|
Auteur |
Bericht |
leobeeloo
Leeftijd: 86 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 9:05 Onderwerp: Het oneerlijk verdelen van de executeur van een erfenis |
|
|
Mijn tante is overleden. Zij had een testament opgemaakt bij een notaris en een familie lid als executeur benoemd.
De notaris heeft, bij haar overlijden vastgesteld, dat er 19 erfgenamen zijn.
De executear heeft echter de erfenis onder zijn eigen familie verdeelt, namelijk 13 erfgenamen, de notaris heeft hem op zijn fout gewezen en de 13 erfgenamen er op attent gebracht dat zij een bepaalde hoeveel geld moeten terug storten.
De notaris geeft mij het antwoord dan de taak van de notaris is afgehandeld en ik met de executeur de zaak moet regelen.
Dit op dit punt heeft geen succes opgeleverd.
Naar wie kan ik gaan voor advies voor een mogelijke oplossing van deze situatie. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 9:56 Onderwerp: |
|
|
(Op welke vraag gaf de notaris antwoord eigenlijk?)
Ik zou die notaris opbellen om te vragen wat je nu moet doen.
Klinkt heel simpel maar werkt aardig in de praktijk.
En als je dan nog een probleem hebt, meld je dan weer hier. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 11:42 Onderwerp: Re: Het oneerlijk verdelen van de executeur van een erfenis |
|
|
leobeeloo schreef: | Mijn tante is overleden. Zij had een testament opgemaakt bij een notaris en een familie lid als executeur benoemd.
De notaris heeft, bij haar overlijden vastgesteld, dat er 19 erfgenamen zijn.
De executear heeft echter de erfenis onder zijn eigen familie verdeelt, namelijk 13 erfgenamen, de notaris heeft hem op zijn fout gewezen en de 13 erfgenamen er op attent gebracht dat zij een bepaalde hoeveel geld moeten terug storten.
De notaris geeft mij het antwoord dan de taak van de notaris is afgehandeld en ik met de executeur de zaak moet regelen.
Dit op dit punt heeft geen succes opgeleverd.
Naar wie kan ik gaan voor advies voor een mogelijke oplossing van deze situatie. |
Je hebt nu een vordering op in ieder geval de executeur. Die vordering kun je opeisen maar indien er geweigerd wordt om te betalen zul je naar de rechter moeten om betaling ook af te kunnen dwingen. Indien het gaat om bedragen tot 5000 (? niet geheel zeker) euro kun je dit zelf doen. Bij grotere bedragen is vertegenwoordiging door een advocaat verplicht. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 12:41 Onderwerp: |
|
|
Ik weet dit niet 100% zeker, maar volgens mij is het zo als de executeur de zaak heeft gemeld als afgehandeld dan hebben de zes overige erfgenamen een individuele vordering op de andere individuele dertien erfgenamen en dat is best lastig. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 13:58 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Ik weet dit niet 100% zeker, maar volgens mij is het zo als de executeur de zaak heeft gemeld als afgehandeld dan hebben de zes overige erfgenamen een individuele vordering op de andere individuele dertien erfgenamen en dat is best lastig. |
Ik heb dat ook overwogen maar ik ben er van uitgegaan dat een executeur die zijn taak niet naar behoren uitvoert hoofdelijk aansprakelijk is. Een executeur heeft op grond van artikel 4:144 BW de taak om de goederen van de nalatenschap te beheren en de schulden van de nalatenschap te voldoen. Uit LJN: BD5985, Hoge Raad blijkt volgens mij uit ro. 4.3. en 4.4. dat een aansprakelijkheid van een executeur die tekort schiet in zijn taak wel mogelijk is.
(Met de kanttekening dat aansprakelijkheid in dit geval niet werd aangenomen en dat het een zaak betrof waarbij de executeur aansprakelijk werd gehouden voor waardevermindering van de boedel.)
Ook: LJN: BM9294, hier wordt wel aansprakelijkheid van de executeur jegens erfgenamen aangenomen. |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: wo 27 okt 2010 21:53 Onderwerp: |
|
|
De executeur heeft de nalatenschap verdeeld, terwijl hij dat niet mag doen. Immers, het verdelen van een nalatenschap is een bevoegdheid die alleen bij de erfgenamen gezamenlijk ligt (tenzij er in het testament een afwikkelingsbewindvoerder is benoemd).
Een executeur is alleen bevoegd tot het afhandelen van de nalatenschap (term uit de oude doos: rijp tot verdeling maken). Hij regelt de zaken zodanig dat er geen schulden meer zijn en het restant stelt hij ter beschikking aan de erfgenamen, die dan kunnen verdelen.
Advies: ga naar een advocaat om de executeur aansprakelijk te stellen voor het overschrijden van zijn bevoegdheden.
Succes! _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
|