|
Auteur |
Bericht |
Apetaartje
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 15
|
Geplaatst: vr 19 nov 2010 1:06 Onderwerp: bezwaar of adm. beroep? |
|
|
Ik heb morgenochtend tentamen staats- en bestuursrecht en ik kom niet uit de volgende vraag:
Wanneer kan je nou een bezwaarschrift indienen en wanneer ga je in administratief beroep?
Ik kom er niet uit met al die terminologie, heb al wel bedacht dat deze twee termen onder de noemer 'in beroep gaan' vallen...
Ik dacht dat een administratief beroep kon bij een beschikking en een bezwaarschrift bij een besluit, maar nu ik een paar opgaven heb gemaakt kom ik erachter dat dat niet klopt...
Zou iemand aub een helder licht op deze zaak kunnen werpen? Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Apetaartje
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 15
|
Geplaatst: vr 19 nov 2010 3:23 Onderwerp: |
|
|
Nouuu jongens ik heb het zelf gevonden geloof ik! En ik typ het even hier neer zodat dit topic (of hoe dat ook heet, ben (nog) niet zo thuis in forums) ook weer afgesloten kan worden. En voor mezelf, voor het overzicht.
Als een belanghebbende het niet eens is met een besluit (1:3 Awb) van een bestuursorgaan (1:1 Awb) kan hij de rechter inschakelen.
Voordat de rechter echter bevoegd is over het geschil te oordelen moet (7:1 Awb) de burger eerst bezwaar maken (1:5 Awb) bij het bestuursorgaan dat het door hem ongewenste besluit heeft genomen.
En de burger moet natuurlijk belanghebbende zijn (1:2 Awb).
Tegen de uitkomst van dit bezwaar kan de burger vervolgens bij de bestuursrechter in beroep gaan.
Staat echter voor de belanghebbende administratief beroep open dan kan (nog) geen beroep op de bestuursrechter worden ingesteld (8:6 Awb).
Of administratief beroep openstaat moet dus worden nagegaan aan de hand van de bijzondere regelgeving waarop het bestreden besluit berust.
Dus bezwaar is de regel en administratief beroep de uitzondering.
Beroep bij de bestuursrechter is pas mogelijk als een bestuurlijke voorprocedure zoals bezwaar of administratief beroep heeft plaatsgevonden.
'Voor administratief beroep is slechts plaats wanneer er sprake is van een niet in overwegende mate gebonden besluit, en het belang van de eenheid van beleid of van sturing door een hoger bestuursorgaan op een beleidsterrein waarvoor dit orgaan medeverantwoordelijkheid draagt, niet afdoende door andere bestuursinstrumenten kan worden verzekerd.'
Ik hoop maar dat de vragen op het tentamen niet te inhoudelijk op dit stukje theorie ingaan... |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 19 nov 2010 11:06 Onderwerp: |
|
|
Nou, je hebt inderdaad je eigen antwoord gevonden
De mogelijkheid tot administratief beroep wordt altijd expliciet aangegeven in de onderliggende regelgeving. Als je er een vraag over kijgt hgoef je alleen maar te kijken of dit wordt aangegeven, zo lastig is het niet. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 19 nov 2010 11:44 Onderwerp: |
|
|
Als je de link weet te leggen tussen 7:1 en 8:1 van de Awb heb je al een groot deel van de punten binnen. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|