Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Lebbi
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 13 dec 2010 16:38 Onderwerp: Geschil met verhuurder. |
|
|
Beste leden,
Ik zit momenteel met een 'klein' geschil met de verhuurder van mijn woning. Ik zal ik het kort de situatie proberen te schetsen.
Vooraf:
Toen ik dit jaar (Augustus) in mijn woning kwam wonen merkte ik dat er een lekkage was in een keukenkastje. Ik heb dit doorgeven aan de tussenpersoon (MVGM) en die zei dat ik het met de verhuurder moest opnemen. Toen ik de verhuurder belde moest ik een week of 2 later terug bellen omdat de technische dienst van mij appartementen blok op vakantie was. Om een heel lang verhaal kort te maken, na een aantal keer niet door hun terug gebeld te worden kwam de technische (oktober) dienst te lekkage verhelpen. In de keuken waren ondertussen een aantal planken flink opgezet door de lekkage en was het er gaan ruiken door de lekkage. Met de techische dienst heb ik toen de afspraak gemaakt (mondeling) dat we dit beiden zouden melden aan de verhuurder met de vraag of de keukenkastjes gerepareerd konden worden. In eerste instantie kreeg ik als reactie een brief waarin in gesuggereerd werd dat ik de lekkage had veroorzaakt, na een boze mail/telefoon werd dit terug genomen. Na contact met de chef van de technische dienst werd mij beloofd dat ik zo snel mogelijk werd terug gebeld. Na een aantal telefoongesprekken en niet terug gebelt worden later stond het volgende op mijn voicemail:
Citaat:
Quote: | Goedendag met [Naam techischedienst] van [verhuurder],
ik wilde graag even een afspraak maken voor het inmeten van een nieuwe keuken bij u. Ik heb de afspraak met de aannemer op woensdag 1 december tussen 3 en 5 uur smiddags. Graag even een belletje terug dan kunnen we dit definitief maken.... |
Goed nieuws dus, nieuwe keuken! Op 1 dec kwam de aannemer met techische dienst langs om de keuken op te meten. De techische dienst wist nog te melden dat de nieuwe keuken in ieder geval veel moderner zou worden. De aannemer zou een offerte maken en ik zou bericht terug krijgen.
Tot mijn verbazig kreeg ik 13 december de volgende mail:
Quote: | Wij willen hierbij terugkomen op uw vragen inzake de keuken.
Mijn collega [techischedienst] is samen met een aannemer bij u langs geweest. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat de keuken aan alle standaardnormen voldoet.
Met vriendelijke groet,
[chef van techische dienst |
Huh? De aannemer en techische dienst hebben beiden niet naar de schade gekeken en slechts de buitenmaten opgemeten. Verder was ik in de veronderstelling dat ze voor het opmeten van een nieuwe keuken kwamen. Nou wou ik graag een klacht indienen bij het bedrijf.. maar de persoon waarbij dat kan is ook betrokken in dit geschil (namelijk chef van de techinsche dienst). Sta ik nu machteloos?
Graag wat advies!
Groet! |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: ma 13 dec 2010 17:50 Onderwerp: |
|
|
Je moet als huurder tijdig gebreken melden bij de verhuurder, deze is verplicht om de gebreken te verhelpen. Gebeurd dit niet dan kan je dit zelf laten doen en verhalen op de verhuurder (artikel 7:206 BW). Ook kan je wellicht een vermindering in de huurprijs vorderen (artikel 7:207 BW). |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 26 jan 2011 22:39 Onderwerp: |
|
|
Geachte TS,
Ik ben het gedeeltelijk eens met het vorige antwoord. Het is allemaal juridisch juist, maar de praktijk werkt soms anders.
Het verhalen op de verhuurder brengt met zich mee dat je eerst alles zou moeten voorschieten. Niet iedereen is daartoe bereid, want het is nog onduidelijk of je alles terug krijgt. Je moet in ieder geval de goedkoopste optie nemen, dus als het probleem met het vervangen van enkele planken opgelost kan worden, dan mag je geen nieuwe keuken laten plaatsen. Ook moet je de goedkoopste keuken nemen, en de goedkoopste aannemer (ongeveer 3x een fractuur opvragen en dan de goedkoopste kiezen). Bovendien moet je kunnen aantonen, middels aangetekende brieven dat je de verhuurder in gelegenheid hebt gesteld om te herstellen en moeten aantonen dat dit de goedkoopste oplossing was om het gebrek te herstellen. In hoeverre een rechter je reparaties noodzakelijk vindt is niet te zeggen, kantonrechters geven soms hun eigen invulling aan het geheel.
Inhouden op de huur kan ik niet aanraden. Dit is alleen handig bij een klein bedrag, want anders riskeer je uitzetting wegens huurachterstand.
Een procedure tot huurverlaging kan zomaar 6 maanden duren. De Huurcommissie is nogal druk. Overigens vallen de kosten mee, slechts 25,- als je in het ongelijk wordt gesteld. Wel is dit de veiligste weg, omdat dit waarschijnlijk om een groot bedrag gaat. (boven alle bezwaren beschreven) Een procedure bij de HUCO (huurcommissie) is mijns inziens een haalbare kaart omdat dit om een B3 gebrek gaat. Als u in het gelijk gesteld wordt dan volgt er een verlaging van 30% van de huur totdat het gebrek is verholpen. (zie gebrekenboek HUCO, http://www.huurders.info/?id=1399 ) Papieren om een procedure te storten vind je op www.huurcommissie.nl
Alvorens je een procedure start MOET je de verhuurder op de hoogte stellen. Het is aan te raden om dit per aangetekende brief te doen en de verhuurder 6 weken de tijd te geven om dit te herstellen. Een voorbeeld brief is te vinden op: http://www.huurcommissie.nl/Downloads#Onderhoudenhuurprijs
Vergeet niet te vermelden dat het gaat om een B3 gebrek en dus een verlaging van de huurprijs met 30%, en de omschrijving van het gebrek als bijlage bij te voegen.
Vaak reageert een verhuurder hier wel op en gaat hij het gebrek herstellen. Overigens ben ik bij het geven van dit advies er van uitgegaan dat de situatie niet zo ernstig is dat de keuken niet meer gebruikt kan worden. In dat geval zou je kunnen informeren naar de haalbaarheid van een kort geding bij een jurist of advocaat.
Als je in de steden Amsterdam, Den Haag, Groningen, Hilversum, Nijmegen of Rotterdam woont kun je overigens naar een Huurteam of Wijksteunpunt Wonen gaan. Deze kunnen je de hele procedure gratis uit handen nemen. (wel kosten voor leges van 25,- voor een eventuele huurcommissie procedure, maar deze krijg je terug als je wint. Deze kosten betaal je ook als je zelf een procedure begint bij de HUCO) |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|