Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 4:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geen bezwaar mogelijk
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lodewijkk

Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010 15:13    Onderwerp: Geen bezwaar mogelijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een probleem met een boete voor fietsen zonder licht.

Ik wou deze boete zonder probleem betalen (35 euro).

Deze boete werd uitgeschreven op 3 december 2009, toen kreeg ik op 21 Juni 2010 een aanmaning + verhoging.

Hiervoor heb ik niet de boete "alleen" gekregen, gewoon gelijk een verhoging huppadekee.

Hier was ik het natuurlijk niet mee eens, maar op deze aanmaning stond niks over bezwaar aantekenen.

Toen ben ik naar het politiebureau gegaan bij mij in de buurt, die konden mij ook niet helpen.

Uiteindelijk dacht ik, ik laat het gewoon voor de rechter komen en dan leg ik het daar wel uit, maar nu moet ik 220(!) euro betalen anders komen ze beslag leggen op mijn roerende goederen.

Ik wil best de 35 euro betalen, geen probleem. Maar 220 euro voor fietsen zonder licht en je kan nergens je verhaal vertellen, dat gaat mij een beetje te ver.

Dit is overigens de eerste boete die ik ooit heb gehad, dus ik weet niet zo goed wat ik nu moet/kan doen.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Alvast dank
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NickV

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft de rechter uitgesproken dat je 220 euro moest betalen of moet de zitting nog plaatsvinden? Als de rechter het al heeft uitgesproken wat zei de rechter dan van jouw verhaal? Als laatste, stond er op de boete dat het een voorstel voor een transactie of een beschikking was?
Lodewijkk

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een beschikking.

Ik heb mijn verhaal nog niet kunnen doen, want ik kon geen bezwaar aantekenen.

Ik weet niet of de rechter dat beslist heeft, ik heb namelijk alleen een brief gekregen van een deurwaarder.

EDIT 1;

Ik ben niet uitgenodigd voor een zitting.

Ik hoop dat u snapt wat ik bedoel.
BG

BG

Leeftijd: 40
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De boete is vermoedelijk dus niet aangekomen en de aanmaning wel. Ontvangst van de boete zal ontkend moeten worden en verzending zal aangetoond moeten worden.
Lodewijkk

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
De boete is vermoedelijk dus niet aangekomen en de aanmaning wel. Ontvangst van de boete zal ontkend moeten worden en verzending zal aangetoond moeten worden.

Dat vermoed ik ook, maar wat moet ik nu doen, de deurwaarder bellen? Het CJIB?
BG

BG

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat er op de aanmaning geen enkel adres/telefoonnummer?
ksan

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2010 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou na ontvangst van de aanmaning, de primaire boete (35,-) direct hebben betaald en de verhoging hebben betwist ivm niet ontvangen primaire boete.
Furr

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2010 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens keer DIRECT het cjib bellen en uitleggen! Poilitie doet geen ene flikker en die naaien je er alleen maar bij. Beter is CJIB bellen en uitleggen en of ze een nieuwe beschikking kunnen sturen. Mijn ervaring leert dat ze dat gewoon doen.

Dan had je nu niet zoveel gezeik gehad. Nu kun je niet terug en zul je dat geld moeten betalen, al lijkt me 200+ euro's heel veel geld.
Lodewijkk

BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het advies.

Ik had inderdaad meteen het CJIB moeten bellen, maar ik heb nog nooit eerder een boete gehad en wist niet zo goed wat ik moest doen.

De agente in kwestie vertelde mij alleen dat ik na ongeveer anderhalve maand een brief in de bus zou krijgen, maar ik kreeg na 5 - 6 maanden pas een boete + verhoging in de bus.

Ik ga het CJIB maar bellen en het uitleggen.
Furr

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik help het je hopen maar zie het somber in. Laat je het even weten hier?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt erop dat er een strafbeschikking is opgelegd. Volgens art. 257d lid 1 Sv wordt een afschrift van de strafbeschikking zo veel mogelijk in persoon aan de verdachte uitgereikt, waarbij de weigering van de verdachte het afschrift in ontvangst te nemen wordt gelijkgesteld met een uitreiking in persoon.

Als niet in persoon is uitgereikt, wordt een afschrift toegezonden bij brief (art. 257d lid 2+4 Sv). Bij aangetekende brief hoeft pas bij een boete hoger dan € 2000.

Hoe het in jouw geval is gegaan is niet helemaal duidelijk, maar bij het bekeuren wegens fietsen zonder licht zal er normaal gesproken gelegenheid zijn geweest om een afschrift in persoon uit te reiken. Als dat ook is gebeurd, dan was toezending niet meer nodig.

Tegen een strafbeschikking is geen bezwaar mogelijk, wel verzet. Volgens art. 257e lid 1 Sv moet verzet worden gedaan binnen 14 dagen nadat het afschrift in persoon aan de verdachte is uitgereikt, dan wel zich anderszins een omstandigheid heeft voorgedaan waaruit voortvloeit dat de strafbeschikking hem bekend is. Bij toezending en een boete van niet meer dan € 340 geldt een termijn van 6 weken.

Het lijkt mij dat je op 21 juni 2010 in ieder geval bekend bent geraakt met de beschikking. Sinds die dag zijn meer dan 14 dagen verstreken, zodat het nu te laat is om de beschikking aan te vechten. Dat is op zich geen probleem, want je lijkt niet te ontkennen dat je zonder licht hebt gefietst. Het gaat je om de verhoging.

Volgens art. 561 Sv hoeft geen uiterste betaaldatum te worden gegeven als uit het uitgereikte afschrift van de beschikking al blijkt wanneer er dient te zijn betaald. Als jij dat afschrift nooit hebt gehad, geeft dit je een argument tegen de betaling van de verhoging. Ik snap alleen niet hoe de boete van 35 euro tot 220 euro kan zijn uitgegroeid, want volgens art. 24b lid 1 Sr bedraagt de eerste verhoging slechts € 15, en krijg je hierbij een schriftelijke aanmaning. Die zou je dan ook niet hebben gehad? Vervolgens komt er € 30 bij, maar dan zit je nog steeds maar op € 80. De resterende € 140 zien dan waarschijnlijk op de kosten van het verhaal.

Als overleg niets oplevert, zou je denk ik een civiel kort geding tegen de Staat moeten aanspannen, waarin je aanvoert dat de uiterste dag voor betaling van de boete van € 35 je nooit is medegedeeld.

BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bona Fides

Bedankt voor het antwoord,

Ik zal even duidelijk vertellen wat er is gebeurd. Ik werd gestopt door een agente omdat ik fietste zonder licht, dit was rechtvaardig omdat ik ook echt zonder licht fietste. Omdat ik nog nooit eerder een boete heb gehad vroeg ik wat informatie aan de agent, deze vertelde mij dat ik na ongeveer anderhalve maand een brief op de mat zou krijgen. Ik heb geen geel briefje of wat dan ook gekregen op dat moment.

Dit alles was op 3 december 2009.

Toen kreeg ik op 21 juni de eerste aanmaning binnen, daarvoor heb ik nooit iets ontvangen van het CJIB, niet de orginele boete, niets.

Daar wou ik bezwaar tegen aantekenen omdat ik deze verhoging onrechtmatig vond, aangezien ik nooit de mogelijkheid heb gekregen om de orginele boete te voldoen, maar dit kon niet, aangezien er alleen op de orginele boete de mogelijkheid word geboden om bezwaar aan te tekenen.

Het CJIB vertelde mij (Vandaag) dat ik nu in verzet moet gaan bij de deurwaarder, en dan een brief aan de kanton rechter van Rotterdam moet sturen en die gaat er dan naar kijken, waar ik overigens kosten voor moet maken.

Ook vertelde zij mij dat de boete waarschijnlijk niet was aangekomen omdat ik kort daarvoor was verhuist.

De boete is opgelopen tot 220 euro aangezien ik nergens heen kon met mijn verhaal, en ik er van uitging dat ik uiteindelijk voor de rechter gedaagd zou worden, en dat ik dan daar kon vertellen wat er gebeurd is.

Daarnaast is de eerste brief die ik van het CJIB heb ontvangen over deze boete niet binnen 4 maanden door mij ontvangen, is dit nog iets waarom het ongeldig verklaard zou kunnen worden?

Alvast dank

Wat zijn mijn kansen om dit te winnen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 24 dec 2010 2:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lodewijkk schreef:
Ook vertelde zij mij dat de boete waarschijnlijk niet was aangekomen omdat ik kort daarvoor was verhuist.

Als je niet tijdig de verhuizing hebt doorgegeven aan de gemeente waar je bent gaan wonen, en niet een beetje in de gaten hebt gehouden of er de eerste twee weken of zo nog post op het oude adres is ontvangen, dan komt het niet ontvangen voor jouw rekening.

Quote:
De boete is opgelopen tot 220 euro aangezien ik nergens heen kon met mijn verhaal, en ik er van uitging dat ik uiteindelijk voor de rechter gedaagd zou worden, en dat ik dan daar kon vertellen wat er gebeurd is.

Dus je hebt ook vóór 21 juni al brieven ontvangen (weliswaar niet de beschikking zelf), en daar toen ook niets mee gedaan. Je wist dus al heel lang (of je had al heel lang moeten weten) dat je een belangrijke brief niet hebt ontvangen.

Quote:
Wat zijn mijn kansen om dit te winnen?

Ik weet het niet, maar dat lange stilzitten zal hoe dan ook wenkbrauwen doen fronsen. En dat je de beschikking zelf niet hebt ontvangen lijkt verband te houden met je verhuizing en wellicht het niet tijdig doorgeven van die verhuizing aan de gemeente.

In verzet gaan tegen de beschikking lijkt me kansloos (want hoe dan ook te laat). Zie verder de laatste alinea van mijn vorige bericht.

BerichtGeplaatst: vr 24 dec 2010 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een doorstuur regeling gehad van 2 maanden na mijn verhuizing, dus ik heb er zeker voor gezorgd dat mijn post mij bereikte.

Ik heb voor 21 juni GEEN brieven ontvangen, ik doelde erop dat sinds ik op 21 juni de boete + verhoging heb gehad ik nergens naartoe kon.
Sovereign

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2010 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lodewijkk schreef:

Het CJIB vertelde mij (Vandaag) dat ik nu in verzet moet gaan bij de deurwaarder, en dan een brief aan de kanton rechter van Rotterdam moet sturen en die gaat er dan naar kijken, waar ik overigens kosten voor moet maken.
In verzet ga je niet bij de deurwaarder, en ook niet middels een "brief" aan de kantonrechter. Je gaat in verzet middels het laten uitbrengen van een dagvaarding, dit geding maak je aanhangig bij de kantonrechter. Kosten zijn op zijn minst de betekening en het opstellen van de dagvaarding.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds