Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 23:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boete NS komt bij Kantonrechter
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjefke33@hotmail.com

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2010 13:37    Onderwerp: Boete NS komt bij Kantonrechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik heb een boete van de NS gekregen voor een 'niet geldig vervoersbewijs'. Het was namelijk zo dat mijn OV beschadigd was en de conducteur mij daarvoor een boete gaf. Mijn OV was echter wel geldig en naar mijn mening niet dusdanig beschadigd dat hij ongeldig was (alles was nog zichtbaar/leesbaar enkel een hoekje was los).

Nu heb ik deze boete niet betaald en ben ik gedagvaard bij de kantonrechter. Probleem is dat ik geen zin heb om te gaan en ik vroeg mij dus af of ik mijn verhaal schriftelijk kan doen? zodat mijn kant van het verhaal iig wel belicht wordt en ik niet helemaal naar de kantonrechter hoef..

Dank

Martijn
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2010 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt geen zin........

Je kon waarschijnlijk bezwaar indienen tegen de boete? Heb je dat gedaan of had je daar ook geen zin in?

Ik denk dat het veel zin heeft om wel te gaan.

BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2010 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda,

Ik begrijp dat het veel zin heeft om wel te gaan. probleem is dat ik andere dingen te doen heb en het aan de andere kant van het land is...

Ik vraag me dus af of ik mijn verhaal schriftelijk kan doen? zodat mijn kant van het verhaal iig wel belicht wordt en ik niet helemaal naar de kantonrechter hoef..

dankjewel voor je reactie iig

Martijn
Judge Tatting

Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2010 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe hoog is de boete? 35 euro plus...?

Zal geen schokkend hoog bedrag zijn lijkt me. Als je geen zin hebt om tijd vrij te maken voor de zitting- leid ik daar uit af (misschien te snel geconcludeerd)- dat het je ook niet zo heel veel kan schelen. Waarom betaal je dan de boete niet gewoon?

Dat zal dan wel een principe kwestie zijn.

Heb je, zoals eerder werd genoemd, een bezwaarschrift ingediend? Als je dat niet hebt gedaan kan daaruit weer worden opgemaakt dat het je allemaal niet zo veel interesseert.

Laat ik er voor het gemakt vanuit gaan dat je dat wel hebt gedaan. Hoe lang is je kaart al kapot? Ben je er eerder, door een wellicht minder strenge conducteur, op gewezen dat deze onleesbaar is? Misschien dat je problemen hebt ondervonden in de bus, metro of tram? Of werkte hij daar juist wel?

Ik denk dat het, juist omdat het een principe kwestie is, veel zin heeft om te gaan. Het zou weleens (indirect) de doorslag kunnen geven.
BG

BG

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2010 16:23    Onderwerp: Re: Boete NS komt bij Kantonrechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sjefke33@hotmail.com schreef:
Mijn OV was echter wel geldig en naar mijn mening niet dusdanig beschadigd dat hij ongeldig was (alles was nog zichtbaar/leesbaar enkel een hoekje was los).

Is dat zo'n chipkaart? Als dat zo is, kon dat ding niet uitgelezen worden?
Sjefke33@hotmail.com

BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2010 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, het was nog een oud OV en ik kon me tegens anders legitimeren (om te bewijzen dat het toch echt mijn OV was). De conducteur bleef volhouden dat hij vanwege het kapotte stukje ongeldig was aangezien ik er een andere foto ofzo onder had kunnen doen...

maar om even tot de kern te komen:

Kan ik schriftelijk mijn verhaal doen bij een procedure bij de kantonrechter?
Sjefke33@hotmail.com

BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2010 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, het was nog een oud OV en ik kon me tegens anders legitimeren (om te bewijzen dat het toch echt mijn OV was). De conducteur bleef volhouden dat hij vanwege het kapotte stukje ongeldig was aangezien ik er een andere foto ofzo onder had kunnen doen...

maar om even tot de kern te komen:

bertvanloo

Leeftijd: 82
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 23 okt 2010 12:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me wel, heb dat ook wel eens gedaan en met goed gevolg, maar waarom geeft een jurist daar geen reactie op? De vraag is eenvoudig genoeg.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 23 okt 2010 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sjefke33@hotmail.com schreef:

Tja, maar als je al niet weet wat de inhoud van het dossier is en wat er op de zitting besproken gaat worden, ben je zinloos bezig.

