Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 20:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Openbaar dronkenschap
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arjanarj

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2010 16:25    Onderwerp: Openbaar dronkenschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Lezers,

ik heb even de volgende vraag met betrekking tot een transactievoorstel, met feitcode D510.

Mijn broertje is enige tijd geleden aangehouden in amsterdam, dit terwijl hij met een aantal collega's te voet onderweg was na het werk.
Hij werd aangehouden door een agent en legde hem een boete op met feitcode D510 en een sanctiebedrag van €60.- wegens openbaar dronkenschap.

enige weken later kwam dan ook de boete in de brievenbus met een transactievoorstel van €160,- wegens in staat van dronkenschap het verkeer belemmeren, de orde verstoren danwel de veiligheid van een ander bedreigen.

Nu het volgende:
Mijn broertje had wel wat gedronken maar verkeerde zeker niet in staat van dronkenschap. de desbetreffende agent heeft geen ademanalyse gedaan en zijn andere collega's welke in dezelfde staat verkeerden(het was immers een drankje na het werk) kregen hiervoor geen boete.

ze hadden wel wat lol met z'n allen, maar om dit nou af te doen met openbare ordeverstoring danwel gevaar voor het verkeer/anderen lijkt mij een beetje overbodig. Daarnaast vraag ik me ook af of de agent zich niet heeft vergist in de feitcodes(D530 ipv D510), dit haal ik uit het ter plaatse afgegeven proces verbaal waarop de desbetreffende agent al een bedrag heeft ingevuld.

Is het ook niet zo dat als hij op dat moment een gevaar voor het verkeer/anderen is, dat het dan vreemd is dat de agent het afdoet met een bekeuring en vervolgens "het gevaar" weer laat lopen?

nu is het zo dat hij niet in beroep kan gaan tegen een transactievoorstel, dus moet hij deze laten voorkomen.
zou er enige kans van slagen zijn als hij deze laat voorkomen?

Mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt voor de moeite
Gr Arjan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2010 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Feitcodes zijn hier te vinden:

http://www.om.nl/publish/pages/111560/tekstenbundel_2010.pdf

D 510, de variant met hinder, bedrag € 160
D 530, de variant zonder hinder, bedrag € 60

In beide gevallen is een bedrag genoemd. In je bijdrage noem je D 510, i.c.m. € 60, dat kan ik niet plaatsen.

Ademanalyse is niet nodig, wel zal de verbalisant moeten beschrijven op grond van welke feiten en omstandigheden de staat van kennelijke dronkenschap is aangenomen. Dit geldt ook voor eventuele hinder / gevaar.
Arjanarj

BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2010 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Feitcodes zijn hier te vinden:

http://www.om.nl/publish/pages/111560/tekstenbundel_2010.pdf

D 510, de variant met hinder, bedrag € 160
D 530, de variant zonder hinder, bedrag € 60

In beide gevallen is een bedrag genoemd. In je bijdrage noem je D 510, i.c.m. € 60, dat kan ik niet plaatsen.

Beste LM,

Allereerst bedankt voor de snelle reactie,

er moet ergens een fout gemaakt zijn, want de agent heeft op "het gele papiertje" duidelijk een bedrag van €60 genoteerd en feitcode D510.

daarnaast, heb ik nog niet eerder gemeld, heeft de agent ook mijn broertje zijn naam verkeerd gespeld, ik weet dat dat geen invloed heeft op een eventuele verdediging maar kan hieruit wel opmaken dat de desbetreffende agent op dat moment niet helemaal bij de les was.
Dus wie is er dan verkeerd. Als een agent 2 fouten maakt in zijn proces verbaal, dan lijkt het mij duidelijk dat hij ook fout kan zitten bij de constatering die hij op dat moment doet.

GR Arjan
LM

BerichtGeplaatst: ma 06 dec 2010 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het feit dat je broer de bekeuring wel kreeg en zijn collega's die in dezelfde staat verkeerden niet doet vermoeden dat je broer er uitgepikt werd omdat hij (volgens de agent) overlast of hinder veroorzaakte en beboet werd voor D 510. De vergissing zou dan zijn dat de agent € 60 ipv € 160 schreef (is dit duidelijk te zien, of kan er ook sprake zijn van een slechte doordruk?). Het is gissen. Kan hij dat niet nagaan, bijv. door het proces-verbaal op te vragen. Als het goed is staat daarin ook gemotiveerd waaruit de overlast dan bestond. Je kunt dan m.i. een betere afweging maken wat te doen.

Een verkeerde gespelde naam is niet zo´n probleem een verkeerde persoon wel, het geeltje is ook nog niet het definitieve proces-verbaal.
Arjanarj

BerichtGeplaatst: di 07 dec 2010 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank!

we gaan eens even het proces-verbaal opvragen en kijken wat daarin vermeld staat.
houd jullie op de hoogte

Gr Arjan
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Ademanalyse is niet nodig, wel zal de verbalisant moeten beschrijven op grond van welke feiten en omstandigheden de staat van kennelijke dronkenschap is aangenomen. Dit geldt ook voor eventuele hinder / gevaar.

Maar als de verdachte maar 1 glaasje heeft gehad?
Een boete voor dronkenschap plus ordeverstoring is toch iets anders dan een boete voor ordeverstoring?
De dronkenschap zal dan toch aangetoond moeten worden bij tegenspraak?

BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:

Maar als de verdachte maar 1 glaasje heeft gehad?
Een boete voor dronkenschap plus ordeverstoring is toch iets anders dan een boete voor ordeverstoring?
De dronkenschap zal dan toch aangetoond moeten worden bij tegenspraak?

Dat zijn inderdaad verschillende feiten. Anders dan bij rijden onder invloed is zijn bij deze overtredingen geen concrete alcoholwaarden opgenomen in de wet. De opsporingsambtenaar zal voldoende moeten omschrijven dat er sprake was van een "kennelijke staat van dronkenschap". De rechter moet de overtuiging bekomen dat dit voldoende is vastgesteld.

De leidt dan tot bekende ambtelijke volzinnen als: Ik, verbalisant, rook dat de adem van verdachte riekte naar het inwendig gebruik van alcoholische drank. (of ik zag dat de verdachte onvast ter been was of met dubbele tong sprak etc.) Ik denk dat hier bij een verweer nog wel wat valt te halen, dit wordt veelal zeer summier beschreven.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds