|
Auteur |
Bericht |
mackie
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 05 dec 2010 0:23 Onderwerp: alcohol |
|
|
Hallo allemaal, ik wist niet zeker waar ik dit topic moest plaatsen, maar ik dacht dat het hier het beste kon.
Ik heb namelijk een vraag over alcohol. Bestaat er een wettelijke norm voor alcoholgebruik? Wanneer ben je strafbaar als met een bepaalde promilage alcohol over straat loopt? Is er een norm voor de openbare orde (politie)? Alvast bedankt!
gr. mackie |
|
|
|
 |
Oene
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 08 dec 2010 17:09 Onderwerp: |
|
|
Ik betwijfel het Oene, het was meer de vraag met welk promillage je nog over straat mag, denk ik.
Ik weet niet meer exact hoe het wettelijk gezien is maar ik doe toch een gokje:
Met meer dan een bepaalde hoeveelheid alcohol op mag je niet meer deelnemen aan het verkeer. Voetgangers zijn ook verkeersdeelnemers.
Als een dronken voetganger geen overlast veroorzaakt dan wordt dat doorgaans gedoogd.
Dit topic hoort wss onder 'strafrecht'. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 10 dec 2010 21:59 Onderwerp: re alcohol |
|
|
Voor de voetganger is geen wettelijke genormeerde limiet vastgesteld betreffende zijn alcoholpromillage. Art. 426 lid 1 Sr stelt wel strafbaar hij die in staat van dronkenschap de orde verstoort e.d. Die dronkenschap wordt vastgesteld op grond van gedrag, ademgeur, natte ogen, (te) rode gelaatskleur, hakkelend spreken, wankelend lopen etc. Dan moet je dus behoorlijk dronken zijn.
Als iemand lichtelijk dronken redelijk normaal op straat loopt, dan overkomt hem op dit gebied niets bijzonders. Maar als je verkeer gaat regelen, tegen voorbijgangers gaat schelden etc. dan komt bovenstaande misschien aan de orde. |
|
|
|
 |
|