Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 23:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dagv. na 14 km/h te snel in GE (art 169 Mil. Strafr.)
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
headzz

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HL

BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 20:45    Onderwerp: Dagv. na 14 km/h te snel in GE (art 169 Mil. Strafr.) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dagv. na 14 km/h te snel in GE (art 169 Mil. Strafr.)

Ik ben militair en onderstaande is tijdens een oefening in Duitsland gebeurd. Mijn naam is overigens door mijzelf even weg gelaten:

Afgelopen januari 2010 ben ik in Duitsland door twee beambten van de Koninklijke Marechaussee gehoord. Daarbij is van mij een verklaring afgelegd naar aanleiding van een snelheidsovertreding van 14 km/h te snel ( 84 ipv 70 km/h) in een militair voertuig op Duits grondgebied op 20 november 2009.
Naderhand werd mij in diezelfde week telefonisch de keus voorgelegd te schikken, en de boete te betalen met een bedrag van €35,-, of de zaak via het Openbaar Ministerie te laten afhandelen. Ik heb daarbij mondeling een verzoek ingediend mij in kennis te stellen van de ijkgegevens van de betreffende meetapparatuur. Mondeling is mij meegedeeld dat deze informatie in Duitsland niet beschikbaar is. Ik ben daarbij overigens niet gewezen op de mogelijkheid dit antwoord – dat deze informatie niet beschikbaar is - schriftelijk te ontvangen. Ik heb naar aanleiding van bovengenoemde antwoorden besloten niet te willen schikken.

Begin april 2010 heb ik het eerste transactievoorstel ontvangen met daarop het geldbedrag van €65,-. Naar aanleiding van dit transactievoorstel heb ik mij willen beroepen op de WOB. Met de volgende brief:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
CJIB
Postbus 16
8900 AA Leeuwarden

Martin K….
………… ..
7608 CA Almelo

Betreft: Transactienummer 9032 5427 3596 4933

Almelo 05-05-2010

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij wil ik toch bezwaar aantekenen tegen het transactievoorstel nummer 9032 5427 3596 4933. Ik wil u daarbij het volgende melden;
Afgelopen januari ben ik in Duitsland door twee beambten van de Koninklijke Marechaussee gehoord. Daarbij is een verklaring afgelegd naar aanleiding van de nu in het transactievoorstel opgenomen overtreding.
Naderhand werd mij in diezelfde week telefonisch de keus voorgelegd te schikken of de zaak via het Openbaar Ministerie te laten afhandelen. Ik heb daarbij mondeling een verzoek ingediend mij in kennis te stellen van de ijkgegevens van de betreffende meetapparatuur. Mondeling is mij meegedeeld dat deze informatie in Duitsland niet beschikbaar is. Ik ben daarbij overigens niet gewezen op de mogelijkheid dit antwoord – dat deze informatie niet beschikbaar is - schriftelijk te ontvangen. Ik heb naar aanleiding van bovengenoemde antwoorden besloten niet te willen schikken.

Toch verzoek ik u mij ingevolge de Wet Openbaarheid van Bestuur artikel 3 en artikel 7 lid 1a en lid 2, toe te sturen en in mijn dossier op te nemen: alle op deze vermeende overtreding betrekking hebbende stukken. Met tenminste hierin inbegrepen:

- Het complete ijkrapport van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd, en dat deze op dat moment geldig was;
- Het certificaat waaruit ondubbelzinnig blijkt dat de ‘Messbeamter’ die de radarapparatuur bediende hiervoor ook was gekwalificeerd ten tijde van de meting;
- De akte van beëdiging van de dienstdoende verbalisant;
- De akte van aanstelling van de dienstdoende verbalisant;
- Een kopie van de afgenomen verklaring die bij mij is afgenomen;
- Een op ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen.

Naar aanleiding van bovenstaande gronden verzoek ik u dit bezwaar toe te staan.
In afwachting van uw bericht.

Hoogachtend,

K…, M.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Op 07 mei, een dag na de vervaldatum van het transactievoorstel, kreeg ik wederom een brief van het DJIB. Daarin werd vermeld dat het CJIB geen WOB-zaken behandeld en dat zij mijn brief hadden doorgezonden naar het arrondissimentsparket om het verzoek te daar te laten behandelen.
Het CJIB vermelde tevens het volgende:

De Hoge Raad heeft uitgesproken dat er geen wettelijke bepaling is die voorschrijft dat het ijkrapport van de radarapparatuur deel uitmaakt van de stukken met betrekking tot een met radarapparatuur geconstateerde snelheidsovertreding. Dat betekend dat er geen aanspraak kan worden gemaakt op inzage van het ijkrapport.

Het CJIB heeft dus mijn brief verstuurd naar het parket met in die brief de volgende mededeling:

De heer M. K… verzoekt om toezending van het dossier in het kader van de Wet openbaarheid van Bestuur. Aangezien de zaak bij uw parket in behandeling is verzoek ik u de behandeling van het WOB-verzoek over te nemen en de heer K….. hierover te berichten.

