|
Auteur |
Bericht |
vosssie
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 01 dec 2010 14:39 Onderwerp: Parkeerboete onterecht vergunninghouder |
|
|
Beste mensen,
Ik zit met het volgende.
ik woon in Amsterdam Noord en heb een parkeervergunning van de gemeente om bij mij in de straat te kunnen parkeren.(blauwe Zone)
nu is het al 2 x voorgekomen deze maand dat er gewoon geen plek was. en ik dus genoodzaakt was om een ander plekje tegenover mij te gebruiken in een andere straat dus. ik dus keurig een briefje op het raam gezet, met de mededeling dat er geen plek is in mijn straat waar ik dus wel voor betaal. met huis nr en straat naam. vervolgens loop ik naar mijn auto en zit er een print op van Cition. Mag dat nou?? ik vind dat de gemeente daar niet goed over heeft nagedacht. want als de flat bezoekers krijgt parkeren ze hier en is er voor de betalende vergunning houders geen plek meer. dan moeten ze vind ik een vergunning verstrekken met een grotere straal om te kunnen parkeren.. wat kan ik nu doen ? zal een bezwaarschrift wat uit kunnen halen ? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 01 dec 2010 14:46 Onderwerp: |
|
|
Het heeft m.i. geen zin om bezwaar in te dienen tegen de boete omdat je ergens stond waar je niet mocht staan met je vergunning.
Je zult het probleem op moeten lossen, althans een poging kunnen wagen, door de gemeente te wijzen op het tekort aan plaatsen en aangeven dat je hier niet voor betaald. Dat lijkt mij een weg die meer zou kunnen uithalen dan bezwaar indienen. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Lizette01
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 feb 2011 1:07 Onderwerp: Parkeerboete onterecht vergunninghouders |
|
|
Hee mensen,
Ik heb (ook) een vraag over een onterechte parkeerboete (Vergunninghouders)
Ik heb een beschikking waarop staat dat ik mijn auto geparkeerd heb op een plek voor vergunninghouders. Maar dit is niet waar. Wanneer ik mijn auto 8 meter verder in de straat had gezet, dan klopt dit (daar gaat de Geldersestraat over in de Gelderse kade, en en daar beginnen de plaatsen voor vergunnnghouders). De grens waar dit precies begint is alleen heel onduidelijk. En daarom lastig om te 'bewijzen' waar ik stond. Mijn parkeerkaartje heb ik bij een parkeerautomaat gehaald aan de Gelderse kade (Het enige automaat in de buurt) waardoor het misschien al zowiezo lijkt dat ik daar ook gestaan heb (helaas).
Ik heb een bezwaarschrift geschreven met deze argumenten:
1. Ik stond niet in die straat geparkeerd. En:
2. De boete is uitgeschreven binnen 5 minuten na het neerleggen van het betaalbewijs achter mijn ruitenwisser. Er is geen Pardontijd in acht genomen.
Maar mijn bezwaarschift is afgewezen. (De argumenten geven de officier van justitie onvoldoende aanleiding...)
Wat kan ik nu doen?
Ik wil in beroep gaan (bij de kantonrechter?) met ongeveer hetzelfde verhaal.
Kan ik in deze brief dan ook vragen om bewijsmateriaal voor waar mijn auto dan stond, Of had ik dat dan eerder moeten doen?
En maak ik kans om het te winnen? Heeft iemand tips? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 18 feb 2011 2:05 Onderwerp: |
|
|
Een pardontijd waarin je mag parkeren op een plek waar je niet mag parkeren bestaat niet. Als je van mening bent dat er sprake was van laden en lossen, en dus niet van parkeren, zul je dat hard moeten maken.
Het bewijsmateriaal voor het fout parkeren bestaat zeer waarschijnlijk uit een proces-verbaal waarin een opsporingsambtenaar heeft opgeschreven waar hij je auto heeft aangetroffen. Als je, bijvoorbeeld aan de hand van foto's, aannemelijk kunt maken dat de opsporingsambtenaar dit verkeerd heeft gezien, maak je een kans.
