|
Auteur |
Bericht |
Slaatjee
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 26 aug 2010 0:24 Onderwerp: Bankrekening openen, afgewezen om BKR |
|
|
Hallo Rechtsgeleerden,
Mijn maat heeft bij vrijwel alle banken een rekening geprobeerd te openen maar is afgewezen om een BKR registratie. Hij kan geen basis rekening openen. Mag dat zomaar?
Alvast bedankt voor reactie! |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 26 aug 2010 1:53 Onderwerp: Re: Bankrekening openen, afgewezen om BKR |
|
|
Slaatjee schreef: | Hallo Rechtsgeleerden,
Mijn maat heeft bij vrijwel alle banken een rekening geprobeerd te openen maar is afgewezen om een BKR registratie. Hij kan geen basis rekening openen. Mag dat zomaar?
Ja dat mag.
Voor dit soort gevallen heeft de Nederlandse Vereniging van Banken een oplossing in de vorm van "Een bankrekening voor iedereen". Meer informatie kan je hier vinden:
http://www.nvb.nl/index.php?p=20815
Het aanvraagformulier kan je krijgen door een mailtje te sturen aan formulier@nvb.nl. |
|
|
|
 |
Slaatjee
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 26 aug 2010 2:15 Onderwerp: Re: Bankrekening openen, afgewezen om BKR |
|
|
sabri schreef: | Slaatjee schreef: | Hallo Rechtsgeleerden,
Ja dat mag.
Voor dit soort gevallen heeft de Nederlandse Vereniging van Banken een oplossing in de vorm van "Een bankrekening voor iedereen". Meer informatie kan je hier vinden:
Het aanvraagformulier kan je krijgen door een mailtje te sturen aan formulier@nvb.nl. |
Dus ze mogen het infeite niet weigeren? |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: do 26 aug 2010 2:52 Onderwerp: Re: Bankrekening openen, afgewezen om BKR |
|
|
Slaatjee schreef: | sabri schreef: | Slaatjee schreef: | Hallo Rechtsgeleerden,
Ja dat mag.
Dus ze mogen het infeite niet weigeren? |
Voor de Basis bankrekening zal je in principe niet geweigerd worden.
Voor een "reguliere" bankrekening kan je wel gewoon geweigerd worden vrees ik, ik kan zo 1 2 3 geen rechtsregel vinden die dat uitsluit. |
|
|
|
 |
Roro25
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 34
|
Geplaatst: do 26 aug 2010 11:03 Onderwerp: |
|
|
Volgens het convenant banken moet eerst de bank die verantwoordelijk is voor de registratie bij BKR een basisrekening aanbieden.
Indien geen bank verantwoordelijk is dan dienen een van de aangesloten banken een basisrekening aan te bieden.
In de praktijk zal altijd blijken dat een bank geen basisrekening wil openen (omdat de potentiele klant reeds een betalingsmoraal laat zien), maar beroep je dus in dat geval op het convenant. |
|
|
|
 |
Grapjas
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 okt 2010 20:43 Onderwerp: |
|
|
Gezien de BKR registraties die heb kon ik geen Bank rekening openen (althans dat werd mij verteld) bij de R. Bank, echter kon de bewuste bank, waar de schuld bij openstaat De A.Bank(of ze dat nou aan een incasso buro hebben doorgegeven of niet) mij NIET weigeren een bankrekening te openen, wat ik dus ook heb gedaan.
Misschien dat deze reactie nog helpt !!! |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 19 okt 2010 20:57 Onderwerp: |
|
|
Grapjas schreef: | Gezien de BKR registraties die heb kon ik geen Bank rekening openen bij de R. Bank |
De R. Bank, is dat de Rambo-bank?  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: di 19 okt 2010 21:03 Onderwerp: |
|
|
Grapjas schreef: | Gezien de BKR registraties die heb kon ik geen Bank rekening openen (althans dat werd mij verteld) bij de R. Bank, echter kon de bewuste bank, waar de schuld bij openstaat De A.Bank(of ze dat nou aan een incasso buro hebben doorgegeven of niet) mij NIET weigeren een bankrekening te openen, wat ik dus ook heb gedaan.
Waar je wel even rekening mee moet houden is dat de meeste banken een "verrekenbeding" in hun algemene voorwaarden hebben. Dat houdt in dat een eventueel positief saldo op je "nieuwe" rekening verrekend kan worden met je (vermeende) schulden.
Kort gezegd, als je salaris/uitkering net binnen is op je nieuwe rekening, kan de bank dat er afhalen en gebruiken voor eventuele schulden die je bij de bank hebt. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 19 okt 2010 21:07 Onderwerp: |
|
|
sabri schreef: | Waar je wel even rekening mee moet houden is dat de meeste banken een "verrekenbeding" in hun algemene voorwaarden hebben. Dat houdt in dat een eventueel positief saldo op je "nieuwe" rekening verrekend kan worden met je (vermeende) schulden.
Kort gezegd, als je salaris/uitkering net binnen is op je nieuwe rekening, kan de bank dat er afhalen en gebruiken voor eventuele schulden die je bij de bank hebt. |
En dat is maar goed ook!
(Alhoewel ik banken net als verzekeringsmaatschappijen enorme graaiers vind.)
(Betekent het 'kan' in je post ook 'mag' of enkel 'kan' btw?) _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: di 19 okt 2010 21:12 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | sabri schreef: | Waar je wel even rekening mee moet houden is dat de meeste banken een "verrekenbeding" in hun algemene voorwaarden hebben. Dat houdt in dat een eventueel positief saldo op je "nieuwe" rekening verrekend kan worden met je (vermeende) schulden.
En dat is maar goed ook!
(Alhoewel ik banken net als verzekeringsmaatschappijen enorme graaiers vind.)
(Betekent het 'kan' in je post ook 'mag' of enkel 'kan' btw?) |
Of het goed is hangt af van het perspectief waarvanuit je het bekijkt. Voor de schuldeiser is het handig ja.
Voor de consument kan het behoorlijk vervelend zijn aangezien hij/zij dan geen rekeningen e.d. kan betalen of boodschappen kan doen. Terwijl het hele idee van een bankrekening nou juist is om toegang te krijgen tot het bancaire betalingsverkeer.
"Kan" betekent in deze dat de bank dat afhankelijk van haar algemene voorwaarden mag doen. Kunnen is sowieso van toepassing, de bank is immers heer en meester over haar eigen automatiseringssystemen en kan dus met 1 druk op de knop geld overboeken.
Ik heb dat overigens zelf een keer meegemaakt: ik had ergens een vergeten rekening lopen (don't ask) die op een gegeven moment zo'n 50 euro rood stond. De Bank heeft zich zelf maar het recht gegeven om dat te corrigeren. En nu bankier ik dus maar ergens anders. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 19 okt 2010 21:37 Onderwerp: |
|
|
sabri schreef: | Of het goed is hangt af van het perspectief waarvanuit je het bekijkt. Voor de schuldeiser is het handig ja.
Voor de consument kan het behoorlijk vervelend zijn aangezien hij/zij dan geen rekeningen e.d. kan betalen of boodschappen kan doen. Terwijl het hele idee van een bankrekening nou juist is om toegang te krijgen tot het bancaire betalingsverkeer. |
Ja, dat begrijp ik
sabri schreef: | "Kan" betekent in deze dat de bank dat afhankelijk van haar algemene voorwaarden mag doen. Kunnen is sowieso van toepassing, de bank is immers heer en meester over haar eigen automatiseringssystemen en kan dus met 1 druk op de knop geld overboeken. |
Aha, het hangt dus van de algemene voorwaarden af?
sabri schreef: | Ik heb dat overigens zelf een keer meegemaakt: ik had ergens een vergeten rekening lopen (don't ask) die op een gegeven moment zo'n 50 euro rood stond. De Bank heeft zich zelf maar het recht gegeven om dat te corrigeren. En nu bankier ik dus maar ergens anders. |
Ik ben nádat ik de wsnp met vlag en wimpel ('schone lei' heet dat bij wsnp) had doorlopen, uit m'n Europa-rekening gezet door de SNS-bank. Ik mocht daarna enkel nog een basispas waarmee ik nu alleen nog bij de SNS zèlf èn enkel in NL mag pinnen. Tijdens mijn schuldsanering (en daarvoor, met al mijn schulden) mocht dat in héél Europa..
Er was niks aan te doen volgens de SNS. Maar van anderen (en ook van lui bij de SNS) hoorde ik dat ik alsnog in aanmerking kan komen voor een Europa-pas maar dat de manier waarop ik die aanvraag indien van belang is... _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Grapjas
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 okt 2010 21:41 Onderwerp: |
|
|
sabri schreef: | Grapjas schreef: | Gezien de BKR registraties die heb kon ik geen Bank rekening openen (althans dat werd mij verteld) bij de R. Bank, echter kon de bewuste bank, waar de schuld bij openstaat De A.Bank(of ze dat nou aan een incasso buro hebben doorgegeven of niet) mij NIET weigeren een bankrekening te openen, wat ik dus ook heb gedaan.
Waar je wel even rekening mee moet houden is dat de meeste banken een "verrekenbeding" in hun algemene voorwaarden hebben. Dat houdt in dat een eventueel positief saldo op je "nieuwe" rekening verrekend kan worden met je (vermeende) schulden.
Tsja die kans zat er in maar ik had reeds een regeling getroffen met het incasso bureau (dat trouwens ook gewoon van DE bank is)..bedankt voor de tip |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 19 okt 2010 21:45 Onderwerp: |
|
|
Grapjas schreef: | Tsja die kans zat er in maar ik had reeds een regeling getroffen met het incasso bureau (dat trouwens ook gewoon van DE bank is)..bedankt voor de tip |
Wèlk incassobureau is van wèlke bank?  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: di 19 okt 2010 22:20 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: |
Ik ben nádat ik de wsnp met vlag en wimpel ('schone lei' heet dat bij wsnp) had doorlopen, uit m'n Europa-rekening gezet door de SNS-bank. Ik mocht daarna enkel nog een basispas waarmee ik nu alleen nog bij de SNS zèlf èn enkel in NL mag pinnen. Tijdens mijn schuldsanering (en daarvoor, met al mijn schulden) mocht dat in héél Europa..
Er was niks aan te doen volgens de SNS. Maar van anderen (en ook van lui bij de SNS) hoorde ik dat ik alsnog in aanmerking kan komen voor een Europa-pas maar dat de manier waarop ik die aanvraag indien van belang is... |
Hmm, dat is wel opmerkelijk.
Overigens betekent een "schone lei" niet dat je geen schulden meer hebt. Voor zover ik het heb begrepen worden de vorderingen van je schuldeisers omgezet in een "natuurlijke vordering" (Art 358 lid 1 Faillissementswet). In theorie zou een bank dan op grond van wat ik hierboven aangaf een verrekening kunnen laten plaatsvinden (immers, je kan je dan niet beroepen op een onverschuldigde betaling ozi). In theorie zeg ik er bij, want de "geest" van de wet is in dit geval overduidelijk. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 19 okt 2010 23:09 Onderwerp: |
|
|
sabri schreef: | Overigens betekent een "schone lei" niet dat je geen schulden meer hebt. |
Hooo!
De 'schone lei' betekent dat je géén schulden meer hebt! Geen enkele!
Niemand die daarna nog met een claim aankomt, heeft nog een claim!