Hierna is het heel lang stil gebleven. Ik heb lang niets gehoord of gezien. Ook geen melding van het parket of mijn verzoek nu wel of niet in behandeling is genomen. Net voor de kerstdagen kreeg ik ineen een aangetekende brief met daarin de dagvaarding.
Ik mag mij dus 14 febr. Aanstaande melden in Arnhem bij het militair kantongerecht. In deze brief zat natuurlijk ook de tenlastelegging bijgevoegd en die is als volgt:

Hij als militair op of omstreeks 20 november 2009 te of nabij Westenholz, in elk geval in de Bondsrepubliek Duitsland, in strijd met het bepaalde in paragraaf 41 van de Strassenverkehrsordnung, als bestuurder van een motorrijtuig (bedrijfsauto), daarmee heeft gereden over een gedeelte van de voor het openbaar verkeer openstaande weg, de K147, waar ter plaatse de toegestane maximum snelheid 70 kilometer per uur bedroeg, met een snelheid van ongeveer 84 kilometer per uur, in elk geval met een grotere dan de toegestane snelheid;

( art 169 wetboek van Militair Strafrecht )

Het is kort dag maar sta open voor alle reactie, zowel positief als negatief. Wat staat mij te wachten en heb ik enigszins kans van slagen? HELP HELP HELP!!

Martin
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerlijk antwoord: betalen was vermoedelijk goedkoper geweest.

Er is een overtreding in Duitsland geconstateerd en naar ik aanneem is het Duitse recht van toepassing tenzij dit vanwege de militaire component anders is. Een Wob-verzoek in Nederland slaat dus nergens op. Daarnaast vraag jij om een ijkrapport. Is jou bekend dat in Duitsland ook de apparatuur geijkt moet zijn?

Edit: zie dus net art 169 van het Wetboek van militair strafrecht:
Artikel 169

Hij die als gebruiker van een voor het openbaar of militair verkeer openstaande weg of als gebruiker van een voor de openbare of militaire scheepvaart openstaand water, dan wel als bestuurder van een motorrijtuig, een rijwiel, enig ander rij- of voertuig, een vaartuig of een luchtvaartuig, dat bij de krijgsmacht in gebruik is, de door of vanwege het bevoegd gezag met betrekking tot het verkeer of de scheepvaart gegeven regels en aanwijzingen niet in acht neemt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de tweede categorie.

Dat is dus het serieuzere werk.
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 21:26    Onderwerp: Re: Dagv. na 14 km/h te snel in GE (art 169 Mil. Strafr.) Reageer met quote Naar onder Naar boven

headzz schreef:
Afgelopen januari 2010 ben ik in Duitsland door twee beambten van de Koninklijke Marechaussee gehoord. Daarbij is van mij een verklaring afgelegd naar aanleiding van een snelheidsovertreding van 14 km/h te snel ( 84 ipv 70 km/h) in een militair voertuig op Duits grondgebied op 20 november 2009.

Wie heeft de overtreding gesignaleerd? De Kmar of de duitse politie?
Dit omdat je je wilt beroepen op de WOB.
Die is niet van toepassing op duitse instanties.

Daarnaast de vraag wat je wilt bereiken met de akten van aanstelling van de verbalisanten.

Nu je zaak voorkomt kan dit je tijdens de behandeling van je zaak ook gevraagd worden.

Wat je kunt verwachten tijdens de behandeling van de zaak, heb ik eigenlijk geen idee. Weet niet of militair strafrecht in dit soort zaken afwijkt van het "normale" strafrecht.
BG

BG

BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Kmar zal neem ik aan gehoord hebben aangezien een en ander ook schending van rechtspositionele voorschriften inhoudt; mogelijk is er sprake van een vorm van plichtsverzuim waarbij al dan niet ook nog disciplinair wordt gestraft. Ik sluit niet uit dat door het blind roepen om documenten en de Wob de zaak is verergerd. De gedraging wordt immers niet ontkend en betrokkene was op dat moment als ambtenaar aan het werk. Betalen had een hoop gezeik voorkomen.
Furr

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duitsland is over het algemeen heel makkelijk uit te komen qua verkeersboetes.
Gewoon Nederlands briefje terug sturen dat je er niets van snapt en je geen duits kunt...

Dan hoor je er niets meer van.
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je nou eerst even leest Furr, voordat je begint te blaten...

TS moet voor de militaire rechtbank komen.
Furr

Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zeg ook over het algemeen Smile is even voor anderen die dit topic vinden.
headzz

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 18:59    Onderwerp: Re: Dagv. na 14 km/h te snel in GE (art 169 Mil. Strafr.) Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="hilde12"]
headzz schreef:

Wie heeft de overtreding gesignaleerd? De Kmar of de duitse politie?
Dit omdat je je wilt beroepen op de WOB.
Die is niet van toepassing op duitse instanties.