Stuur dan een gemachtigde naar de zitting en vraag in ieder geval het dossier op.
Bekijk de homepage
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 23 okt 2010 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Stuur dan een gemachtigde naar de zitting

Hoe zie je dat in de praktijk? Voor de topicstarter?

Griffies sturen het dossier (in kopie) ook op naar advocaten dus dat zal ook best wel kunnen naar verdachten die geen advocaat hebben.
Even contact opnemen met de griffie van de rechtbank waar het speelt, zou ik zeggen.
Zonder voorafgaand inzicht in je dossier kun je als verdachte met gemak op het standpunt gaan staan dat je daardoor niet in staat bent geweest om je zaak goed voor te kunnen bereiden.

En dat laatste punt kun je best schriftelijk inbrengen ter zitting als je het dossier niet tijdig hebt kunnen inzien.
Wel ff rekening houden met het feit dat je dan dus wel op de factor tijd&onmacht speelt. Als de rechter weet dat je 'op tijd' de informatie had dat je het dossier kon inzien (en dan niet door daar helemaal heen te gaan maar door opsturing vanuit daar) en daardoor op tijd het dossier kon inzien dan heb je daar geen punt mee natuurlijk. (Alhoewel het punt dat je je zaak niet goed kon voorbereiden wèl overeind blijft staan, iets dat een recht is, maar wat dat recht nog waard is als het je eigen schuld is dat je het dossier niet hebt ingezien?)
Hoe dan ook is het raadzaam om zo gauw mogelijk de griffie aldaar te raadplegen hieromtrent, als je de zaak schriftelijk wilt afhandelen.

Na lezing van het dossier kan er ook best schriftelijk gereageerd worden.
Zeker gezien de reiskosten (die weer vergoed moeten worden als je de zaak wint) zal de rechter de verdachte dat niet kwalijk nemen.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 03 nov 2010 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ehm..kantonrechter 'aan de andere kant van het land'?
Thomas-87

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: di 14 dec 2010 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij kan dat niet maar als dat wel kan, bespaar je de moeite

Het is namelijk zo dat als je gedagvaard bent en dus gedaagde dan moet de rechtszaak altijd in de buurt van jou woonplaats plaatsvinden (Als je bijvoorbeeld in Alkmaar woont dan gebeurd dit in Arrondisement Alkmaar)
Mulder

Leeftijd: 66
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: do 13 jan 2011 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In strafzaken is de hoofdregel (art. 2-6 Wetboek van Strafvordering) dat de rechter bevoegd is binnen wiens rechtsgebied het strafbare feit is gepleegd. Dat kan dus aan de andere kant van het land plaats vinden!

Wanneer je het niet eens bent met een boete van de NS (én de rekening van de kosten van de rit) dan kun je hiertegen bezwaar aantekenen bij de afdeling Boetebeleid van de NS.
Als dat niet is gebeurd en je betaalt niet, dan volgt er een zitting bij de Kantonrechter en word je hiervoor gedagvaard. Bij een behandeling van de zaak bij de rechtbank heb je na betekening van de dagvaarding 8 dagen de tijd om bij de griffie van de rechtbank een bezwaarschrift tegen de dagvaarding in te dienen (zie art. 250-255, 257 en 262 Ws), maar bij de kantonrechter is dit echter niet mogelijk (art. 398 lid 3 Sv).
Ook biedt de wet biedt geen mogelijkheid tot schriftelijk verweer, er kan dus alleen verweer gevoerd worden tijdens de zitting (door jezelf of door een door jou gemachtigd persoon).
Wanneer je niet op de zitting verschijnt, wordt er verstek verleend. Tegen een verstekvonnis kan je in hoger beroep, mits de dagvaarding niet in persoon is betekend en het duidelijk was dat je niet van de zitting op de hoogte was (art. 404 lid 3 Sv).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds