passagier
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: zo 30 jan 2011 15:04 Onderwerp: Portierrisico: Aansprakelijk gesteld voor 4000 euro schade |
|
|
Beste juristen, ik heb een groot probleem. Ik word aansprakelijk gesteld bij een verkeersongeluk waarbij ik 4000 euro moet betalen wat ik niet heb. Ik heb alleen een AVP verzekering. Zouden jullie mij kunnen helpen?
1. Het verkeersongeluk
In september ben ik met een goede vriend van me naar Amsterdam gegaan. Tevens zaten er achter in de auto nog drie andere vrienden van me (zij hebben niet getuigd). Toen we wilden gaan parkeren op de Singel (hele smalle straat met eenrichtingsverkeer) wilde de vriend dat we uitstapten en had links voorgesorteerd omdat het een krappe straat was. De auto is een 3-deurs auto en ik zat voor, dus ik was wel genoodzaakt om uit te stappen of de bestuurder moest uitstappen. Toen ik de deur opende kwam er een scooter tegen de rechterdeur (de scooter haalde rechts in met een snelheid van 15 km/h). De twee mensen (bestuurder en passagier) die op de scooter zaten hadden hierbij verwondingen opgelopen. De deur was al een beetje open (dit is te zien aan de schade, die is namelijk naar buiten gebogen, dit is echter al gerepareerd, zie 3.) toen ze er tegenaan knalden.
Waar de witte auto stond wilden we parkeren, maar het was te krap dus stapten we uit.
De bestuurder van de scooter had een gebroken pink (en heeft met arm in gips gelopen) en de passagier een diepe snee met pijnklachten in knie. De passagier speelt op eredivisie niveau handbal.
Na het ongeluk werd door een bewoner in de Singel de politie erbij geroepen. Zij hebben gerapporteerd over het ongeluk, maar geen foto's gemaakt. Er werd een ambulance bij geroepen (er was alleen verpleging nodig).
Na het ongeluk werd ons door de politie verteld dat het alleen een verzekeringskwestie is als ik een AVP-verzekering heb en de bestuurder een WA-verzekering. Dit was zo, dus ik was meteen gerustgesteld.
2. Schadeformulieren invullen
Na het ongeluk heb ik een schadeformulier van mijn AVP-verzekering bij Unive ingevuld en deze ondertekend opgestuurd naar mijn eigen verzekering. Hier heb ik ingevuld dat het ongeluk is gebeurt onder vrijetijdsbesteding. Daarnaast vroegen ze wie er schuldig is naar mijn mening. Ik heb daar ingevuld ikzelf, ik opende de deur. (ik vetrouwde mijn eigen verzekering) Een kopie zonder handtekening heb ik gestuurd naar de scooterbestuurder en passagier.
Ondertussen hebben zij een partij ingeschakeld om letselschade te behandelen.
3. Behandeling van schade
De schade werd behandeld door mijn eigen verzekering en ik werd gebeld dat de gegevens zijn doorgestuurd naar de autoverzekering (WA) van de bestuurder van de auto. Deze mevrouw van Unive zei dat ik niet aansprakelijk ben en dat ik dus ook niets hoef te betalen. Ook niet de schade aan de auto. Omdat het een goede vriend van me is heb ik de schade aan de deur 1,5 maand later betaald en hebben we het laten maken.
Ik kreeg ook een brief van Unive met ondertekening van de mevrouw die me had gebeld. Hier staat: “Omdat de schade is veroorzaakt door een motorrijtuig, dient de schade te worden afgewikkeld op de polis van de auto. Dit is wettelijk bepaald. ING Insurances (autoverzekering van bestuurder) zal de schade van de benadeelde verder in behandeling nemen. Voor mij is vooralsnog geen taak weggelegd. Ik sluit daarom mijn dossier.”
Ik had nog eens de polisvoorwaarden doorgelezen en wilde niet dat de bestuurder verlies zou maken op zijn bonus/malusregeleing. Volgens unive kan waarschijnlijke de schade die de bestuurder lijdt verhaald worden op mijn AVP verzekering. Dus ik was blij.
Dit is een belangrijk stuk uit de polisvoorwaarden van mijn AVP verzekering: “Niet gedekt is de aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt met of door een motorrijtuig dat een verzekerde in eigendom heeft, bezit, houdt, bestuurt of gebruikt. Deze uitsluiting geldt evenwel niet voor de aansprakelijkheid van een verzekerde als passagier van een niet aan een verzekerde toebehorend motorrijtuig; het bepaalde in de artikelen 22.2 en 23.2 blijft echter onverkort van toepassing; ” Art. 22.2 gaat over onderlinge aansprakelijkheid en niet over schade aan een derde en 23.3 over proceskosten en wettelijke rente.
Bij de behandeling door ING zou die vriend van mij zijn gebeld en hem zouden ze hebben gevraagd aan de telefoon wat er is gebeurd. Verder hebben we wat gegevens opgestuurd (naam, adres) van mij. Er is niets ondertekend opgestuurd of opgenomen over dat ik volledig schuldig ben. Alleen de papieren van Unive hebben ze. In de brief van de rechstsbijstandverzekering van de autobestuurder staat dat ik aansprakelijk ben voor de schade die de autobestuurder heeft geleden.
4. Aansprakelijk gesteld
Gister kwam ik terug van mijn werk en lees een brief van ING dat ik aansprakelijk ben voor de schade (letselschade,scooterschade etc). Volgens de ontvangen stukken van ING blijkt dat ik de deur opende op het moment dat een scooter voorbijreed. Ik zou aansprakelijk zijn voor de schade van alles. De kosten zijn 1900 EU voor advocaatkosen en 1800 euro voor smartengeld, inkomstenderving, ziektekosten eigen bijdrage etc.
Wat kan ik nu doen? Gaat mijn AVP-verzekering dit betalen? Of moet ik als student (ben geen jurist) mijn school gaan opzeggen om te werken? Waar ga ik rechtshulp halen wat ik niet kan betalen en stel dat ik een proces begin, dan loop ik kans om nog meer schade te lijden. Valt dit niet onder het passagiersrisico en houdt Unive geen rekening met vriendendienst? Ik bedank jullie alvast voor de moeite.
Hier wat literatuur:
De WAM in werking (google books): http://tinyurl.com/5uuqnr3
http://www.vanderbordenappel.nl/nieuws/particuliernieuws/273-ook-als-passagier-is-het-oppassen-geblazen
http://www.das.nl/nl/1652-Thema_situatie.html&situatie=195
http://verzekeringsdiepgang.startpagina.nl/prikbord/8560908/portierrisico#msg-8560908
http://tinyurl.com/6hqlkrr
Met bezit van een auto wordt bedoeld: http://tinyurl.com/6d7zez4
Verzekerd.info: "Met de verplichte WA-verzekering zijn eigenaar, bestuurder en passagiers gedekt tegen schade die door hun schuld met de auto aan andere personen en hun goederen wordt toegebracht." |
|