De overtreding is gesignaleerd daar een Duitse beambte. die hebben vervolgens een onderonsje met de KMAR die de zaak heeft overgenomen.

Omdat de zaak een compleet Nederlands karakter heft gekregen, met de daarbij behorende Nederlandse wet-en regelgeving dacht ik slim te zijn me dus te kunnen beroepen op de WOB.

Dat deze dus niet van toepassing is op de Duitse Wet is mij bekend. Maar aan de andere kant, het is nu een Nederlandse zaak. Dat het OM geen gegevens kan bemachtigen leek mij een probleem van het OM.
sabri

sabri

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 02 feb 2011 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik jou was zou ik als de sodemieter het OM bellen en vragen of je alsnog mag schikken.

Als je veroordeeld wordt weegt dit zwaarder bij de herbeoordeling van je verklaring van geen bezwaar.

Voor die 35 euro wil je echt het risico niet nemen dat je je baan verliest.
BG

BG

BerichtGeplaatst: do 03 feb 2011 9:10    Onderwerp: Re: Dagv. na 14 km/h te snel in GE (art 169 Mil. Strafr.) Reageer met quote Naar onder Naar boven

headzz schreef:

Omdat de zaak een compleet Nederlands karakter heft gekregen, met de daarbij behorende Nederlandse wet-en regelgeving dacht ik slim te zijn me dus te kunnen beroepen op de WOB.

Dat deze dus niet van toepassing is op de Duitse Wet is mij bekend. Maar aan de andere kant, het is nu een Nederlandse zaak. Dat het OM geen gegevens kan bemachtigen leek mij een probleem van het OM.

Eens met Sabri; je bent op het verkeerde paard aan het wedden. Het is maar de vraag of het zuiver is dat een ambtenaar/een militair (geen gewone burger dus Furr), die de overtreding zelf niet betwist, tracht via een vormfout onder een boete uit te komen.
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2011 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De zaak is m.i. niet overgenomen van de Duitse autoriteiten, maar gelet op art. 169 Wetboek van militair strafrecht is NL zelf bevoegd de militair te vervolgens die een (in deze wet gestelde) overtreding in het buitenland begaat.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2011 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
De zaak is m.i. niet overgenomen van de Duitse autoriteiten, maar gelet op art. 169 Wetboek van militair strafrecht is NL zelf bevoegd de militair te vervolgens die een (in deze wet gestelde) overtreding in het buitenland begaat.

Die bevoegdheid volgt niet uit art. 169 Wetboek van Militair Strafrecht, maar uit artikel 4:
Quote:
De Nederlandse strafwet is toepasselijk op de militair, die zich buiten Nederland aan enig strafbaar feit schuldig maakt.

En natuurlijk is de zaak overgenomen van de Duitse autoriteiten. Die hebben de overtreding immers vastgesteld en zijn in beginsel bevoegd om op te treden tegen overtredingen die op Duits grondgebied worden begaan. (Of ze in het geval van een Nederlandse militair op grond van enig internationaal verdrag ook verplicht zijn dergelijke zaken over te dragen aan de Nederlandse autoriteiten weet ik niet, maar dat doet er hier verder niet veel toe.)

Het staat TS als verdachte van een strafbaar feit natuurlijk vrij om de zaak voor te laten komen. Het staat hem daarbij ook vrij om aan te voeren dat de overtreding niet wettelijk en overtuigend kan worden bewezen. Hij hoeft daarbij niet te liegen dat hij de overtreding niet heeft begaan, maar kan volstaan met zich op dat punt op zijn zwijgrecht te beroepen. Hij hoeft niet aan te tonen dat hij onschuldig is; het OM moet aantonen dat er wettelijk en overtuigend bewijs is.

Als de rechter de verschillende bewijsstukken, waaronder het proces-verbaal van de Duitse autoriteiten, voldoende betrouwbaar acht, zal TS natuurlijk weinig kans maken.

BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2011 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmm,,

Ik ben bang dat ik echt een het verkeerde pad heb gekozen. Ik ben benieuwd wat de rechter hier nu mee gaat doen. Ik b en nu ook wel benieuwd wat de sanctie wordt. Een gevangenisstraf zal het wel niet worden, maar de kans dat het een hoge boete wordt acht ik groter. Alleen de vaag, hoe hoog?

Ik zal het maar moeten ondergaan. Ik houd iedereen op de hoogte. dus vanaf maandag zal ik een en ander hier op de site zetten.

Bedankt
woutb

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 1:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even ter aanvulling voor de volgende keer: In het kader van het Schengen verdrag en het verdrag van Enschede kunnen de Duitse autoriteiten een verkeersboete ter inning doorsturen naar het CJIB op het moment dat de boete onherroepelijk is geworden.

Zie ook: http://www.cjib.nl/Actueel/nieuwsberichten_2010/cjib-vindt-verkeersovertreders-ook-over-landsgrenzen-heen.aspx

Dit gaat de komende jaren nog verder uitbreiden, met een aantal toevoegingen aan het Schengen verdrag.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds