|
Auteur |
Bericht |
claudia2
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 21 sep 2010 12:01 Onderwerp: Mag je als partticulier nu wel of niet asbest verwijderen? |
|
|
Hallo.
Ik wil de dakpannen op mijn boederijdak verwijderen en er nieuwe pannen opdoen. Een punt van mijn boederij zit verzonken in het asbestdak van de aangelegen schuur. Het gaat om een punt van 15 vietkante meter. Voor het veranderen van de pannen heb ik okey gekregen van de gemeente maar voor dat stukje asbest dak moet ik een sloopvergunning aanvragen? Nu hoorde ik dat je als eigennaar ongeveer 20 vierkante meter zelf mag verwijderen. De gemeente spreek dit tegen. Andere zeggen weer het mag wel. hoe zit het eigenlijk met de asbest regeling in Nederland?
groetjes Claudia |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 21 sep 2010 12:30 Onderwerp: |
|
|
Op grond van de Bouwverordening zijn regels gesteld omtrent het slopen. De meeste gemeenten hanteren een standaardmodel. In dat model is over het slopen opgenomen dat in bepaalde gevallen GEEN sloopvergunning nodig is. In het kader van administratieve lastenverlichting is bepaald dat je ongeveer een afvalcontainer vergunningvrij mag slopen (10 kuub). Er is op deze vrijstelling echter één uitzondering en dat is wanneer er tevens sprake is van asbest. In dat geval zal wél een sloopvergunning nodig zijn. De gemeente wil dat je een vergunning aanvraagt want dan weten ze hoe het zit met afvalstromen (uit de administratie moet namelijk blijken hoeveel je gaat verwijderen en hoeveel je aan hebt geboden bij de afvalverwerker, vraag me niet naar de logica van deze regeling bij illegale dump etc.).
Op grond van het Asbestverwijderingsbesluit zijn nadere regels gesteld voor diegene die asbest wil verwijderen en dat niet in uitoefening van beroep of bedrijf doet.
Het Asbestverwijderingsbesluit is terug te vinden via wetten.overheid.nl. De bouwverordening is via de gemeente te verkrijgen. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
paul_h
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 23 sep 2010 19:15 Onderwerp: |
|
|
Onder bepaalde voorwaarden mag een particulier zelf asbest verwijderen, ik heb zelf ook een dak bedekt met eternit platen zelf verwijderd.
download de folder bij de onderstaande link,
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=6204
succes |
|
|
|
 |
|