Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 01 jul 2025 0:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag over grondslagverlating
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Berk

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011 16:41    Onderwerp: Vraag over grondslagverlating Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, nieuw hier. Keek soms al eens op dit forum, en heb al aardig vaak het antwoord kunnen vinden op vragen die ik had. Alleen nu zit ik met een vraagstuk waar ik tot dusver niet echt uitgekomen ben.

Ik heb woensdag 26 jan. een hertentamen Strafrecht 2. Ik ben nu bezig met oefententamens maken, en bij een vraag over het al dan niet veroorzaken van grondslagverlating loop ik vast. Ik zal de casus hier even neerzetten:

Ter terechtzitting blijkt dat in de tenlastelegging het woord ‘opzettelijke’ ontbreekt. Alle overige delictsbestanddelen zijn expliciet in de tenlastelegging verwerkt. In de tenlastelegging wordt verwezen naar de strafbaarstelling in art. 266 lid 1 jo. 267 sub 2 Sr. De behulpzame mr. Cabeau maakt de officier van justitie opmerkzaam op het niet in de tenlastelegging geëxpliciteerde opzet. ‘Ik neem aan dat het een schrijffout betreft?’ vraagt hij aan de officier. De officier antwoordt: ‘de bedoeling van de tenlastelegging moge duidelijk zijn, gelet ook op de verwijzing naar de van toepassing zijnde strafbepalingen. Deze tenlastelegging bouwt voort op eerdere probeersels.’ Mr. Cabeau knikt begripvol; het was aan zowel zijn cliënt als hem van meet af aan duidelijk om welk strafrechtelijk verwijt het ging. Ook bij de rechtbank bestaat daarover geen misverstand.

Vraag 5 (4 punten)
Geef aan de hand van de u bekende jurisprudentie aan tot welke einduitspraak de rechtbank zal komen. Bij de beantwoording van deze vraag mag u ervan uitgaan dat de formele vragen geen beletsel opleveren.

Ik heb in mijn antwoord staan, dat er sprake is van grondslagverlating hier, onder meer op grond van het arrest Amsterdams Experiment I (ook wel Klare Taal I genoemd volgens mij).

Het probleem is dat ik mijn eigen antwoord niet echt snap, omdat toch echt uit de casus blijkt dat bij beide partijen het duidelijk is om welk strafverwijt het gaat enzovoorts.

Heeft iemand misschien een idee?

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter is duidelijk van mening dat het gaat om een kennelijke verschrijving. De rechter zal de tll "verbeterd" lezen, d.w.z. mét het woord "opzettelijke" erin.

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het antwoord bona fides. En dit betekent dus dat er niet sprake is van grondslagverlating - vanwege het feit dat het bij beide partijen duidelijk was en de verdediging dus niet voor een onverwachte bewezenverklaring komt te staan?

De criteria voor het al dan niet verlaten van de grondslag zijn mij enigszins onduidelijk, vandaar de vragen. Ik heb de literatuur gelezen, maar er niet echt een handzame maatstaf uit weten te verkrijgen.

Alvast bedankt.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Berk schreef:
Bedankt voor het antwoord bona fides. En dit betekent dus dat er niet sprake is van grondslagverlating - vanwege het feit dat het bij beide partijen duidelijk was en de verdediging dus niet voor een onverwachte bewezenverklaring komt te staan?

Nee, vanwege het feit dat de rechter de tll verbeterd leest.

Verbeterd lezen mag alleen bij een kennelijke verschrijving / kennelijke misslag. Een verschrijving is niet "kennelijk" als zij niet voor alle partijen duidelijk was (of duidelijk had moeten zijn). Dat laatste is dus wel een noodzakelijke voorwaarde, maar niet per se een voldoende voorwaarde. De rechter heeft vrij veel vrijheid bij de beslissing of een fout in de tll een "kennelijke verschrijving" is of niet. Als je Klare Taal I goed leest zie je trouwens dat de HR opmerkt dat het Hof in die zaak geen "kennelijke misslag" had vastgesteld. Vandaar dat er in die zaak sprake was van grondslagverlating.

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké bedankt voor het antwoord.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is nu nog aan jou om er een goed arrest bij te vinden. Klare Taal I bevat wel een aanwijzing een missend woord wegens een "kennelijke verschrijving/misslag" in de tll mag worden ingelezen, maar er is vast wel een arrest waarin dit veel explicieter naar voren komt.

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 1:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is waar, ik ken nog wel een aantal arresten die over het onderwerp gaan.

Ik heb verder nog Uitstrepen tot Bedreiging (HR 7 maart 2006, NJ 2007, 325), Rotterdamse Hennepkweker (HR 10 juni 2003, NJ 2003, 633) en De Salvador Torres tegen Spanje (24 oktober 1996, NJ 1998, 294).

Deze gaan ook over grondslagverlating, de ene keer is hier wel sprake van de andere keer niet. Er worden wel argumenten gegeven voor waarom er al dan niet sprake van is. Maar een universeel criterium is mij nog niet echt duidelijk geworden. Ik snap dat het van geval per geval beoordeeld moet worden. Maar voor een tentamen is het wel handig om echt duidelijkheid te hebben. Ach, ik hoop dat de vraagstelling en de casus een beetje ondubbelzinnig is straks.

Bedankt voor de hulp nogmaals!
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 3:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als iets anders bewezen wordt verklaard dan er ten laste is gelegd, is er sprake van grondslagverlating. Eigenlijk dus heel simpel.

De complicatie zit erin dat een tll uit woorden bestaat, en dat woorden moeten worden uitgelegd om er betekenis aan te geven. Het verbeterd lezen van een kennelijke misslag valt onder het uitleggen van de tll. De bewezenverklaring moet vervolgens gebaseerd zijn op de uitleg van de tll (en anders is er sprake van grondslagverlating).

HR in NJ 2007, 325 schreef:
Die uitleg is met de bewoordingen van die tenlastelegging niet onverenigbaar en moet in cassatie worden geëerbiedigd.
Van die uitleg uitgaande heeft het Hof bij de bewezenverklaring de grondslag van de tenlastelegging niet verlaten.

BerichtGeplaatst: ma 24 jan 2011 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké, het wordt me nu duidelijk inderdaad. Bedankt voor de hulp, wordt gewaardeerd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds