|
Auteur |
Bericht |
jintendo
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 14 sep 2010 13:53 Onderwerp: zonder licht fietsen, ID bewijs wordt nagetrokken??? |
|
|
Gisteren kreeg ik een boete omdat ik geen achterlicht had op mijn fiets.. Daarbij moest ik mij legitimeren. Dat lijkt mij logisch, omdat ze zeker willen zijn van mijn indentiteit.
Vervolgens ging de agent uitgebreid mijn gegevens natrekken. Ik vroeg mij af of hij mij daarvoor niet eerst van iets moest verdenken. Hij gaf daarbij aan dat er in die buurt veel wanbetalers wonen en dat dat voldoende is.
Is er voor natrekken een verdenking nodig? Ik vind het maar raar dat het feit dat ze mij een boete geven wordt aangegrepen voor verder onderzoek. Ik kan mij niet veel meer herinneren van strafrecht, dus misschien is dit voor anderen een hele gemakkelijke vraag  |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 14 sep 2010 16:48 Onderwerp: |
|
|
Misschien waren er in de buurt verdachte activiteiten en controleerden ze daarom wat beter. 't Is Amsterdam tenslotte.
Maar dat is niet het antwoord wat je vroeg, ik weet het. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Furr
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: di 14 sep 2010 22:51 Onderwerp: |
|
|
Verdenking hebben ze heel snel, ze verzinnen gewoon wat uit hun dikke duim. Kun je toch niet natrekken... zie vorige reactie of er is net wat "vernield" en je lijkt op de dader... klaar... |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 15 sep 2010 11:29 Onderwerp: |
|
|
Verdenking? Je bent toch op heterdaad 'betrapt' bij het begaan van een strafbaar feit? Dat gaat verder dan een verdenking.
M.b.t. tot de reden waarom het volgende. Dat een opsporingsambtenaar zoveel bevoegdheden heeft is het gevolg van een Nederland dat veel waarde hecht aan veiligheid op straat.
Dat blijft ook een getouwtrek van belangen. De één roept bij de eerste de beste inbraakgolf dat er meer gedaan moet worden aan veiligheid terwijl een ander roept dat hij gesteld is op zijn privacy en dus fel tegen uitbreiding van bevoegdheden is (de mensen die vóór privacy gaan dit dan ook via hun Iphone, waarbij Apple je gegevens opslaat, hierover Twitteren en Hyven, dus wat verstaat men onder privacy ). _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 15 sep 2010 12:55 Onderwerp: |
|
|
Om de vraag goed te beantwoorden moeten we eerst weten welke bevoegdheden de politie heeft om uitstaande boetes te innen.
Ik denk dat het hier gaat om art. 31 lid 1 WAHV:
Quote: | Indien de in artikel 3, eerste lid, bedoelde ambtenaren bij de uitoefening van de in artikel 3, eerste lid, omschreven bevoegdheid bevinden dat de bestuurder geen bekende woon- of verblijfplaats in Nederland heeft, dan wel geregistreerd staat voor het niet voldoen van een hem eerder overeenkomstig de bepalingen van deze wet opgelegde administratieve sanctie, kunnen zij vorderen dat het bedrag van de opgelegde en van de reeds verschuldigde administratieve sanctie en van de administratiekosten terstond zal worden voldaan dan wel dat zekerheid wordt gesteld dat het bedrag van de bedoelde sanctie tijdig zal worden voldaan. |
De in artikel 3, eerste lid, WAHV omschreven bevoegdheid is het uitoefenen van toezicht op de naleving van de WAHV.
De agent oefende in dit geval inderdaad deze bevoegdheid uit en stelde in de uitoefening van die bevoegdheid de identiteit van TS vast. Gelet op art. 31 lid 1 WAHV mag hij dan controleren of TS nog een boete heeft uitstaan en deze boete innen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 sep 2010 17:09 Onderwerp: |
|
|
Waar hebben we het nu over? Iemand wordt staande gehouden omdat er op heterdaad een overtreding wordt geconstateerd. Daarvoor wordt een bekeuring uitgeschreven. Allemaal passend. Het punt is nu kennelijk of de politie dan gegevens mag natrekken. Ik zie niet waarom hier een afzonderlijke bevoegdheid zou moeten zijn. Gegevens zijn rechtmatig in het bezit van de politie en er wordt even gecheckt of op een eventuele hit. De vraag is wel of de politie iemand vast mag houden om de uitslag af te wachten. Dat mag dan weet niet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 15 sep 2010 19:27 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Gegevens zijn rechtmatig in het bezit van de politie en er wordt even gecheckt of op een eventuele hit. De vraag is wel of de politie iemand vast mag houden om de uitslag af te wachten. Dat mag dan weet niet. |
Maar wel kan de agent een voertuig in bewaring nemen.
edit: oeps, bij niet-betaling. Jij bedoelt net iets anders. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|