Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 21:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

functiegroep bepalend bij sollicitatie
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freud

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 13:01    Onderwerp: functiegroep bepalend bij sollicitatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan het zijn dat de functiegroep bepalend is bij een interne sollicitatie?
Medewerker behorend tot een kleine groep (kleine verstoring binnen de groep heeft meteen impact) heeft minder kans op doorstroom, stageplek, enz. Leidinggevende onderkent dit. Zegt tegen medewerker: je hebt gewoonweg pech dat je in zo 'n kleine groep functioneert.
Kan hier sprake zijn van functiediscriminatie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 30 dec 2010 11:40    Onderwerp: functiegroep bepalend bij sollicitatie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit advies kunnen geen rechten ontleend worden.

Mijns inziens ontbreken juridische grondslagen om hier iets tegen te doen. Ten eerste verbiedt de gelijke behandelingswetgeving geen onderscheid naar functiegroep.
Ten tweede lijkt het onderscheid me objectief gerechtvaardigd, namelijk doordat de werkgever geen verstoring in de andere kleine functiegroep teweeg wil brengen. Of wellicht heeft de ene functiegroep ook andere capaciteiten waar de werkgever de voorkeur aan geeft.

Misschien dat iemand anders nog andere ideeen heeft?

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
Freud

BerichtGeplaatst: do 30 dec 2010 17:50    Onderwerp: functie discriminatie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Marja, dat zou dus inhouden dat medewerkers bestaft worden wegens goed functioneren?
marja.verstralen

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 30 dec 2010 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.

Mijns inziens is geen sprake van ongeoorloofd onderscheid, indien de werkgever tot een interne sollicitatie alleen werknemers van een bepaalde functiegroep toelaat, ook al resulteert dat erin dat bepaalde werknemers weinig doorgroeimogelijkheden hebben binnen het bedrijf.

Overigens lijkt me de door de werkgever aangegeven reden wel enigszins zwak, omdat werkgever hierdoor wel riskeert dat de werknemer overstapt naar een andere werkgever (deze werknemer moet wel uitkijken: door een zelf genomen ontslag wordt hij verwijtbaar werkloos in de zin van de WW en dit werkt door bij eventueel verlies van een volgende functie).

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
Freud

BerichtGeplaatst: vr 31 dec 2010 13:06    Onderwerp: gelijke gevallen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Marja, theoretisch is het juist dat bedoelde werknemer ontslag kan nemen echter, het is de tijd er niet na ontslag te nemen. De werkgever weet dat natuurlijk ook. Werknemer is in een afhankelijke positie van werkgever. Men zou welhaast in deze kunnen denken aan misbruik van macht (positie) door werkgever.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 31 dec 2010 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat het om een sollcitatie naar een hogere functie op hetzelfde carrièrepad, of om een sollicitatie naar een ander soort baan (binnen dezelfde organisatie)?

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 01 jan 2011 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan hier geen sprake zijn van indirect onderscheid in de zin van art 1 jo art 5 Algemene wet gelijke behandeling?

De werkgever moet inderdaad ook de belangen van de onderneming afwegen tegen die van de werknemer, maar het voorkomen van onrust kan toch ook op een andere manier worden bereikt? : goed overleg binnen de groep, goede taakverdeling tussen de werknemers, (beter management wellicht) enz. Bovendien is het middel niet passend. Als de werknemer ontslag neemt, omdat hij ergens anders wel een promotie kan krijgen, lijkt mij dat er alsnog onrust in de groep ontstaat.

De werkgever is verplicht het welzijn van zijn werknemers in het oog te houden (Arbowet). Daar valt m.i. ook het geestelijk welzijn onder. Ik denk niet dat het welzijn van de werknemer erbij is gebaat wanneer de mogelijkheid zich te ontplooien en te ontwikkelen ontbreekt en de werknemer zich in een "uitzichtloze" situatie bevindt.

Ik vind het daarnaast ook een zeer onbevredigend antwoord dat de werkgever zegt dat je gewoonweg pech hebt dat je in zo 'n kleine groep functioneert.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 02 jan 2011 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fabienne Delpeut schreef:
Kan hier geen sprake zijn van indirect onderscheid in de zin van art 1 jo art 5 Algemene wet gelijke behandeling?

Ik denk het niet, want van indirect onderscheid is pas sprake als het onderscheid een "direct onderscheid" tot gevolg heeft, waarbij het directe onderscheid een onderscheid op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetere-of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat moet zijn.

De Algemene wet gelijke behandeling lijkt me daarom niet van toepassing. Wel denk ik dat een goed werkgever geen ongerechtvaardigd onderscheid mag maken op andere gronden, maar zo'n rechtvaardiging hoeft dan m.i. aan veel minder strenge eisen te voldoen dan wanneer er sprake is van een onderscheid als bedoeld in de Awgb. Dus als bijv. door marktomstandigheden een bepaalde afdeling nu eenmaal veel minder groeit dan een andere afdeling, dan zullen er voor werknemers in de eerste afdeling eenvoudigweg minder doorgroeimogelijkheden zijn.

Het is mij niet duidelijk aan wat voor soort interne sollicitatie de vragensteller concreet denkt, en in hoeverre de te vergelijken werknemers wel echt vergelijkbaar zijn. Wordt iemand een promotie ontzegd om de enkele reden dat er geen goede vervanger is voor zijn huidige functie? Ik denk dat er in het algemeen geen "recht" is op promotie, en zeker niet als het gaat om een promotie die valt buiten het normale carrièrepad dat in beginsel door iedere werknemer (met dezelfde functie) wordt doorlopen (en bijv. in de CAO is geregeld).

BerichtGeplaatst: zo 02 jan 2011 1:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik denk het niet, want van indirect onderscheid is pas sprake als het onderscheid een "direct onderscheid" tot gevolg heeft, waarbij het directe onderscheid een onderscheid op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetere-of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat moet zijn.

Ja daar zat ik dus ook al mee in m'n maag! Had nog even stiekem gehoopt dat het groepje geheel uit vrouwen of mannen bestaat Embarassed

Ik heb er wel een naar gevoel bij dat de werknemer al bijna bij voorbaat geen kans maakt, puur vanwege het groepje en dat hier vanuit het management niets aan gedaan wordt, maar gewoon wordt gezegd "tja, jammer". Maar ik denk inderdaad ook dat de Awgb niet op een dergelijke situatie ziet. Ik geloof ook niet in een "recht" op promotie, maar ik denk wel dat elke sollicitant een eerlijke kans behoort te krijgen en serieus in overweging moet worden genomen of hij wel of niet geschikt is voor de functie.

Quote:
Dus als bijv. door marktomstandigheden een bepaalde afdeling nu eenmaal veel minder groeit dan een andere afdeling, dan zullen er voor werknemers in de eerste afdeling eenvoudigweg minder doorgroeimogelijkheden zijn.

Helemaal mee eens!

Wellicht kan nog gekeken worden naar de NVP Sollicitatiecode:

Quote:
UITGANGSPUNTEN
1.1 De code is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
• een eerlijke kans op aanstelling voor de sollicitant
(gelijke kansen bij gelijke geschiktheid; de arbeidsorganisatie bepaalt haar keuze op basis van geschiktheid voor de functie)

Maar dwingend recht is het niet. En, zoals jij zegt, als de werknemers niet met elkaar te vergelijken zijn.....ongelijke gevallen mag je immers ongelijk behandelen.

Op basis van de verstrekte informatie kan ik niet beoordelen of er sprake is van onderscheid en zo ja of deze wel of niet verboden is. [/quote]
Fabienne Delpeut

BerichtGeplaatst: zo 02 jan 2011 1:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Ja daar zat ik dus ook al mee in m'n maag! Had nog even stiekem gehoopt dat het groepje geheel uit vrouwen of mannen bestaat Embarassed

Ik heb er wel een naar gevoel bij dat de werknemer al bijna bij voorbaat geen kans maakt, puur vanwege het groepje en dat hier vanuit het management niets aan gedaan wordt, maar gewoon wordt gezegd "tja, jammer". Maar ik denk inderdaad ook dat de Awgb niet op een dergelijke situatie ziet. Ik geloof ook niet in een "recht" op promotie, maar ik denk wel dat elke sollicitant een eerlijke kans behoort te krijgen en serieus in overweging moet worden genomen of hij wel of niet geschikt is voor de functie.

Quote:
Dus als bijv. door marktomstandigheden een bepaalde afdeling nu eenmaal veel minder groeit dan een andere afdeling, dan zullen er voor werknemers in de eerste afdeling eenvoudigweg minder doorgroeimogelijkheden zijn.

Helemaal mee eens!

Wellicht kan nog gekeken worden naar de NVP Sollicitatiecode:

Quote:
UITGANGSPUNTEN
1.1 De code is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
• een eerlijke kans op aanstelling voor de sollicitant
(gelijke kansen bij gelijke geschiktheid; de arbeidsorganisatie bepaalt haar keuze op basis van geschiktheid voor de functie)

Maar dwingend recht is het niet. En, zoals jij zegt, als de werknemers niet met elkaar te vergelijken zijn.....ongelijke gevallen mag je immers ongelijk behandelen.

Op basis van de verstrekte informatie kan ik niet beoordelen of er sprake is van onderscheid en zo ja of deze wel of niet verboden is. [/quote]
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds