Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 14:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Uizendburo komt cao niet na
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ron1969

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2011 21:20    Onderwerp: Uizendburo komt cao niet na Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik werk via een uitzendburo als heftruckchauffeur bij een bedrijf.
Het uitzendburo is aangesloten bij het nbbu en heeft dus ook de cao van het nbbu.
Nu staat er in die cao dat ze werken met een loonverhoudingsvoorschrift.
Dit betekent dat mijn loon hetzelfde zou zijn als dat van werknemers die bij de opdrachtgever in dienst zijn, in een gelijke functie en met dezelfde leeftijd en gelijke werkervaring.
Als ik het dus goed begrijp heb ik recht op het zelfde salaris als mijn colega`s in vaste dienst.
Nu weet ik wat mijn colega`s in vaste dienst verdienen en dat is meer dan ik verdien met het zelfde werk en leeftijd.
Hoe kan ik het uitzendburo duidelijk maken dat ze de cao niet naleven en wat kan ik er verder aan doen om toch te krijgen waar ik recht op heb?
Hierbij een verkorte versie van de cao
http://www.nbbu.nl/uploads/NBBU%20Populaire%20CAO_web.pdf
Mvg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2011 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met een loonstrook van een collega van dezelfde leeftijd / functie / werkervaring naar het uitzendbureau stappen en laten zien dat het loon niet gelijk is.
John50

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 06 jan 2011 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zal het uitzendbureau moeten aanspreken op het niet nakomen van de uitzendovereenkomst. Schrijf een brief en bespreek dit rechtstreeks met de vestigingsmanager of de directie.
Het loonverhoudingsvoorschrift is gebaseerd op de 'Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs' (Waadi), artikel 8, lid 1. De Arbeidsinspectie is belast met het toezicht op de naleving van de Waadi en zal een onderzoek instellen indien de wet niet nageleefd wordt. Hiervoor moet je een klacht indienen bij de Arbeidsinspectie. In 2002 heb ik zelf een klacht ingediend omtrent het niet-naleven van de Waadi door mijn toenmalige werkgever. 2 inspecteurs zijn toen bij mijn werkgever en 2 opdrachtgevers langsgeweest en hebben een rapport geschreven met hun bevindingen. Boete's mochten ze niet uitdelen doordat de Waadi deze mogelijkheid niet meer bood. Met het rapport kon ik wel juridisch aantonen dat mijn toenmalige werkgever de afspraken in de uitzendovereenkomst niet na kwam en kon ik een loonvordering laten instellen door een gerechtsdeurwaarder.
hilde12

BerichtGeplaatst: do 06 jan 2011 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Ron: ik zou eerst gewoon met het uitzendbureau gaan praten.
Dat is de makkelijkste manier.

Kom je niet tot een oplossing met het uitzendbureau kun je altijd de arbeidsinspectie nog inschakelen.
ron1969

BerichtGeplaatst: do 06 jan 2011 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dank u allen hartelijk voor deze opheldering en tips.
Ik ga naar het uitzendburo bellen en de zaak voorleggen.
Reageren ze hier niet op of proberen ze het naast zich neer te leggen zal ik alsnog de arbeidsinspectie inschakelen.
ron1969

BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vorige week heb ik gebeld met het uitzendburo en ze verteld hoe de vork in de steel hoort te zitten.
Nu komen zei met een verhaal dat ik blij moet zijn met het salaris wat ik krijg.
Ze hebben mij verteld dat mijn salaris meer is dan het salaris waar ik recht op heb . Ik ze gevraagd of ze me dat wilde uitleggen.
ze tellen mijn reiskostenvergoeding dus bij mijn salaris en dan kom ik inderdaad uit op meer.
Nu is mijn vraag mogen ze mijn reiskosten meetellen in mijn salaris?
hilde12

BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Krijgen de vaste krachten ook een reiskostenvergoeding ?
ron1969

BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee vaste krachten krijgen geen reiskosten vergoeding maar een vergoeding voor hun ziektekostenpremie.
Alle uitzendkrachten krijgen zelfs binnen een straal van 3 km reiskosten
hilde12

BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat ze dat dan bij je salaris mogen tellen (reiskosten worden namelijk genoemd in de cao bij het loonverhoudingsvoorschrift, jij krijgt het namelijk wél en de vaste krachten niet, je zou het in de vergelijking dan kunnen zien als extra salaris).