Eigenlijk betekent het als je alleen al bent toegelaten tot de wsnp dat er géén schulden meer overblijven, zolang je je daarna aan de voorwaarden van de wsnp houdt (voornamelijk gaat het dan om correcte informatie-plicht aan de bewindsvoerder en dat je tijdens de loop van de wsnp geen nieuwe schulden gaat maken) natuurlijk en je zodoende de schuldsaneringsregeling goed doorloopt natuurlijk. Als je dus eenmaal bent toegelaten dan heb je het eindresultaat (schone lei of niet) dus zelf in de hand.
Bijna alle schuldsaneringsregelingen (zeker die van de wsnp) hebben als crux dat ze pas kunnen beginnen als alle schuldeisers akkoord gaan met hetgeen hen rest na afloop van de schuldsanering.
Tweede crux is dat er géén schulden (aan wie dan ook) mogen overblijven.
Maar dat is in feite dezelfde crux als de eerste natuurlijk. (En dat heeft dan ook weer te maken met de plicht op correcte informatie natuurlijk.)
Pas als dat geregeld en duidelijk is dan start de schuldsanering; in mijn geval de wettelijk geregelde wsnp. Alhoewel ik ook wel eens aan andere schuldsaneringstrajecten heb gesnuffeld, en ook die hadden dezelfde voorwaarden; er komt dan alleen geen rechterlijk toezicht aan te pas zoals dat bij de wsnp wel zo is.
Een wsnp-regeling kan trouwens gestart worden met een persoonlijk faillissement (de regeling van wie in welk geval voor een persoonlijk faillissement in aanmerking komt, is niet geheel duidelijk op het moment, vraag de griffie van de rechtbank in (de buurt van) je woonplaats om informatie). Een persoonlijk faillissement stopt per direct de vorderingen/problemen van alle deurwaarders/schuldeisers e.d., het is een soort van staakt-het-vuren-fase zeg maar, en die fase duurt 6 maanden. In die fase worden je financiën overgenomen door een curator (vaak een advocaat die er slechts 8 minuten in dat half jaar aan besteedt, omdat het dàn nog lekker verdient mja dat zijn wel vaak desperate advocaten) die dan de verantwoordelijkheid draagt voor het wel en wee van de schuldeisers en de schuldenaar, maar vooral de schuldenaar.
En als er geen schuldeisers zijn die niet akkoord gaan met een wsnp-regeling dan loopt dat faillissement automatisch over in een wsnp-regeling, zolang je niet kortgeleden (eens in de tien jaren voor zover ik me herinner) zo'n wsnp-regeling hebt doorlopen. (Staat dat ook ergens in de wet of weet ik dat enkel vanuit de praktijk? En dan bedoel ik niet die tien jaren maar dat dat persoonlijke faillissement automatisch overloopt in een wsnp-regeling.)
Het persoonlijk faillissement kon je een aantal jaren geleden nog eens per 5 jaren aanvragen (en zo stond dat ook in de folder over faillissementen, die nu overigens niet meer te krijgen is in Groningen. Sterker nog, er was drie maanden geleden in de rechtbank van Groningen geen enkele folder over faillissementen meer te krijgen) maar nu schijnt dat niet meer zo te zijn. Althans volgens de informatie die ik kreeg van de griffie van de rechtbank in Groningen. Ik moest drie maanden geleden goed doorvragen over welke termijn daar nu voor staat om het antwoord te krijgen dat daar geen termijn meer voor stond (ja duh ik weet dat daar iets niet klopt) en dat dat nu afhankelijk was van de persoonlijke omstandigheden.. Aan de telefoongesprekken (intern) van de griffiemedewerker kon ik merken dat het in mijn geval inderdaad op louter individuele gronden werd toegekend, de baliemedewerker zei als antwoord op mijn vraag aan wie&waarom dat dat nu usance is voor iedereen die een persoonlijk faillissement aan wil vragen. Wie de baliemedewerker daarvoor opbelde, ben ik vergeten of het kon niet kloppen.
Ik neem maar ff aan dat er een (wets-) wijziging aan zit te komen. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Laatst aangepast door HenkR op wo 20 okt 2010 0:05, in totaal 11 keer bewerkt |
|
|
|
 |
|