|
Auteur |
Bericht |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 6:58 Onderwerp: |
|
|
Bedrogen schreef: | De vader van de dader heeft inmiddels contact opgenomen met onze advocaat en gezegd dat hij niet verzekerd is, en dat het onze eigen schuld is wat er gebeurt is, omdat je dat kunt verwachten van een jongen van 17 die vissen komt voeren. Tevens zegt hij dat wij als ouders toestemming hebben gegeven aan zijn zoon om ons huis compleet te gebruiken tijdens onze vakantie, omdat het dan "bewoonbaar" voor de buiten wereld bleek. | Wat heeft deze advokaat daarop (meteen of later) teruggezegd, daarover tegen jullie gezegd, anderszins gedaan/resp. gaat hij nog doen??; of heeft hij deze mening alleen maar doorgebriefd?? |
|
|
|
 |
Bedrogen
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 8:19 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Wat heeft deze advokaat daarop (meteen of later) teruggezegd, daarover tegen jullie gezegd, anderszins gedaan/resp. gaat hij nog doen??; of heeft hij deze mening alleen maar doorgebriefd?? |
Onze advocaat heeft tegen de vader gezegd, dat ondanks dat dit gezin niet verzekerd is, de schade toch verhaald gaat worden op de sleuteldrager. De vader van de dader vond dat de schade op de hele groep verhaald moest worden, maar mijn advocaat heeft gezegd, dat ze de sleuteldrager verantwoordelijk stelt (en zijn ouders) en dat de sleuteldrager en zijn ouders zelf maar de schade verder moeten verhalen op de groep jongeren.
Onze advocaat heeft ook tegen ons gezegd, dat dit verweer van daders en hun ouders vaak geroepen wordt: Het is de eigen schuld van de slachtoffers, dat kunnen ze verwachten van een jongen van 17 die sleuteldrager wordt. Maar daar heeft mijn advocaat verder geen antwoord op gegeven tegen de vader van de dader.
Onze advocaat is verder niet ingegaan op het verhaal tegen de vader van de dader: de dader heeft toestemming gekregen om ons huis te bewonen. Omdat we onomstotelijk op papier hebben staan in chatgesprekken via MSN en via de mail dat hij erkent dat hij geen toestemming had om iets in ons huis te doen, alleen vissen voeren.
Bovendien, de groep heeft tijdens onze afwezigheid tevens gebruik gemaakt van mijn laptop, die ik 3 maanden geleden heb uitgeleend aan onze dochter. Mijn dochter is slim geweest, en heeft op de laptop ingesteld dat alle msn verkeer worden opgeslagen als historiebestand. Wij hebben dus alle gesprekken die de groep heeft gevoerd met andere mensen op onze laptop nog steeds in de computer historie staan. Tijdstippen en data's. Zelfs wie er ingelogd heeft met zijn emailadres op msn.
De vader van de dader heeft tegen onze advocaat gezegd, dat hij een broer in de familie heeft die jurist is, en dat hij deze nu gaat raadplegen. Mijn advocaat heeft daarop gezegd dat ze graag binnen een termijn van 14 dagen schriftelijk bericht ontvangt. |
|
|
|
 |
Bedrogen
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 8:33 Onderwerp: |
|
|
Even nog een update van de zedenzaak:
Wij hebben van de week met onze dochter bij slachtoffer hulp gezeten, en eindelijk "de aanklacht" tegen de dader mogen inzien. Het delict heeft plaatsgevonden in december 2008 en wij hebben tot op heden nooit de aanklacht cq, aangifte van mijn echtgenoot (die moest aangifte doen als ouder zijnde) en de verklaring van onze dochter mogen inzien. Wel hebben wij deze in januari 2010 schriftelijk opgevraagd bij de politie, maar we hebben enkel een brief teruggehad dat ons verzoek goed is aangekomen en in behandeling is genomen, meer niet.
Wij hebben dus de aanklacht mogen lezen, en deze stond vol fouten. Er stond namelijk in dat het delict heeft plaatsgevonden in februari 2009, tevens dat het om een "ex vriend" van onze dochter ging.
Er is hier helemaal geen sprake van een "ex vriend" want het gaat om een medeleerling van haar school, waar ze alleen gymnastieklessen mee volgde. De groep die gymlessen volgde behelste een groep van 10 jongens en 3 meisjes, die speciaal voor dit extra vak hadden gekozen (mijn dochter wil bij de politie solliciteren). Ze kende de dader alleen van naam en gezicht. Ze heeft ook verklaard bij slachtofferhulp dat als ze elkaar wel eens tegen kwamen op straat of het schoolplein, dat ze elkaar niet eens groeten. Ook heeft ze nooit enig email of msn contact gehad met de dader.
Tevens wil onze dochter wel graag gebruik maken van haar "spreekrecht" om te vertellen wat dit delict met haar en ons gezin heeft gedaan. Echter ze wil niet in de rechtzaal spreken, zeker niet waar de dader bij is.
De rechtzaak dient over een week of drie, en wij hebben ook gevraagd om een gesprek met de OvJ. Wij missen namelijk ook de aanklacht "vrijheidsberoving" in de aanklacht. Ze is namelijk het toilet van school ingesleurd door de dader, en de dader heeft de deur op slot gedraaid. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 25 sep 2010 9:27 Onderwerp: |
|
|
Bedrogen schreef: | cvb schreef: | Wat heeft deze advokaat daarop (meteen of later) teruggezegd, daarover tegen jullie gezegd, anderszins gedaan/resp. gaat hij nog doen??; of heeft hij deze mening alleen maar doorgebriefd?? | Onze advocaat heeft tegen de vader gezegd, dat ondanks dat dit gezin niet verzekerd is, de schade toch verhaald gaat worden op de sleuteldrager. De vader van de dader vond dat de schade op de hele groep verhaald moest worden, maar mijn advocaat heeft gezegd, dat ze de sleuteldrager verantwoordelijk stelt (en zijn ouders) en dat de sleuteldrager en zijn ouders zelf maar de schade verder moeten verhalen op de groep jongeren. | Lijkt konform het gestelde in deze post onder een eerder onderwerp.
Ook verder lijkt dit mij (niet-jurist) een adequate opstelling van de advokaat; ben benieuwd hoe dit verder gaat. |
|
|
|
 |
Bedrogen
|
Geplaatst: wo 29 sep 2010 22:17 Onderwerp: |
|
|
Hier weer enig nieuws
Vandaag een brief van de politie gehad op mijn eigen verzoek, omdat de zaak toch geseponeerd is. Ik moest van mijn advocaat om een afwijzingsbrief vragen. Deze dan ook gekregen, maar meer met onzin, dan waar het werkelijk over gaat. Dat ik de rechercheur geen hand had gegeven etc. Dat ik geen bemiddeling via de jeugdagent wil maar strafrechtelijke vervolging etc. Ik heb nu een brief teruggestuurd, met de vraag of er niet ook nog iets bij had moeten zitten (een adres waar ik een brief kan sturen om tegen het besluit van de Officier van Justitie in te gaan). Overigens staat er in de brief van de politie dat het Openbaar Ministerie heeft besloten dat de zaak geseponneerd is. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 30 sep 2010 8:32 Onderwerp: |
|
|
Het is ook het OM, in de vorm van de OvJ, die beslist over de vervolging.
Ik ben geen strafrechtdeskundige, maar ik meen ooit gelezen te hebben dat de politie kleine zaken zelf mag seponeren, maar in de gangbare situatie is het OM degene.
Tegen zo'n seponering kan je dus ingaan door o.g.v. het artikel dat ik poste een zaak af te dwingen. De Raadkamer bestaat namelijk uit rechters, niet uit het OM. Als de Raadkamer beslist dat er vervolgt moet worden dan heeft het OM geen keus.
Ik geen idee hoe je in de praktijk zo'n art. 12 beslissing uitlokt eigenlijk maar er zitten hier enorm veel leden die dat vast wel weten. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
vermeulen
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 01 okt 2010 8:10 Onderwerp: ongeoorloofd feesten bij voeren van vissen |
|
|
strafrechtelijk weinig te halen: er is geen huisvredebreuk i.c.
overigens kun je verzoeken dat het OM wel vervolgd, c.q. bij HOF bestaat de procedure dat onderzocht wordt of sepenering terecht is.
alleen vraag ik me af wat je er mee opschiet ?
voegen als slachtoffer bij strafzaken voor schadeloosstelling?
privaatrecht: de grondslag is Onrechtmatige Daad jegens de persoon als ook de groep (hoofdelijke aansprakelijkheid: je pakt er 1 die betaalt alles en onderling verdelen ze maar)
dit zou succes moeten hebben: de vriendendienst werd hier buiten de afspraak (en slecht) ingevuld, het verrichten van enkele diensten als overeenkomst (met evt wanprestatie) ligt er weliswaar ten grondslag maar doordat de handelingen zo ver van de inhoud afstaan is een OD actie de juiste weg.
succes |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 07 okt 2010 3:00 Onderwerp: |
|
|
Strafrechtelijk gezien valt hier niet veel voor je te halen inderdaad, is ook niet wat je eigenlijk wilt, denk ik.
Dat dacht ik al eerder.
Maar het blijft een mooie kans om de politie of de OvJ alsnog te verzoeken om bemiddeling via de jeugdagent, want nu blijkt immers dat die kans er is/was.
De civiele vordering blijft gewoon gáán ondertussen.
(Als de jeugdagent iets met de zaak gaat doen dan laat je hem/haar tijdens het eerste gesprek de msn-gesprekken zien, die mogelijkheid is er (bij jou thuis) want het gaat er nogal informeel aan toe met wijk- en jeugd-agenten. Niet teveel op persoonlijk gewin uit willen zijn maar je gericht tonen op de oplossing en dat je verdere ellende en afglijding van die jongelui wilt voorkomen maar zèlf ook recht gedaan wilt worden. Alles volgens het motto: we moeten er allemaal beter van worden maar er moet ook iets rechtgezet worden. Verder maar kijken hoe het rolt. Niet teveel officiële dingen vragen van/aan de jeugdagent want ze zijn juist erg losjes daarin. Dat kun je als nadeel zien maar in jouw geval is dat zeker niet zo. Je hebt dan in ieder geval een agent als getuige van die msn-gesprekken en dat lijkt me je civiele zaak geen kwaad doen.) _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Bedrogen
|
Geplaatst: do 18 nov 2010 20:41 Onderwerp: |
|
|
Even een update na lange tijd....
Wij hebben een rapport gekregen van de schade expert, en raamt de kosten op ruim 5000 euro. Op zich zou een ieder een vreugde dansje gaan plegen, echter het geld interesseert mij echt niet.
Onze advocaat wil de zaak ook loslaten, tenslotte gaat de verzekering de schade dekken. Dus daar kan ik het mee doen.
Echter, wij hebben met de districtschef van de politie gesproken, en die gaat hopelijk deze zaak oppakken. Tevens hebben wij gisteren aan tafel gezeten met een Officier van Justitie (inzake de zedenzaak) en aan het eind van het gesprek de illegale feesten in mijn huis besproken. Ze heeft overal copietjes van gemaakt, en blijkt dat geen enkele Officier van Justitie of wat dan ook deze zaak geseponeerd heeft. Er is bij justitie niks terug te vinden over deze zaak. De officier van Justitie gaat nu kijken of ze ons verder kan helpen.
Overigens over twee weken dient de rechtzaak van onze dochter. Echter mijn dochter wordt eerst door de advocaat van de tegenpartij (dader) in het bijzijn van de Rechter Commisaris gehoord. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: za 27 nov 2010 11:04 Onderwerp: |
|
|
Als de verzekering de schade dekt dan kun je het m.i. daar best mee doen hoor
Qua politie-optreden moet je maar kijken wat er uit rolt voor educatieve waarde voor de jongelui.
Zet je er voor in als je dat van belang vindt maar reken nergens op.
Toitoi met de zaak van je dochter. Zedenzaken eindigen vaak met zowel ontevreden daders als ontevreden slachtoffers dus weer: reken nergens op.
Maar altijd goed als de behandeling van de zaak een aanvang heeft genomen.
Sterkte. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Bedrogen
|
Geplaatst: za 27 nov 2010 13:01 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Als de verzekering de schade dekt dan kun je het m.i. daar best mee doen hoor
Qua politie-optreden moet je maar kijken wat er uit rolt voor educatieve waarde voor de jongelui.
Zet je er voor in als je dat van belang vindt maar reken nergens op.
Toitoi met de zaak van je dochter. Zedenzaken eindigen vaak met zowel ontevreden daders als ontevreden slachtoffers dus weer: reken nergens op.
Maar altijd goed als de behandeling van de zaak een aanvang heeft genomen.
Sterkte. |
HenkR,
Thanx. Zedenzaak is gisteren voor de kinderrechter geweest. Er waren twee feiten die ten laste werden gelegd en de dader (16 jaar) is vrijgesproken van beide feiten. Geen wettig en overtuigend bewijs.
Zedenzaak heeft zich afgespeeld in de toiletten van school. Mijn dochter is daar door de dader ingesleurd en toilet is op slot gedraaid. Geen getuigen. Dus haar woord tegen het zijne. Wel zijn er getuigen opgeroepen (mede leerlingen alsmede vrienden van de dader). Hebben wel allemaal verklaard dat de dader het voornemen had om dit met mijn dochter te doen, omdat hij haar leuk vond, en mijn dochter geen interesse had in de dader. Maar alsnog, het zijn getuigenverklaringen van "horen en zeggen". Dus geen wettig en overtuigend bewijs. Buiten dat, het delict is in februari 2009 gepleegd. De dader is pas in mei 2010 op het politiebureau ontboden. De getuigen zijn pas in augustus 2010 gehoord. De rechtzaak diende gisteren pas. Kortom, de politie heeft de zaak veel te lang op het plankje laten liggen.
Maar.......ik heb er vrede mee. De dader heeft toch 1 jaar en 9 maanden in de "rats" gezeten, heeft een advocaat moeten nemen, heeft toch geld en een hoop energie gekost. Zijn ouders zijn ook niet blij met zo'n zoon etc. Dus ik kan het nu wel gevoelsmatig afsluiten. Overigens weet ik niet of de OvJ nog in hoger beroep gaat. Wij mochten trouwens wel bij de zitting aanwezig zijn (als ouders van het slachtoffer).
Tja, en dan het verhaal van ons huis. De verzekering heeft alle schade vergoed. Maar ook daar laten we het nu maar bij. Overigens veroorzaken de groep jongeren nog steeds overlast. Mijn kinderen worden op straat bedreigt door deze groep. Bellen naar de politie heeft geen zin, want die doen er niks mee. Ze zijn druk met overvallen, dat heeft prioriteit horen we steeds maar  |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: zo 28 nov 2010 15:03 Onderwerp: |
|
|
Voor wat betreft de zaak van je dochter: het is idd moeilijke materie en moeilijk om je er als betrokkene een weg in te vinden of om het af te sluiten.
Je doet het met meer wijsheid dan de meesten, voor zover ik kan overzien.
Maar hoe zit het nu met de 'civiele claim' op de dader, is die van de baan?
Bedrogen schreef: | Bellen naar de politie heeft geen zin, want die doen er niks mee. Ze zijn druk met overvallen, dat heeft prioriteit horen we steeds maar  |
Tja, om te horen dat je zaak de hoogste prioriteit heeft en dat je er vervolgens niks van weer hoort, is weer het andere uiterste. En óók niet heilzaam. De politie zou sommige dingen wat tactischer kunnen brengen in ieder geval.. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|