Ik kan alleen nergens iets over de ziektekostenvergoeding vinden,
Iemand anders ?
ron1969

BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2011 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt mij niet maar ik kan het ook fout hebben.
Ik reis elke dag 180 km om van mijn huis naar het werk te gaan en terug .
En ik in principe mijn reiskosten nodig heb om op mijn werk te komen
John50

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2011 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het principe achter het loonverhoudingsvoorschrift is het tegen gaan van loonconcurrentie.
Jij moet ´overeenkomstig´ beloond worden conform de beloning dat aan de werknemers van de inlener word toegekend. Volgens dezelfde methodiek dus.

De brutolonen van de werknemers van de inlener moeten aan jou toegekend worden. Vergoedingen die naast het brutoloon worden betaald, daar heb jij ook recht op. Je hebt dat namelijk zo afgesproken. Als een werknemer van de inlener bijvoorbeeld €2000,00 bruto per maand krijgt en daarvoor 172 uur als heftruckchauffeur moet werken, dan moet aan jou ook die €2000,00 bruto betaald worden. Dat zegt artikel 8 Waadi, en dat ben jij met het uitzendburo overeengekomen. De cao is onderdeel van je arbeidsovereenkomst.

Als de heftruckchauffeur-werknemers van de inlener bovenop hun €2000,00 bruto nog vergoedingen betaald krijgen, zoals reiskosten, onkostenvergoeding, gereedschapsvergoeding, adv-dagen, etc.. dan moet dat ook aan jou beloond worden.

Artikel 8 Waadi is een vorm van ´gelijke behandelingsvoorschrift´. Jij als uitzendkracht moet hetzelfde beloond worden zoals de heftruckchauffeur-werknemers van de inlener. Dat zegt de wet, en dat staat ook zo in de cao!

Voor informatie over de Waadi kan je contact zoeken met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, of in de bibliotheek. Informatie over de NBBU-CAO en de naleving daarvan, of klachten daarover, kan je richten aan de SNCU (Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten).
hilde12

BerichtGeplaatst: do 13 jan 2011 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@John: Dat was al duidelijk, maar nu is het dus zo dat de vaste werknemers géén reiskostenvergoeding krijgen en de uitzendkracht wél.

De uitzendkracht krijgt echter een lager salaris.

Wat nu ??

Totaal is ongeveer gelijk.

Daarnaast de vraag of de vergoeding ziektekostenverzekering van de vaste werknemers ook een onbelaste vergoeding is die meegenomen moet worden in de berekening van de WAADI.
Cupida Legum

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 27 jan 2011 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 22. Uurbeloning en vergoedingen
1. Het loon en de vergoedingen van de uitzendkracht zijn gelijk aan
het loon en vergoedingen die worden toegekend aan werknemers,
werkzaam in gelijkwaardige functies in dienst van de inlener. Dit
loonverhoudingsvoorschrift dient ter bescherming van de rust op de
arbeidsmarkt en is opgenomen in artikel 8 Wet allocatie arbeidskrachten
door intermediairs (Waadi).

2. Onder het loonverhoudingsvoorschrift vallen de volgende componenten:
• Onbelaste kostenvergoedingen: reiskosten, pensionkosten en andere
kosten noodzakelijk wegens de uitoefening van de functie;

Waar dus naar moet worden gekeken, is de CAO en voorwaarden die van toepassing zijn voor de andere werknemers. Als die CAO een regeling biedt (ook al zou die niet worden nageleefd), dan valt hier aanspraak op te maken (Zie bijv. LJN: BA3955). In dit laatste geval is de CAO voor de Bouwnijverheid van toepassing, die een dergelijke regeling kent.
Evil-cliniclown

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: vr 28 jan 2011 7:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even uit de blote bol, maar is de NBBU niet een minimum CAO en alles wat een andere CAO qua toeslagen enz erboven zit, alleen maar mee genomen?

Ik kom hier op terug.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds