|
Auteur |
Bericht |
saintnick
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 05 jan 2011 22:39 Onderwerp: Kinderalimentatie opeens niet meer aftrekbaar? |
|
|
Als co-ouder heb ik altijd vaste bedragen mogen aftrekken voor mijn bijdragen, in de vorm van kinderalimentatie, in het levensonderhoud van mijn minderjarige zoon. Nu is hij meerderjarig en ontvangt van de IB-groep eerst scholierentegemoetkoming en nu basisbeurs, en nu zijn de vaste aftrekbare bedragen voor die bijdragen ineens niet meer aftrekbaar
Me dunkt, hier gaat iets fout in de wetgeving?
Situatie kind minderjarig:
- co-moeder ontvangt kinderbijslag: 313 per kwartaal
- co-vader draagt bij aan levensonderhoud middels kinderalimentatie aan moeder: 750 per kwartaal
- co-vader mag vaste tabel bedragen aftrekken: 410 per kwartaal (a 52% = 210 netto)
Situatie kind meerderjarig:
- co-moeder ontvangt geen kinderbijslag meer: 0 per kwartaal
- zoon ontvangt inwonend tegemoetkoming scholieren c.q. basisbeurs van IB-Groep: ca. 300 per kwartaal
- co-vader blijft kinderalimentie betalen, maar nu rechtstreeks aan zoon: 750 per kwartaal
- co-vader mag niets meer aftrekken: 0 per kwartaal
Heel simplistisch gezien: aan de kant van de moeder verandert er niet zoveel: de 300 kinderbijslag wordt vervangen door de 300 basisbeurs.
Aan de kant van de vader is het ineens een negatief verhaal.
Ik begrijp de logica niet. Hebben de wetgevers hier iets gemist, of mis ik iets? Waarom zou voor de co-vader de bijdrage aan het levensonderhoud van het kind ineens niet meer aftrekbaar zijn?
Groet, Nick |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: vr 07 jan 2011 13:10 Onderwerp: |
|
|
Omdat de kosten voor samenlevende ouders ook niet aftrekbaar zijn? Waarom zou daar onderscheid tussen gemaakt moeten worden? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
lady4757
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 07 jan 2011 15:22 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | Omdat de kosten voor samenlevende ouders ook niet aftrekbaar zijn? Waarom zou daar onderscheid tussen gemaakt moeten worden? |
Mijn partner betaalde ook kinderalimentatie totdat het kind 21 werd en gaf dit ook op bij de belasting dienst. Wat blijkt nu achteraf het deel van de alimentatie dat voor het kind bestemd is mocht hij niet eens opgeven?????? Wij vonden dit ook al erg vreemd omdat de partneralimentatie wel afgetrokken mag worden. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 07 jan 2011 16:45 Onderwerp: |
|
|
Is niet vreemd, partneralimentatie wordt door de ene ouder aangegeven als inkomen, door de ander als kosten. |
|
|
|
 |
|