Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 18:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan Je gearesteerd worden in de Ambasade?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dolfijn

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 11:17    Onderwerp: Kan Je gearesteerd worden in de Ambasade? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn Paspoort ben ik kwijt maar ik moet een nieuwe aanvragen en wil graag weten of je in de Nederlandse Ambasade aangehouden kan worden als je een arrestatie bevel in Nederland tegen hebt lopen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartjeD

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is wat ik denk:
Nederlandse Ambassades zijn Nederlands grond gebied waarop dus ook de Nederlandse wet van toepassing is. Je gaat NL in door de ambassade te betreden.

Daar kan je dan aangehouden worden omdat je in feite in Nederlands gebied bent.
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het een misverstand dat een Nederlandse ambassade in het buitenland Nederlands grondgebied zou zijn. Als ik me niet vergis is het gewoon het grondgebied van het land in kwestie (waar dus ook de wetten van dat land gelden), maar wordt het gezien als een schending van de diplomatieke onschendbaarheid (van de ambassadeur?) als dat land zijn wetten daar daadwerkelijk handhaaft. Mijn gok: Aangezien slechts diplomaten beschermd worden door de diplomatieke onschendbaarheid is een arrestatie op een ambassade gewoon rechtsgeldig. De enige vraag die ik hierbij direct kan verzinnen is of ook Nederland bevoegd is arrestaties te verrichten op de Nederlandse ambassade in het buitenland. Dat lijkt me een jurisdictiekwestie.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een Nederlandse ambassade in het buitenland is zeker geen Nederlands grondgebied. Wel mogen de buitenlandse autoriteiten de ambassade niet betreden zonder toestemming van de ambassadeur. Arrestatie door buitenlandse autoriteiten is dus niet mogelijk, tenzij de Nederlandse ambassadeur hiervoor toestemming geeft.

De vraag gaat echter over arrestatie door de Nederlandse autoriteiten. Dit lijkt mij niet mogelijk, tenzij Nederland en het gastland hierover afspraken hebben gemaakt. Dat laatste is vast niet het geval, want ambassades zijn hier helemaal niet voor bedoeld.
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides: Ik ben er niet zo zeker over dat het niet mag. In afwezigheid van handhaving door het ontvangstland is het toch best denkbaar dat het uitzendende land de orde handhaaft? En voor zover Nederland een arrestatiebevel tegen een Nederlander heeft lopen lijkt me er ook geen jurisdictieprobleem te zijn. Je hebt helemaal gelijk dat Nederland alleen arrestaties in het ontvangstland mag verrichten als daar afspraken aan ten grondslag liggen. Ik zie alleen niet meteen in waarom die er niet zouden zijn. Bovendien, en dat is volgens mij ook van belang, strekt de eventuele norm tot niet-arrestatie niet tot bescherming van de eventuele arrestant. Als er dus zonder internationale afspraken toch een arrestatie wordt verricht, lijkt me zo dat de arrestant zich daartegen niet met succes in rechte kan verzetten.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
@bona fides: Ik ben er niet zo zeker over dat het niet mag. In afwezigheid van handhaving door het ontvangstland is het toch best denkbaar dat het uitzendende land de orde handhaaft?

Natuurlijk, dat kan op basis van het huisrecht. Iemand die zich normaal gedraagt arresteren voor een Nederlandse aangelegenheid is iets anders.

Quote:
Je hebt helemaal gelijk dat Nederland alleen arrestaties in het ontvangstland mag verrichten als daar afspraken aan ten grondslag liggen. Ik zie alleen niet meteen in waarom die er niet zouden zijn.

Waarom zouden die er zijn? Als iemand ernstige strafbare feiten pleegt zal de ambassadeur aan de autoriteiten van het gastland toestemming geven de ambassade te betreden om de persoon te arresteren.

Wikipedia is het met mij eens (al zegt dat niet veel):
Quote:
Wie bijvoorbeeld in de Nederlandse ambassade in Parijs een moord pleegt, heeft deze op Frans grondgebied begaan en zal dan ook naar Frans recht worden vervolgd. Uiteraard zal de moordenaar pas kunnen worden gearresteerd door de Franse politie wanneer de Nederlandse ambassadeur hen toestemming heeft gegeven de ambassade te betreden.

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2010 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan iemand anders dan mij gemachtigd zoals mijn advocaat een tijdelijk reis document of een nieuw paspoort aanvragen of ophalen? Ik zie geen andere keus namelijk omdat ik een baby heb gekregen en bang ben dat we straks allebij aan Nederland worden over gedragen en ik in de gevangenis beland en mijn baby in de handen van Jeugdzorg en dan ben ik mijn baby voorgoed kwijt. Wat zijn de mogelijkheden op familylife? De nederlandse politie wilt met mij praten begreep ik van mijn advocaat. Dit in verband met in 2008 dat mijn echtgenoot mij en mijn toen 13 jarige dochter mee nam naar Ierland en dus mij als moeder heeft opgezadeld heeft met ontrekking aan gezag van Buro Jeugdzorg. Inmiddels 15 jaar hebben ze mijn dochter terug geleid tegen haar zin in nadat ze de supreme court verloor en nu zit ze sinds Augustus in een gesloten instelling. Ze word binnenkort 16 in maart is er dan kans dat ze terug kan komen in Ierland? Want dat wil ze heel graag. Voorderest zit ze zonder een indicatie vast in de Koppeling dat is voor zeer ernstige probleem kinderen. Zij zit daar wegens plaatsgebrek vast volgens de voogd in afwachting voor een plek in open opvang instelling. Ik weet mijn verhaal is zeer gecompliceerd en ingewikkeld. Maar mochten er vragen zijn dan zal ik ze zogoed antwoorden.
Dolfijn

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2010 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan iemand anders dan mij gemachtigd zoals mijn advocaat een tijdelijk reis document of een nieuw paspoort aanvragen of ophalen? Ik zie geen andere keus namelijk omdat ik een baby heb gekregen en bang ben dat we straks allebij aan Nederland worden over gedragen en ik in de gevangenis beland en mijn baby in de handen van Jeugdzorg en dan ben ik mijn baby voorgoed kwijt. Wat zijn de mogelijkheden op familylife? De nederlandse politie wilt met mij praten begreep ik van mijn advocaat. Dit in verband met in 2008 dat mijn echtgenoot mij en mijn toen 13 jarige dochter mee nam naar Ierland en dus mij als moeder heeft opgezadeld heeft met ontrekking aan gezag van Buro Jeugdzorg. Inmiddels 15 jaar hebben ze mijn dochter terug geleid tegen haar zin in nadat ze de supreme court verloor en nu zit ze sinds Augustus in een gesloten instelling. Ze word binnenkort 16 in maart is er dan kans dat ze terug kan komen in Ierland? Want dat wil ze heel graag. Voorderest zit ze zonder een indicatie vast in de Koppeling dat is voor zeer ernstige probleem kinderen. Zij zit daar wegens plaatsgebrek vast volgens de voogd in afwachting voor een plek in open opvang instelling. Ik weet mijn verhaal is zeer gecompliceerd en ingewikkeld. Maar mochten er vragen zijn dan zal ik ze zogoed antwoorden.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2010 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of Nederland het kan laat ik in het midden maar weet nog een stunt van Israël.

Nazi-misdadiger opgespoord in Argentinië, ontvoerd naar de dichtstbijzijnde bevriende ambassade, daar formeel gearresteerd en daarna overgebracht naar Israël waar hij na proces standrechtelijke is geëxecuteerd.

Tegen de man was een internationaal opsporingsbevel uit doen gaan, weet niet of dat verschil uitmaakt maar Argentinië heeft hem nimmer uitgeleverd, dacht zelfs dat Argentinië het uitleveringsverdrag tot op heden niet heeft getekend.

Weet ook dat een aantal landen hun eigen gewapende "wacht" hebben op de ambassade.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2010 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Of Nederland het kan laat ik in het midden maar weet nog een stunt van Israël.

Nazi-misdadiger opgespoord in Argentinië, ontvoerd naar de dichtstbijzijnde bevriende ambassade, daar formeel gearresteerd en daarna overgebracht naar Israël waar hij na proces standrechtelijke is geëxecuteerd.

Klein puntje: Eichmann kreeg in Israël een volwaardig proces, dus van standrechtelijke executie was geen sprake.

Verder is Eichmann bij mijn weten niet overgebracht naar een bevriende ambassade. In ieder geval was dat niet de "truc" om hem het land uit te krijgen. Als een persoon zich bevindt op het terrein van bijv. de Nederlandse ambassade, geeft dat Nederland nog niet de mogelijkheid om die persoon het land uit te krijgen.

Natuurlijk kan Nederland in theorie, net als Israël destijds, een geheime illegale operatie op touw zetten om TS naar Nederland te ontvoeren. Het moge duidelijk zijn: dit zal zeker niet gebeuren.

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2010 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok ik ga de NL ambassade in met mijn baby wat kan er dan gebeuren? Kan de ambassade me vast houden en de ierse politie bellen ? Ik heb ook geen officieel woon adres , .ik zie niet een oplossing in een paspoort aan vragen. Maar mijn advocaat zegt doe het wel en registreer je in Ierland en de baby. Het zou volgens hem een reden zijn om niet uit geleverd tekunnen worden. Hij wilt een copy van de geboorte akte en mijn woon adres hebben. Maar om eerlijk tezijn vertrouw ik rechtbank Amsterdam voor geen cent om dat mijn advocaat ze al heeft gewraakt in verband met partijdig zijn met Jeugdzorg en Raad v Kinderbescherming. Mijn ierse zoon die alleen de ierse burgerschap draagt hebben ze in 2008 in Amsterdam weg geplukt zonder geldige papieren. Nu ben ik bang dat hun ook mijn nieuwe ierse baby willen jatten. Ik ben een goede moeder en in Ierland vinden ze dat ook , nooit enige klachten van hun gehad. Alleen complimenten. Ik vraag me af als NL justitie mij zo graag wil straffen kan ik Ierland vragen of ik de straf in hun gevangenis mag uitzitten? Dan kan ik mijn baby namelijk wel bij me houden. Wie O wie kan mij helpen de goede weg op. Ik ben zeer bang om weer gescheiden teworden van mijn kind. Ik zit nu na 2 jaar nog steeds onder gedoken.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 nov 2010 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan de Ierse politie je sowieso arresteren (als ze erachter komen wie je bent)?

BerichtGeplaatst: zo 21 nov 2010 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Nee , Nederland had in December 2008 een European arrest warrant doen uitgaan en Ierland heeft deze executed. Toen mijn dochter was gevonden bij haar vriend in huis werd ze gearresteerd. Ik durfde niet naar de High Court tegaan aan gezien die warrant nog steeds uitvoerbaar was aangezien Ierland deze heeft toe gewezen. Nu vroeg ik mijn advocaat of NL justitie deze warrant wilt opheven zodat ik naar de High Court kon gaan. Gelet dat Justitie had beloofd al in Juni het tijdelijk voor 3 maanden te schorsen in verband ik en mijn dochter veilig hulp konden zoeken bij de ierse instanties. Nu had Justitie op papier verklaard in het engels dat ze de warrant hebben withdrawn. Gelukkig ben ik niet verschenen op 29 juli want ik voelde dat et niet goed zat. Wat blijkt heeft NL het niet door gegeven aan Ierland en zat de warrant nog steeds in hun systeem. Nou ben ik nog steeds bezig met de ierse Justitie bezig om de warrant die op 30 juli is struck out bij de ieren dat er nog steeds een fout in zit zodat het niet kan worden getekend. Dus ik en mijn baby nog steeds groot gevaar lopen. En erbij tevermelden dat de ierse politie uiterst corrupt is aangezien ik een baby kreeg van een van hen.
Dolfijn

BerichtGeplaatst: zo 21 nov 2010 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Nee , Nederland had in December 2008 een European arrest warrant doen uitgaan en Ierland heeft deze executed. Toen mijn dochter was gevonden bij haar vriend in huis werd ze gearresteerd. Ik durfde niet naar de High Court tegaan aan gezien die warrant nog steeds uitvoerbaar was aangezien Ierland deze heeft toe gewezen. Nu vroeg ik mijn advocaat of NL justitie deze warrant wilt opheven zodat ik naar de High Court kon gaan. Gelet dat Justitie had beloofd al in Juni het tijdelijk voor 3 maanden te schorsen in verband ik en mijn dochter veilig hulp konden zoeken bij de ierse instanties. Nu had Justitie op papier verklaard in het engels dat ze de warrant hebben withdrawn. Gelukkig ben ik niet verschenen op 29 juli want ik voelde dat et niet goed zat. Wat blijkt heeft NL het niet door gegeven aan Ierland en zat de warrant nog steeds in hun systeem. Nou ben ik nog steeds bezig met de ierse Justitie bezig om de warrant die op 30 juli is struck out bij de ieren dat er nog steeds een fout in zit zodat het niet kan worden getekend. Dus ik en mijn baby nog steeds groot gevaar lopen. En erbij tevermelden dat de ierse politie uiterst corrupt is aangezien ik een baby kreeg van een van hen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds