|
Auteur |
Bericht |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 19:03 Onderwerp: (On)geldige boete? |
|
|
Beste mensen,
Onlangs heeft mijn vader een bekeuring gehad die naar m.i. onrechtmatig is gegeven. Omdat ik me af vraag hoe jullie hierover denken zal ik kort de casus schetsen:
A = auto met vader
V = verbalisant
A heeft net een nieuwe auto en wil deze even uittesten op zijn reactievermogen. Over een boerenweg (80 toegestaan) die 1400 meter is rijdt hij te hard. Hoe hard het ging weet hij niet. Naast hem, op N301, een weg die een kleine 100 meter ernaast ligt rijdt V. Deze N weg is vier baans en heeft een vangrail in het midden. Tussen de twee wegen staan bomen, maar niet veel dus er door kijken is te doen. Bij de kruising van deze twee wegen wordt A door V afgesneden en krijgt uiteindelijk het bordje "stop politie" te zien. Nadat V is uitgestapt zegt hij het volgende: "nou meneer, u reed wel wat te hard he? Minstens 140 kilometer per uur." A: "ja ik reed iets te hard, maar het was zeker geen 140". Uiteindelijk hebben ze hier een tijdje over staan praten. (er was niet met een meetmiddel vastgesteld dat A daadwerkelijk te hard had gereden) V zorgt er uiteindelijk voor de de boete neer komt op 32 km te hard. A heeft gezegd dat hij inderdaad te hard reed, maar of V er 29 van wilde maken om inmenging van de OvJ te voorkomen. V heeft dit niet gedaan en A is nu in afwachting van de boete.
Mijn vraag aan jullie:
Wat vinden jullie hiervan en is het verstandig om in beroep te gaan?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 19:30 Onderwerp: |
|
|
Weinig zin, V heeft het laatste woord, ook zonder meting. |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 19:42 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Weinig zin, V heeft het laatste woord, ook zonder meting. |
Dus een opsporingsambtenaar mag, zonder andere apparatuur dan de snelheidsmeter van zijn eigen auto, schatten hoe hard A rijdt? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 20:06 Onderwerp: |
|
|
Bekijk de Aanwijzing snelheidsovertredingen op de website van het OM. Het kan wél en in de Aanwijzing zijn wat regels opgenomen waaraan die auto dan moet voldoen.
Dit draadje hoort overigens thuis in Strafrecht. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 22:10 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Het kan wél en in de Aanwijzing zijn wat regels opgenomen waaraan die auto dan moet voldoen.
|
En ga er maar vanuit dat als het een politie-auto was (kan ook een onherkenbare politie auto zijn), dat aan die regels voldaan is. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 22:32 Onderwerp: |
|
|
Ook al is niet aan de regels voldaan dan kan dit zo spoedig mogelijk achteraf nog hersteld worden door de apparatuur alsnog te ijken. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Furr
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 22:33 Onderwerp: |
|
|
Kom even op flitsservice.nl  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 2:17 Onderwerp: |
|
|
Hoe komt V van 140 op 112km/h? Of verweer tegen de boete zin heeft zal vermoedelijk vooral afhangen van de inhoud van het proces-verbaal. De weergave van het gesprek door TS lijkt mij in ieder geval voldoende reden tot twijfel te geven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Furr
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 10:28 Onderwerp: |
|
|
Verweer heeft altijd zin als je je beroept op de WOB. Hiermee vraag je alle relevante documenten op. Zult zien dat er vast fouten instaan  |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 11:27 Onderwerp: |
|
|
Edit: dacht even dat ik las dat er meer dan 50 was gereden...............
post dus weer verwijderd.... |
|
|
|
 |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 11:47 Onderwerp: |
|
|
Wow, wat veel reacties! Bedankt mensen!
Ik had inderdaad die aanwijzing van het OM ook gevonden en hierin staat:
Quote: | Bij de vaststelling van strafbare feiten en gedragingen zoals snelheidsovertredingen worden zogenoemde meetmiddelen gebruikt. |
Hieruit kan je toch aannemen dat een snelheidsovertreding moet worden vastgesteld door middel van meetmiddelen?
Omdat de boete hoger dan 30 km per uur zou A naar de rechter moeten, wanneer is het juiste tijdstip om de stukken op te vragen? Na het binnen krijgen van de boete? Of kan dit pas bij de rechter? |
|
|
|
 |
Furr
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 12:45 Onderwerp: |
|
|
VerareV schreef: | Wow, wat veel reacties! Bedankt mensen!
Ik had inderdaad die aanwijzing van het OM ook gevonden en hierin staat:
Quote: | Bij de vaststelling van strafbare feiten en gedragingen zoals snelheidsovertredingen worden zogenoemde meetmiddelen gebruikt. |
Hieruit kan je toch aannemen dat een snelheidsovertreding moet worden vastgesteld door middel van meetmiddelen?
Omdat de boete hoger dan 30 km per uur zou A naar de rechter moeten, wanneer is het juiste tijdstip om de stukken op te vragen? Na het binnen krijgen van de boete? Of kan dit pas bij de rechter? |
Als je de CJIB brief binnen hebt is het even afwachten wat het nu is geworden, een M of een T: bij Mulder kun je gewoon betalen en bezwaar maken, geen probleem. Bij een Transactie NIET: betalen = schuld bekennen, niet betalen = voor de rechter komen.
Als je de brief binnen hebt ga je WOBben:
CVOM:
Zaakoverzicht
Politieorganisatie:
Proces verbaal
Kopie brondocument
Ijkrapport
Akte van beediging
Akte van aanstelling
APK van voertuig van verbalisant
Over het vaststellen met apparatuur:
Een verbalisant kan op zijn eigen (niet geijkte) snelheidsmeter kijken (lees: gokken). Als deze niet geijkt is moet er een dubbele correctie vanaf gehaald worden.
Vandaar de WOB: hier zou overal uit blijken wat er allemaal mis is aan deze bon. |
|
|
|
 |
VerareV
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 12:48 Onderwerp: |
|
|
Het is dus verstandig om al die dingen die je noemde op te vragen? En dan zelf de fouten eruit te halen en naar de rechter stappen?
Maar als je niet betaalt wordt de boete toch verhoogd? Hoe laat je merken dat je je doorgang naar de rechter wilt maken? Of kan ik dat terug vinden op de brief van het CJIB? |
|
|
|
 |
Furr
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 13:14 Onderwerp: |
|
|
VerareV schreef: | Het is dus verstandig om al die dingen die je noemde op te vragen? En dan zelf de fouten eruit te halen en naar de rechter stappen?
Maar als je niet betaalt wordt de boete toch verhoogd? Hoe laat je merken dat je je doorgang naar de rechter wilt maken? Of kan ik dat terug vinden op de brief van het CJIB? |
Even afwachten qua brief. Bij een Mulder ga je in bezwaar bij Officier (wordt niet gelezen en wordt ongegrond verklaard). Dan ga je in beroep bij de rechter. Vóór het bij de rechter komt, wordt eerst alles gelezen en vaak wordt dán de zaak al geseponeerd, zo niet: na de rechter.
Bij een Transactie betaal je niet (wordt verhoogd) die betaal je ook niet en je komt automatisch bij de rechter. Hier lees je je verhaal voor met argumenten. En je zegt tevens dat je niet eens bent met een verhoging aangezien je bij de rechter wilde komen. Deze verhoging wordt (wat ik weet) nooit doorgezet als je met een goed verhaal komt  |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 19:11 Onderwerp: |
|
|
VerareV schreef: | Het is dus verstandig om al die dingen die je noemde op te vragen? En dan zelf de fouten eruit te halen en naar de rechter stappen?
|
Dan moeten er dus wel fouten instaan.
En zeggen dat de agent heeft gemeten met zijn eigen snelheidsmeter is géén fout, die meter is namelijk geijkt (ga daar maar van uit).
Je kunt altijd de stukken opvragen.
Veel fouten zul je daar echter niet in tegenkomen, want sinds personen zoals Furr alle bekeuringen gaan aanvechten, zijn daar tegenmaatregelen voor genomen, zoals bijvoorbeeld dat een aantal fouten achteraf gecorrigeerd mogen worden, daarnaast komt het (haast) niet meer voor dat de meters niet meer gekeurd zijn.
Maar proberen kan natuurlijk altijd.
Succes ! |
|
|
|
 |
|