Hoe je in beroep moet gaan staat in de afwijzing van je bezwaar (of meer precies: (administratief) beroep). Als ik mij niet vergis moet je het beroepschrift opnieuw naar de officier van justitie sturen, die het door zal sturen naar de kantonrechter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lizette01
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 feb 2011 18:05 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Een pardontijd waarin je mag parkeren op een plek waar je niet mag parkeren bestaat niet. Als ik mij niet vergis moet je het beroepschrift opnieuw naar de officier van justitie sturen, die het door zal sturen naar de kantonrechter. |
Bedankt voor je reactie!!
Ik moet inderdaad (schriftelijk) in hoger beroep bij de kantonrechter begrijp ik uit de brief.
Ik heb het stukje van Pardontijd weggelaten. Jammer ik dacht dat het ook echt officieel niet mocht dat een parkeerwachter wacht tot je weg bent en snel uitschrijft.
Ik heb een nieuwe brief (+foto/ plattegrond met aanwijzingen) verstuurd.
afwachten weer:) |
|
|
|
 |
Thomas-87
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: vr 18 feb 2011 19:37 Onderwerp: |
|
|
Heel toevallig heeft mijn broertje vandaag ook een boete gekregen voor het parkeren van zijn auto op een parkeerplaats bestemt voor verunninghouders zonder parkeervergunning.
Hij heeft een vergunning maar is die vergeten in de auto te leggen.
Is dit voldoende om het beroepschrift gegrond te verklaren?
Daarnaast is er nog iets raars aan de beschikking. De 'overtreding' vond plaats in Alkmaar en de opsporingsinstantie was gemeente Den Helder. Is het mogelijk dat de gemeente Den Helder overtredingen in Alkmaar beboet?
Ook staat er dat er geen beroep ingesteld kan worden tegen de administratiekosten. Die is hij dus sowieso kwijt?
mvg |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 18 feb 2011 23:10 Onderwerp: |
|
|
Thomas-87 schreef: | Heel toevallig heeft mijn broertje vandaag ook een boete gekregen voor het parkeren van zijn auto op een parkeerplaats bestemt voor verunninghouders zonder parkeervergunning.
Hij heeft een vergunning maar is die vergeten in de auto te leggen.
Is dit voldoende om het beroepschrift gegrond te verklaren? |
Als het gaat om overtreding van art. 24 lid 1 sub g RVV 1990 wel:
art 24 lid 1 sub g RVV 1990 schreef: | De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
g. op een parkeerplaats voor vergunninghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage I, indien voor zijn voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend. |
Bord E9
Quote: | Daarnaast is er nog iets raars aan de beschikking. De 'overtreding' vond plaats in Alkmaar en de opsporingsinstantie was gemeente Den Helder. Is het mogelijk dat de gemeente Den Helder overtredingen in Alkmaar beboet? |
Gaat het wel om een WAHV-beschikking? Die worden niet door gemeentes opgelegd.
Quote: | Ook staat er dat er geen beroep ingesteld kan worden tegen de administratiekosten. Die is hij dus sowieso kwijt? |
Nee. Er kan geen beroep worden ingesteld tegen alleen de administratiekosten. Blijkbaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 16:28 Onderwerp: |
|
|
Ter aanvulling op het bovenstaande:
Als het niet gaat om overtreding van art. 24 lid 1 sub g RVV 1990 / bord E9, maar om overtreding van een gemeentelijke parkeerverordening gericht op feitcode R 592:
Quote: | als bestuurder een voertuig parkeren op een parkeerplaats voor vergunninghouders zonder (duidelijk zichtbare) parkeervergunning, dan wel in strijd met de aan de parkeervergunning verbonden voorwaarden |
dan helpt het niet dat de betrokkene thuis een parkeervergunning had liggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 18:07 Onderwerp: |
|
|
Het gaat inderdaad om feitcode R592...
Wat misschien voor hem spreekt is dat hij zijn nieuwe vergunning te laat binnen had gekregen. Toen hij zijn nieuwe vergunning binnen had gekregen haalde hij de oude (die al een tijdje niet meer geldig was) uit zijn auto om de nieuwe in de auto te leggen. Ondertussen werd hij even afgeleid en na een uurtje bedacht hij het zich weer en vond hij een briefje onder zijn ruitenwisser... Kan je het pv opvragen? Misschien is het pv wel zodanig beschreven dat het bezwaar toch gegrond wordt verklaard.
