|
Auteur |
Bericht |
Reno91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 08 nov 2010 1:16 Onderwerp: Incest vader |
|
|
Goedenavond
Ik heb een vraag betreft een zedendelict. Mijn oudere zussen zijn in hun jeugd sexueel misbruikt door onze vader. Mijn ene zus van 22 heeft in 2000 aangifte gedaan en toen was ze 12 De zaak is destijds geseponeerd wegens gebrek aan bewijs, maar er is nooit een onderzoek naar hem gedaan. Mijn andere (oudere) zus heeft nooit aangifte gedaan en is nu 39.
Het vermoeden bestaat dat hij nog steeds actief is op het gebied van pedofilie / incest. Is het mogelijk dat de zaak van mijn ene zus van 22 wordt heropend en dat er een onderzoek naar hem wordt gestart en heeft het nu nog zin dat mijn andere zus van 39 alsnog aangifte doet |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: ma 08 nov 2010 11:34 Onderwerp: |
|
|
Mocht het tot succesvolle vervolging komen dan zal het waarschijnlijk een feit betreffen waarvan de verjaringstermijn 20 jaren bedraagt. Bij deze misdrijven vangt de termijn aan nadat je respectievelijke zussen de leeftijd van 18 jaren hebben bereikt. De feiten ten aanzien van je zus van 39 zijn derhalve verjaard ervan uitgaande dat alles heeft plaatsgevonden voor haar 18 jarige leeftijd. De feiten ten aanzien van je zus van 22 zijn niet verjaard. M.i. kan een verzoek worden gedaan om de zaak heropend te krijgen en een soort van vernieuwde aangifte te doen. Eventueel kun je met een beroep op artikel 12 Sv een beklag doen over het niet vervolgen. Echter, wanneer e.e.a. niet meer bewezen kan worden (toen niet dan nu al helemaal lastig) zal justitie ook niets voor je kunnen doen. Wellicht kun je met deze zaken in de hand er voor zorgen dat je vader beter in de gaten gehouden wordt. De zussen kunnen voor elkaar getuigen en misschien is er nog meer bewijs bij elkaar te sprokkelen door jullie zelf? |
|
|
|
 |
Judge Tatting
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: di 09 nov 2010 14:16 Onderwerp: |
|
|
Maak een afspraak met de afdeling zeden. De zaak van je oudste zus is waarschijnlijk verjaard maar dat neemt niet weg dat ze een belangrijke getuige kan zijn, mits ze dit natuurlijk wil. Zijn er bijvoorbeeld psychologen, andere hulpverleners of oud-leraren op de hoogte die er iets over kunnen zeggen? Als je op die manier wat bewijs bij elkaar kunt verzamelen sta je vrij sterk en zal een art. 12 procedure niet nodig zijn. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 1:05 Onderwerp: |
|
|
Je zus van 22 kan de komende 16 jaren elk jaar opnieuw aangifte doen. (Is toch verjaringstermijn van 20 jaren ingaande op de dag van 18 worden?)
Wat je ermee opschiet is een tweede.
Zorg voor extra bewijs zou ik zeggen, nieuwe feiten/omstandigheden.
Zonder dat gaat het wat moeilijker worden.
Maar aangifte doen blijft mogelijk en dat justitie wil gaan vervolgen blijft ook mogelijk.
Als hij inderdaad nog steeds actief is dan is het misschien handiger nieuw bewijsmateriaal te vinden voor zover het zijn huidige handel en wandel betreft. Verklaringen van getuigen bijvoorbeeld.
En iedereen die kennis heeft genomen van het plegen van een misdrijf mag een aangifte doen dus dat is ook mogelijk. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|