_jaars_fiscaal_recht
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 19:31 Onderwerp: |
|
|
beide universiteiten is 60 ects x 28 uur = 1680 uur les en zelfstudie, waarvan het overgrote deel zelfstudie is (thuis of in de UB)
Les: wekelijks denk ik 6 uur hoorcollege / 8 uur werkgroep of zoiets in die verhouding.
Juridische vaardigheden is een project,
dat je moet doorlopen op de VU om door te mogen naar je 2e jaar bachelor. Hier geldt aanwezigheidsplicht. Bij de uva is dat volgens mij alleen bij conflictsbeslechting zo, maar kan veranderd zijn. Of kon toen ook niet zijn geweest, maar je meot sowieso dingen op tijd inleveren via de email/blackboard.
niveau verschil is er haast niet, allemaal even goed. De VU en uva strijden wel eens, maar eigenlijk is het het ene jaar de VU dat beter is en andere jaar de Uva. Over het algemeen geeft Elsevier de Vu net iets hogere cijfers.
check
http://www.elsevier.nl/web/Weekblad/Onderzoeken/De-beste-studies-2010-1.htm
succes |
|
|
|
 |
vik_r
|
Geplaatst: ma 14 feb 2011 16:24 Onderwerp: |
|
|
1e_jaars_fiscaal_recht schreef: | beide universiteiten is 60 ects x 28 uur = 1680 uur les en zelfstudie, waarvan het overgrote deel zelfstudie is (thuis of in de UB)
Les: wekelijks denk ik 6 uur hoorcollege / 8 uur werkgroep of zoiets in die verhouding.
|
Meer les dus dan in Leiden.
Uiteraard staat elke ects voor een bepaalde studielast, maar in de praktijk kan dat anders uitpakken. Heb jij het idee at je altijd veel tijd kwijt was aan het lezen van stof of het leren of vond je dat je genoeg vrije tijd kon hebben om ook ernaast te werken. Dat laatste is wel belangrijk voor me. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 15 feb 2011 12:31 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt me nogal subjectief. Hoe makkelijk neem je de stof tot je, met welke onderwijsmethode kun je het beste uit de voeten en hoeveel jaar ben je van plan te gaan studeren zijn bijvoorbeeld factoren die daarbij nogal van invloed zijn. Waarbij de tweede factor naar mijn mening een belangrijke is: als je juist door te lezen het beste leert, heb je aan colleges wat minder. Zijn de praktische verhalen om de stof heen juist belangrijk, dan kun je wellicht beter een universiteit kiezen die wat meer colleges geeft (of wat meer verschillende: hoor- vs werkcollege, groepsopdrachten, etc.). _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
1e_jaars_fiscaal_recht
|
Geplaatst: di 15 feb 2011 14:37 Onderwerp: hooi |
|
|
Ik denk persoonlijk dat je veel te veel hooi op je vork neemt door naast te studeren te gaan werken. Ga eerst je terrein verkennen. Neem voor je eerste jaar een lening bij de IB-groep, ben er geen voorstander van, maar het is beter en voordeliger voor je als je gewoon met je kop bij je studie bent en niet 300 dingen tegelijk hebt. Haal je propedeuse in 1 jaar. Ik had een 7 gemiddeld op het vwo, was wel laks. Maar het is voor mij gemakkelijk te doen. Vooral vakken als nederlands, maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde etc. die moeten je wel een beetje liggen. zelf had ik voor wiskunde dan weer wat hoger dan voor nederlands, maar ik doe ook fiscaal. En mijn Nederlands leraar was ruk, die ging met pensioen en kon het allemaal niks meer schelen.
Mocht het tegen vallen dan kun je je in februari uitschrijven en kun je dan gaan werken. 853 euro max kun je lenen + collegegeldkrediet van 139 euro nog wat, heb ik voor je opgezocht. Betaal in termijnen als het kan mocht je niet genoeg geld hebben om de volle 1672 te betalen. Huur een kamertje van max 250-300 euro (geen hospita), het liefst een serieus studentenhuis. Dit alles maakt je kansen groter voor succes. Als je werkt doe je 15 jaar of minder over het terugbetalen van je schuld. Met een salaris van 2500 heb je dat snel terugbetaald.
- Koop het boekje Nog Slimmer bij de VU en ga er persoonlijk naartoe om het bij de Vu bookstore te kopen. Heb je meteen een indruk. Het boekje is een goed geschreven boek en handig voor een beginnende student.
vergeet het volgende niet in te plannen:
- sport
- 8 uur slaap/lichamelijke verzorging en wat je nodig hebt om jezelf te zijn
- 6 uur iets anders dan studeren.
- je reistijd
- mocht je een vriendin/vriend hebben, die willen ook tijd.
overige
- lees de eerste jaars sites van de universiteiten.
- neem een spaarrekening en dump daar 10% op van je inkomen/maand.
kijk of je dit wel kan missen trouwens. Dus eerste 6 maanden gewoon
veilig 5% of minder.
- beleg alleen als je weet wat je doet.
- laptop/netbook is even goed 2e hands, als je technisch bent. Heb er zelf een voor 100 euro, ben er nog tevreden over.
als laatst: lees dit nog een keer. Is een hoop informatie, maar als master student ben ik wel ver gekomen dankzij dit systeem.
Als je vragen hebt over studentenverenigingen dan ben je welkom. |
|
|
|
 |
1e_jaars_fiscaal_recht
|
Geplaatst: di 15 feb 2011 14:38 Onderwerp: hooi |
|
|
Ik denk persoonlijk dat je veel te veel hooi op je vork neemt door naast te studeren te gaan werken. Ga eerst je terrein verkennen. Neem voor je eerste jaar een lening bij de IB-groep, ben er geen voorstander van, maar het is beter en voordeliger voor je als je gewoon met je kop bij je studie bent en niet 300 dingen tegelijk hebt. Haal je propedeuse in 1 jaar. Ik had een 7 gemiddeld op het vwo, was wel laks. Maar het is voor mij gemakkelijk te doen. Vooral vakken als nederlands, maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde etc. die moeten je wel een beetje liggen. zelf had ik voor wiskunde dan weer wat hoger dan voor nederlands, maar ik doe ook fiscaal. En mijn Nederlands leraar was ruk, die ging met pensioen en kon het allemaal niks meer schelen.
Mocht het tegen vallen dan kun je je in februari uitschrijven en kun je dan gaan werken. 853 euro max kun je lenen + collegegeldkrediet van 139 euro nog wat, heb ik voor je opgezocht. Betaal in termijnen als het kan mocht je niet genoeg geld hebben om de volle 1672 te betalen. Huur een kamertje van max 250-300 euro (geen hospita), het liefst een serieus studentenhuis. Dit alles maakt je kansen groter voor succes. Als je werkt doe je 15 jaar of minder over het terugbetalen van je schuld. Met een salaris van 2500 heb je dat snel terugbetaald.
- Koop het boekje Nog Slimmer bij de VU en ga er persoonlijk naartoe om het bij de Vu bookstore te kopen. Heb je meteen een indruk. Het boekje is een goed geschreven boek en handig voor een beginnende student.
vergeet het volgende niet in te plannen:
- sport
- 8 uur slaap/lichamelijke verzorging en wat je nodig hebt om jezelf te zijn
- 6 uur iets anders dan studeren.
- je reistijd
- mocht je een vriendin/vriend hebben, die willen ook tijd.
overige
- lees de eerste jaars sites van de universiteiten.
- neem een spaarrekening en dump daar 10% op van je inkomen/maand.
kijk of je dit wel kan missen trouwens. Dus eerste 6 maanden gewoon
veilig 5% of minder.
- beleg alleen als je weet wat je doet.
- laptop/netbook is even goed 2e hands, als je technisch bent. Heb er zelf een voor 100 euro, ben er nog tevreden over.
als laatst: lees dit nog een keer. Is een hoop informatie, maar als master student ben ik wel ver gekomen dankzij dit systeem.
Als je vragen hebt over studentenverenigingen dan ben je welkom. |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|