|
Auteur |
Bericht |
de Webmeester Webmeester
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 01 dec 2010 15:36 Onderwerp: Eigen diensten promoten in zoekmachineresultaten Google? |
|
|
Naar aanleiding van een artikel op Emerce over de machtspositie en mogelijk misbruik plaats ik dit bericht.
Er wordt gesteld door klagers bij de Europese Unie dat Google in haar zoekmachine eigen producten en diensten onrechtmatig verhoogd. Dit wordt nu onderzocht.
Waarom zou dit eigenlijk een antitrust violation kunnen zijn en op welke juridische basis?
Ik zie in het bovengenoemde persbericht wel verwijzing naar Europese regelgeving _________________ Meedoen | Nettiquette | Colofon |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 01 dec 2010 15:47 Onderwerp: |
|
|
Het zou kunnen gaan om misbruik van een economische machtspositie. Dat Google een economische machtspositie zou kunnen hebben op het gebied van zoekmachines verbaast mij niet. Op zich is er niets mis met het hebben van een economische machtspositie, maar misbruik van zo'n positie is verboden. Bij misbruik moet je denk ik denken aan gedragingen die slechts zinvol zijn dankzij het bestaan van de machtspositie, en die tot resultaten leiden die op een markt met gezonde concurrentie niet mogelijk zouden zijn. Ofte wel, je mag wel een machtspositie hebben, maar je mag je bedrijfsvoering niet op die machtspositie laten leunen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|