|
Auteur |
Bericht |
conimus
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 jan 2011 14:38 Onderwerp: Gezag over Poolse dochter |
|
|
Goedemiddag,
Een kennis heeft een 17 jarige Poolse dochter waarover zij niet het gezag heeft. Deze dochter woont sinds 2 jaar bij haar in Nederland. Het gezag ligt bij de oma (die in Polen woonachtig is) van deze dochter.
Nu heeft deze kennis problemen met haar dochter waardoor Jeugdzorg in het spel is gekomen.
Graag zou ik willen weten in hoeverre Jeugdzorg iets kan en mag doen gezien zij niet zelf het gezag heeft over haar dochter en het gezag wettelijk bij haar moeder/oma in Polen ligt. En wanneer deze dochter bijv. uit huis wordt geplaatst, dient zij dan een ouderbijdrage te betalen? Of hoeft ze dit niet omdat ze niet het gezag heeft?
Groet,
Danny |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 30 jan 2011 12:48 Onderwerp: |
|
|
natuurlijk kan jeugdzorg iets doen nu de dochter woonachtig is in Nederland. Zij zal echter wel eea moeten afstemmen met de gezaghebbende in Polen.
Een vraag. ontving de dochter kinderbijslag voor de dochter. Zo ja, dan zal zij zeer waarschijnlijk ook LBIO premie moeten betalen. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: ma 31 jan 2011 10:23 Onderwerp: |
|
|
Juist omdat het gezag feitelijk niet wordt uitgeoefend, zal waarschijnlijk de Raad voor de Kinderbescherming de rechtbank hebben verzocht BJZ met de voorlopige voogdij te belasten conform artikel 1:241 BW. |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 03 feb 2011 23:17 Onderwerp: |
|
|
@sietske1980
ik begrijp jouw opmerking niet helemaal omdat ik dat in het geheel niet in het bericht van TS zie voorkomen. Jij bedoelt dat dit zou kunnen. De minderjarige wordt momenteel opgevoed door een opvoeder, niet zijnde de ouders. dat de opvoeder teven haar biologische moeder is maar geen gezag heeft doet daar m.i. niets aan af. Als jeugdzorg in het spel komt zullen die ook met de gezaghebbende moeten overleggen tenzij er sprake is van voorlopige voogdij. Echter het lijkt mij dat dit niet verzocht wordt want er is immers sprake van gezag en de minderjarige is ook niet in onmiddellijk gevaar dat deze maatregel voor de duur van 12 weken wordt verzocht. Ik vraag mij dan ook af of deze VV zou worden toegewezen in zo'n situatie |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: zo 06 feb 2011 10:50 Onderwerp: |
|
|
To zegt dat jeugdzorg n.a.v. problemen bij het gezin betrokken is. Als dat in het vrijwillig kader is, kan en mag Jeugdzorg niets anders dan adviezen geven.
Als het gedwongen kader is, bijv. in het kader van een ots/voorlopige voogdij, dan ligt het heel anders. |
|
|
|
 |
|