|
Auteur |
Bericht |
snowbard
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: do 09 sep 2010 14:57 Onderwerp: Omschrijving vof in dagvaarding |
|
|
Ivm een dagvaarding die in moet schrijven ben ik op zoek naar de juiste omschrijving van de gedaagde, in casu een vof.
Ik werd door iemand gewezen op art 14 boek 1 bw. Dit ivm de woonplaatskeuze, maar kom hier niet helemaal uit.
Hoe omschrijf ik nu een vof genaamd Jansen Fietshandel gevestigd op Stadsplein 1 te A'dam met de vennoten de heer A. Jansen met als adres Dorpsstraat 1 te A'dam en de heer B. Jansen met als adres Kerkplein 1 te A'dam |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 09 sep 2010 16:15 Onderwerp: |
|
|
Een vof is geen rechtspersoon. Wel is er art. 51 lid 1 Rv.
edit: in een noot bij de conclusie bij LJN BG7409 vind ik:
Quote: | 14 De vennootschap onder firma heeft procesbevoegdheid. Zij kan zelfstandig als procespartij optreden zonder dat de vennoten persoonlijk als procespartij optreden. Zie hierover: Asser-Maeijer, a.w., nr. 176 ev.; Huizink, a.w., nr. 33; J.J.A. Hamers en L.P.W. van Vliet, De personenvennootschappen naar titel 7.13 BW, 2005, par. 1.6; Hugenholtz/Heemskerk, 21ste druk, 2006, nr. 27. Het dagvaardingsexploot kan op naam van de vennootschap onder firma worden uitgebracht; de vennoten behoeven niet afzonderlijk te worden genoemd (art. 45 lid 2 sub d Rv). Het exploot kan worden betekend aan haar kantoor of aan een der beherende vennoten (art. 51 lid 1 Rv). |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
snowbard
|
Geplaatst: do 09 sep 2010 16:31 Onderwerp: |
|
|
Dat een vof geen rechtspersoon is, is mij duidelijk.
De vraag is: hoe omschrijf ik een vof als gedaagde in een dagvaarding? Art. 51 lid 1 Rv geeft daar geen antwoord op.
edit: zie je edit nu. Dan omschrijf ik alleen de vof. Thanx! |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: do 09 sep 2010 16:59 Onderwerp: |
|
|
Als je slechts de vof dagvaardt, en niet tevens de individuele vennoten, verkrijg je ook alleen maar ten opzichte van de vof een titel. Deze titel kun je niet ten uitvoer leggen tegen de individuele vennoten (HR 18 december 1959, NJ 1960, 121).
Het risico dat je neemt door slechts de vof te dagvaarden is dat "de vof" zelf niets heeft, en dat je vervolgens met een waardeloos vonnis zit omdat je geen beslag kunt leggen op bijvoorbeeld vermogensbestanddelen van de individuele vennoten. |
|
|
|
 |
snowbard
|
Geplaatst: do 09 sep 2010 17:15 Onderwerp: |
|
|
Hmm, dan dus toch maar ook de vennoten betrekken in de omschrijving van de gedaagde.
Kom ik toch weer terug om mijn vraag met het voorbeeldje van de vof Jansen. Hoe schrijf ik dat correct op in de dagvaarding? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 09 sep 2010 18:21 Onderwerp: |
|
|
lawyer schreef: | Als je slechts de vof dagvaardt, en niet tevens de individuele vennoten, verkrijg je ook alleen maar ten opzichte van de vof een titel. Deze titel kun je niet ten uitvoer leggen tegen de individuele vennoten (HR 18 december 1959, NJ 1960, 121). |
Inderdaad, zie ook noot 15 van de conclusie bij LJN BG7409:
Quote: | 15 Wanneer uitsluitend de vof wordt veroordeeld, kan het betreffende vonnis uitsluitend op het vennootschappelijk vermogen worden tenuitvoer gelegd en niet op de privé-vermogens van de vennoten. Zie HR 18 december 1959, NJ 1960, 121 m.nt. HB en HR 9 mei 1969, NJ 1969, 307 m.nt. HD, waarover Asser-Maeijer 5-V, nr. 177 en Huizink, a.w., nr. 33.
16 HR 9 februari 2000, NJ 2000, 418 m.nt. PCEvW (Strijpse Kampen e.a./Eindhoven e.a.), rov. 4.2.2. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
snowbard
|
Geplaatst: do 09 sep 2010 18:30 Onderwerp: |
|
|
Zelf dacht ik hieraan:
de heer Piet Jan Jansen, wonende aan de Dorpsstraat 1, te Amsterdam en de heer Kees Jansen, wonende aan het Kerkplein 2, te Amsterdam ten deze handelend als vennoten van de vennootschap onder firma Jansen Fietshandel, gevestigd aan de Steenweg 22, te Amsterdam hierna, zowel samen als ieder afzonderlijk, te noemen: ‘gedaagde’
Of kan ik ook volstaat met het noemen van de namen en dan: handelend als vennoten van de vof.....? |
|
|
|
 |
Flying V
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 13 sep 2010 22:00 Onderwerp: |
|
|
snowbard schreef: | Zelf dacht ik hieraan:
de heer Piet Jan Jansen, wonende aan de Dorpsstraat 1, te Amsterdam en de heer Kees Jansen, wonende aan het Kerkplein 2, te Amsterdam ten deze handelend als vennoten van de vennootschap onder firma Jansen Fietshandel, gevestigd aan de Steenweg 22, te Amsterdam hierna, zowel samen als ieder afzonderlijk, te noemen: ‘gedaagde’
Of kan ik ook volstaat met het noemen van de namen en dan: handelend als vennoten van de vof.....? |
GEDAGVAARD:
1) De vennootschap onder firma Jansen fietshandel VOF, gevestigd en kantoorhoudende te Amsterdam aan de Steenweg 22;
2) Piet Jan Jansen, vennoot van sub 1, wonende te Amsterdam en ex artikel 14 BW mede woonplaats hebbende te Amsterdam aan de Steenweg 22;
3) Kees Jansen, vennoot van sub 1, wonende te Amsterdam en ex artikel 14 BW mede woonplaats hebbende te Amsterdam aan de Steenweg 22;
aldaar aan voormeld adres mijn exploot doende en voor elke gedaagde een afschrift, latende aan:
+++++++++
Je dagvaardt dus 3 partijen: De vof als zijnde het bedijf + (in dit geval) beide vennoten |
|
|
|
 |
snowbard
|
Geplaatst: di 14 sep 2010 7:39 Onderwerp: |
|
|
Duidelijk! Dank.
Moet trouwens niet vermeld worden op welk boek uit het bw artikel 14 slaat? |
|
|
|
 |
Flying V
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 sep 2010 18:54 Onderwerp: |
|
|
snowbard schreef: | Duidelijk! Dank.
Moet trouwens niet vermeld worden op welk boek uit het bw artikel 14 slaat? |
U heeft helemaal gelijk: er moet inderdaad staan ex artikel 1:14 BW mede woonplaats hebbende te....... enz.
succes |
|
|
|
 |
snowbard
|
Geplaatst: di 14 sep 2010 22:03 Onderwerp: |
|
|
Wat een rammers hier allemaal. Bedankt! |