Is het ook mogelijk om eventueel te wijzen op het doel van de gemeentelijke verordening? De verordening is namelijk in het leven geroepen om de bewoners van de wijk van een parkeerplek te voorzien. (natuurlijk niet om de gemeentekas te spekken ) Hij kan gewoon aantonen dat hij in het bezit is van een vergunning |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 18:13 Onderwerp: |
|
|
Thomas-87 schreef: | Wat misschien voor hem spreekt is dat hij zijn nieuwe vergunning te laat binnen had gekregen. Toen hij zijn nieuwe vergunning binnen had gekregen haalde hij de oude (die al een tijdje niet meer geldig was) uit zijn auto om de nieuwe in de auto te leggen. Ondertussen werd hij even afgeleid en na een uurtje bedacht hij het zich weer en vond hij een briefje onder zijn ruitenwisser... |
Daarmee zal hij niet onder de boete uitkomen, want de omschrijving van R592 is duidelijk.
Het is misschien wel zinvol te controleren dat de gemeentelijke parkeerverordening bij deze feitomschrijving aansluit, maar ik verwacht niet dat de gemeente hier steken heeft laten liggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 18:33 Onderwerp: |
|
|
Jaa ik snap dat dat niet relevant lijkt;) maar stel nou hij vraagt het pv op (als dat mag) en er staat dit.
Ik parkeerwachter constateerde op 27 januari 2011 in de X-straat dat er een auto geparkeerd stond op een plaats bestemd voor vergunninghouders zonder geldige vergunning.
Mijn broertje maakt bezwaar en zegt: Het feit dat in mijn auto zich geen geldige vergunning bevond is te wijten aan het feit dat de gemeente mijn nieuwe (geldige) vergunning te laat heeft opgestuurd. Hierdoor was ik genoodzaakt om mijn ongeldige vergunning in de auto te leggen.
Laatst aangepast door Thomas-87 op za 19 feb 2011 18:35, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 18:35 Onderwerp: |
|
|
Dan geeft je broertje toe dat de boete terecht is. Is toch duidelijk? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 18:50 Onderwerp: |
|
|
Oke even de casus wat vollediger
Mijn broertje had een vergunning. Die was een jaar geldig. Toen hij was verlopen heeft hij niet meteen een nieuwe gekregen doordat de gemeente nalatig is geweest. Hierdoor heeft hij een tijdje zijn (verlopen en dus ongeldige) vergunning in de auto moeten leggen.
stel nou ih pv staat dat er geen geldige vergunning in de auto lag (ipv geen vergunning)
verandert dit de zaak? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 19:35 Onderwerp: |
|
|
Nee want het verandert de zaak niet. Een vergunning is een toestemming om iets te doen wat normaliter verboden was. Die toestemming is vaak gebonden aan een bepaalde periode. Of je nu geen of een verlopen toestemming hebt, maakt niet uit. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: za 19 feb 2011 20:12 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat jullie me niet helemaal begrijpen (komt waars doordat ik het niet goed formuleer heb daar wel vaker moeite mee)
Of ik begrijp jullie niet helemaal in dat geval excuses
Hij heeft het recht om daar te parkeren. (Hij had voordat zijn vergunning was verlopen een nieuwe aangevraagd en betaald)
De gemeente heeft die vergunning veeeeel te laat opgestuurd (waardoor hij zijn vorige vergunning moest gebruiken die was verlopen)
Toen hij de boete kreeg lag er geen vergunning in de auto (dus ook niet de vergunning die verlopen was)
Stel nou dat degene die de boete gaf in het pv in alle haast heeft opgeschreven dat in de auto geen geldige vergunning lag (ipv geen vergunning)
Kan je het dan op de gemeente afschuiven?
Het is allemaal nogal speculatief maar ik probeer gewoon een laatste strohalm te zoeken om onder die boete uit te komen;) want ik vind het best krom allemaal... |
|
|
|
 |
|