Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 21:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Relatiebeding, maar ook verkapte concurrentiebeding?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
agf_ert

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 08 jan 2011 22:33    Onderwerp: Relatiebeding, maar ook verkapte concurrentiebeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik lees hier heel veel maar heb mijzelf nog nooit geregistreerd omdat ik de meeste antwoorden die ik zocht altijd wel kon vinden.

Eerst maar eens een stukje over mijzelf: ik ben in 2007 in dienst getreden bij een handelshuis als inkoper. Nu zag ik 2 maanden geleden een leuke vacature voorbij komen van een cooperatie als commercieel medewerker. Deze cooperatie koopt niet in, maar bemiddeld tussen telers en handelshuizen (zoals die van mijn werkgever). Sollicitatiebrief geschreven en uiteindelijk ben ik geselecteerd.

Nu heb ik een relatiebeding bij mijn werkgever en aangezien de cooperatie ook een relatie is (wij kopen daar handel) voorzie ik toch wel problemen als ik mijn ontslag in ga dienen bij mijn werkgever.

Het relatiebeding is in mijn optiek vrij zwaar:

Het is de werknemer verboden om binnen een tijdvak van een jaar na beëindiging van het dienstverband in enigerlei vorm zaken te doen met, of activiteiten te ontplooien voor, een natuurlijke of rechtspersoon, die op het tijdstip van beeidiging van het dienstverband en in de zes maanden daaraan voorafgaand, een of meer zakelijke contacten met de werkgever heeft gehad, ongeacht of zulks rechtstreeks of indirect geschiedt en of zulks geschiedt voor eigen rekening of voor rekening van derden.

Voor iedere overtreding van het hierboven bepaalde, als ook voor iedere dag dat zodanige overtreding voortduurt, verbeurt de in overtreding zijnde werknemer een direct opeisbare boete van euro 1000,- per dag, zulks onverminderd het recht van de werkgever op volledige vergoeding van eventueel door werkgever geleden schade

Wat is jullie mening hierover? En eventuele tips, want ik ben wel toe aan een nieuwe start maar ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben voordat ik mijn ontslag officieel gaat indienen bij mijn werkgever. Ik weet namelijk niet hoe deze reageert en of hij mij echt aan mijn contract gaat houden...

Alvast bedankt voor de input!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2011 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een relatiebeding is om schade te voorkomen, dus de wedervraag is welke schade uw huidige werkgever kan lijden indien u gaat werken bij deze relatie.
agf_ert

BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2011 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Een relatiebeding is om schade te voorkomen, dus de wedervraag is welke schade uw huidige werkgever kan lijden indien u gaat werken bij deze relatie.

In mijn optiek is de enige schade die hij kan lijden een stukje omzet verlies, alhoewel ik wel nu aan de andere kant van de streep gaat zitten qua werkzaamheden. Ik ben nu inkoper en wordt verkoper, alhoewel ik mijzelf ook afvraag in hoeverre dit verschilt... Het is beide commercieel.

Ook is het huidige bedrijf waar ik werk voornamelijk gefocused op export, bij de cooperatie zal het voornamelijk om binnenlandse klanten gaan.
agf_ert

BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2011 10:39    Onderwerp: Re: Relatiebeding, maar ook verkapte concurrentiebeding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

agf_ert schreef:

Het is de werknemer verboden om binnen een tijdvak van een jaar na beëindiging van het dienstverband in enigerlei vorm zaken te doen met, of activiteiten te ontplooien voor, een natuurlijke of rechtspersoon, die op het tijdstip van beeidiging van het dienstverband en in de zes maanden daaraan voorafgaand, een of meer zakelijke contacten met de werkgever heeft gehad, ongeacht of zulks rechtstreeks of indirect geschiedt en of zulks geschiedt voor eigen rekening of voor rekening van derden.

Gelijk nog maar een vraag, tijdens mijn tocht op internet naar relatiebedingen, kwam ik geregeld tegen dat je met een relatiebeding wel bij de concurrent mag gaan werken, maar geen relaties mag benaderen van de ex-werkgever. Maar zoals ik het lees is mijn relatiebeding best goed dichtgespijkerd of zie ik dit nu verkeert?
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2011 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, zo goed is deze niet, er zijn meer uitgebreide bedingen te bedenken en deze is realistisch.
Zo lang u het komende jaar geen contacten onderhoudt met de relaties van de laatste zes maanden is er niets aan de hand.

Zoals ik het inschat lijkt het mij geen probleem om met de huidige werkgever goede afspraken te maken zonder tegen een probleem aan te lopen. Het hier getoonde relatiebeding is absoluut zeer gematigd en geeft de indruk dat de huidige werkgever het niet echt als een probleem ervaart en is het dus beter in open overleg uit elkaar te gaan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds