|
Auteur |
Bericht |
man zonderwerk en ww
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 feb 2011 23:58 Onderwerp: geen werk geen ww |
|
|
situatie bedrijf a werkzaam ,jaar contract ,deze zou eind feb aflopen werd niet verlengd ,bedrijf b via bemiddelling van en werving en selectieburo gevonden ,2 maal op gesprek bij bedrijf b geweest ,dacht alles is in kannen en kruiken ,wervingsburo verteld dat alles in kannen en kruiken was ,contract lag klaar ,zou 1 feb daar beginnen ,oude werkgever gevraagd of ik eerder weg mocht daar nieuwe werkgever bedrijf b stond te springen ,dat mocht ,echter wervingsburo zou alleen nog even de starttijd (datum merdere keren besproken was okee ) belde niet na enig heen en weer bellen ook met bedrijf b ,kwam de aap uit de mouw
Bedrijf had maandag ochtend de 31e laten weten niet meer gebruik te willen maken van mijn diensten ,wervingsburo zegt dat dit gelul is maar heeft dit ook niet op schrift
Nu komt het leuke kreeg vandaag ook te horenb dat ik geen recht op ww heb en loop nu een hele maand inkomsten mis vanwege verwijtbaar werkloos ,ik had nog een maand werk en inkomsten van bedrijf a kunnen hebben
Nu zijn er 2 vragen heb ik recht op een schade vergoeding van het wervingsburo (huidige salaris was 2800 euro netto /4400 euro bruto )
Heb eea op de mail staan oa de 2 geplande gesprekken salaris enz enz ,de rest is volgens mij een mondelinge overeenkomst
en kan ik nog in beroep gaan naar het uwv of heb ik nog recht op bv bijstand of iets anders ,kan me niet voorstellen dat je in nederland op een stommiteit van een ander je nu gewoon een komplete maand salaris gaat missen |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 03 feb 2011 9:23 Onderwerp: |
|
|
Wat heeft het UWV precies gezegd? Krijg je per 1 maart een uitkering?
Ik gok erop dat het UWV van mening is dat jij niet de juiste opzegtermijn in acht hebt genomen/het contract niet juiste hebt beeindigd, daardoor zadel je het UWV op met een uitkering over de maand februari die zij niet / normaal gesproken niet hoefden te betalen en om die reden krijg je pas later een uitkering. Dat latere moment is het moment waarop je als het allemaal volgens de regels was gegaan werkloos bent geworden (1 maart vermoedelijk).
Het gegeven dat er geen sprake kan zijn van verwijtbaarheid nu je hebt getracht een andere baan te nemen, zal mijns inziens niet op gaan. Dat gaat pas op als je al aan de nieuwe baan bent begonnen en dan binnen 26 weken weer op straat staat (en je nog geen nieuw recht hebt opgebouwd waardoor je gedupeerd zou zijn). _________________ Mine! |
|
|
|
 |
man zonderwerk en ww
|
Geplaatst: do 03 feb 2011 9:50 Onderwerp: |
|
|
ja inderdaad ik kreeg per 1 maart wel een ww uitkering
en inderdaad vertelde het uwv dat ik maar mijn contract had moeten uitzingen tot eind feb en dan pas had moeten beginnen ,echter deze werk gever stond echt te springen om personeel ,ook meerdere keren gevraagd aan mij of ik misschien eerder kon beginnen ,ook tegen hun gezegt dat ik dat met mijn toenmalige werkgever moest bespreken
Kan ik het er op gooien dat ik anders die baan bij werkgever b niet was doorgegaan daar ze met andere kandidaten bezig waren
En heb ik nog recht op bv bijstand of iets anders ,tevens ben ik op dit moment ziek ( niet instaat om te werken ) maar bij wie moet ik me ziek melden |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 03 feb 2011 17:00 Onderwerp: |
|
|
Feitelijk had u pas daadwerkelijk op moeten zeggen na ontvangst van de arbeidsovereenkomst, zeker nu B aandrong op eerdere indiensttreding. Dan had u nog een mogelijkheid gehad om bij B een claim te kunnen indienen, althans dat had eenvoudiger aantoonbaar geweest.
U kunt het UWV wettelijk niet verwijten dat u niet zorgvuldig bent omgegaan met uw arbeidsovereenkomst en deze "vergissing" kunt u ook niet afwentelen op het sociale stelsel, hoe begrijpbaar de situatie ook is.
UWV dient zich aan de regels te houden, dat lijkt me logisch.
M.b.t. uw huidige arbeidsongeschiktheid meen ik dat de oude werkgever u dan ziek moet melden, daar er een bepaalde overgangsperiode is.
Ik weet dat niet zeker, maar dat kunt u zo navragen bij het UWV. |
|
|
|
 |
man zonderwerk en ww
|
Geplaatst: do 03 feb 2011 20:26 Onderwerp: |
|
|
ik heb trouwens niet schriftelijk opgezegt en er ook nooit een bevestiging van gekregen ,ook heb ik pas een week voor het einde van die maand eerst voorzichtig verteld dat ik voor 90% ergens anders kon beginnen op korte termijn ,en heb pas de laatste dag van de maand jan opgezegt ,mondeling ,ik heb dus niet de opzegtermijn van 1 maand in acht genomen ,heb oude werkgever gevraagd of ik terug kon komen voor die maand feb ,en zou vanochtend wat horen ,maar niets |
|
|
|
 |
man zonderwerk en ww
|
Geplaatst: do 03 feb 2011 20:42 Onderwerp: |
|
|
kan je evt met terugwerkende kracht nog een ontslag met wederzijds goedkeuren krijgen ?
in principe was waar ik zat ik al overbodig en moest nog een maand zitten niksen daar ,als ik nu mijn oude werkgever nog hiervoor weet te porren ,zou handig zijn dan heb ik wel recht op ww |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 04 feb 2011 0:35 Onderwerp: |
|
|
Mocht dat al mogelijk zijn dan dient die overeenkomst ver in het verleden gedateerd te worden want je dient nog steeds een opzegtermijn in acht te nemen. Maar bij het UWV gaan er absoluut geen belletjes rinkelen hoor.... _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|