Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is een kindsdeel overdraagbaar?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nautica

Nautica

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011 12:44    Onderwerp: Is een kindsdeel overdraagbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De moeder van mijn vriendin is overleden in 1983. Haar vader en moeder hadden een overeenkomst voor de langstlevende bij de notaris laten opmaken wat betreft het kindsdeel. Later ben ik met die vriendin getrouwd.
Het kindsdeel is na het overlijden voor mijn vriendin en haar broer toen vastgezet en haar vader kreeg het vruchtgebruik.
Eind jaren 80 kwam haar vader met een document wat mijn vrouw en haar broer moesten onderteken. Het kwam er op neer dat haar vader opnieuw trouwplannen had. Bij hertrouwen was het kindsdeel opeisbaar geweest maar door ondertekening van dat document tekende zij en haar broer dat ze bij het hertrouwen het kindsdeel niet konden opeisen.
Eigenlijk zijn ze daarna nooit getrouwd echter nu haar vader terminaal kankerpatient is zijn ze toch nog getrouwd in december 2010.
Volgens zijn nieuwe vrouw krijgen mijn vrouw en haar broer dus niet het kindsdeel meer als haar vader overlijdt maar krijgen dat pas als zijn nieuwe vrouw overlijd.
Mijn vraag is kan dit? Is het vruchtgebruik van dat kindsdeel wat al was vastgelegd overdraagbaar op een nieuwe partner bij hertrouwen?
Volgens mij zou het kindsdeel van haar destijds overleden moeder uitbetaald moeten worden wanneer haar vader overlijdt. Van het kindsdeel van haar vader waar ze straks recht op heeft komt volgens nieuwere wetgeving het vruchtgebruik automatisch toe aan zijn nieuwe vrouw en wordt pas bij haar overlijden uitgekeerd.

Heb ik dit goed of zijn er nog andere regels die ik over het hoofd zie? Graag jullie mening.

Nautica

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wow 181 keer bekeken en niemand een reactie. Is deze materie zo moeilijk dan?

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 18:20    Onderwerp: Re: Is een kindsdeel overdraagbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nautica schreef:
De moeder van mijn vriendin is overleden in 1983. Haar vader en moeder hadden een overeenkomst voor de langstlevende bij de notaris laten opmaken wat betreft het kindsdeel. Later ben ik met die vriendin getrouwd.

Een overeenkomst tussen vader en moeder doet er niet veel toe. Misschien bedoel je dat vader en moeder (ieder) een testament hebben opgemaakt?

Quote:
Bij hertrouwen was het kindsdeel opeisbaar geweest maar door ondertekening van dat document tekende zij en haar broer dat ze bij het hertrouwen het kindsdeel niet konden opeisen.

Hoe dat document precies is geformuleerd is waarschijnlijk van belang.

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is geen antwoord op je vraag, maar je kunt wellicht contact opnemen met de notaris?

Verder heb ik nog een link voor je. Ik heb het niet gelezen dus weet niet of daar het antwoord staat. Moet je maar eens kijken als je tijd hebt.

http://www.ouders.nl/mnot2007-21.htm
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nautica

Nautica

BerichtGeplaatst: do 27 jan 2011 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides: Klopt ik bedoelde dat er een testament was voor de langstlevende welke na overlijden het vruchtgebruik krijgt.
Na overlijden van de langstlevende zouden de beide kindsdelen ( 2 kinderen) dan uitgekeerd moeten worden.

We weten dus niet meer bij welke notaris de akte is verleden. Mocht er bij het hertrouwen huwelijksvoorwaarden zijn opgesteld dan is ook niet bekend bij welke notaris dat is gebeurd.
Is dit opvraagbaar bij elke notaris?

Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt dit bij elke notaris doen. Die notaris kan je dan wellicht verder helpen.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is beter dit zelf op te vragen bij het Centraal Testamentenregister, dan weet u ook precies welke notaris het testament heeft opgemaakt.
Een notaris rekent daar bijvoorbeeld weer voor, terwijl als u het zelf aanvraagt het binnen enkele dagen is geregeld en kost het u niets.

U dient wel een overlijdensaktie te overleggen, welke opvraagbaar is bij de gemeente tegen legeskosten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds