|
Auteur |
Bericht |
JJANSEN
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 01 sep 2010 0:22 Onderwerp: Aansprakelijk stellen van een vriend/advocaat/zaken partner |
|
|
Ik heb een probleem waar ik niet uit kom. Ik ben officieel geen client bij mijn advocaat/compagnon/vriend maar heeft wel mijn zaken geregeld! Blijkt dat hij namens mij verkeerde mededelingen heeft gedaan en hierdoor ben ik aansprakelijk gesteld door de tegenpartij. Kan ik een klacht indienen bij de Orde van Advocaten?
Mijn casus:
Ik heb een pand verkocht samen met een advocaat/compagnon/vriend. Deze advocaat/compagnon/vriend heeft de koper gevonden. Koper is een oude studiegenoot van mijn advocaat/compagnon/vriend. Ik heb de koper nooit ontmoet; de bezichtiging, de prijs en alle afspraken heeft mijn advocaat/compagnon/vriend gedaan. Ik ben alleen naar de notaris geweest om het koopcontract te ondertekenen. We hebben 50.000,- winst gemaakt.
Tijdens de ondertekenen van het koopcontract heeft mijn advocaat/compagnon/vriend een mededeling gedaan over de staat van het pand. De notaris heeft dit ter plekke opgenomen in het koopcontract.
Na de verkoop blijkt dat de koper onvoldoende was ingelicht. De koper heeft na 2 jaar een rechtszaak aangespannen aan mij en met succes gewonnen. Rechter vond dat de verkoper onvoldoende heeft voldaan zijn mededelingsplicht. Ik moest 40.000 euro betalen voor de verbouwingkosten. Daarnaast heb ik ook 20.000 euro advocaat-rechtszaak kosten gehad. Een verlies van totaal 60.000 euro.
Tijdens de rechtszaak zijn een aantal zaken naar voren gekomen. Blijkt dat mijn advocaat/compagnon/vriend de koper in dienst heeft genomen bij zijn advocatenkantoor als advocaat (terwijl de koper geen advocaat is)! Zodoende kon de koper de nodige financiering regelen voor de aankoop van mijn pand. Dit is valsheid in geschriften! om zo een eigen voordeel eruit te halen. Tweede geval is dat mijn advocaat/compagnon/vriend een valse taxatierapport heeft laten opmaken door een kennis om zodoende de financiering bij de bank te kunnen krijgen. Verder heeft mijn advocaat/compagnon/vriend zijn eigen notaris-vriend ingeschakeld omdat het pand binnen 6 maanden moest verkocht worden en de tijd was bijna al voorbij. Zij hebben een zogenaamde Groninger Akte toegepast (wat verder volledig correct is trouwens) om de 6% overdrachtsbelasting terug te kunnen vorderen van de koper. Ik wil hiermee aangeven dat mijn advocaat/compagnon/vriend alles en alles overhad om zoveel mogelijk geld te verdienen uit deze deal.
Ik heb de rechtszaak dus verloren dit heeft mij 60.000 euro gekost. Wij hadden met hem een overeenkomst afgesloten dat bij winst/verlies de kosten verdeeld zou worden. Nu ik hem aanspreek op dit punt reageert hij niet meer. Ik kan hem niet meer bereiken. Het lijkt wel alsof ik onzichtbaar ben. Hij weet ook dat ik geen geld heb om een rechtszaak tegen hem te beginnen. Ookal doe ik dat hij zal toch een de zaak zelf voorbereiden en een collega advocaat vragen om het voor hem officieel te doen. Het zal hem dus geen moer kosten. Ook zal zo'n zaak een paar jaar kunnen duren.
Nu is mijn vraag: "Hoe kan ik deze advocaat/compagnon/vriend aansprakelijk stellen voor mijn geleden schade?".
Is er een advocaat die mij kan helpen? No cure no pay? Maar dat mag een advocaat blijkbaar in Nederland niet doen. Maar een goede jurist misschien??
Of zal ik bij de Orde van Advocaten een klacht indienen? Kan dat? Want mijn advocaat/compagnon/vriend was alles (koper/verkoper/advocaat) behalve officieel mijn advocaat of ik zijn client. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 03 sep 2010 9:28 Onderwerp: |
|
|
Natuurlijk kunt u bij/via de Orde van Advocaten een klacht indienen.
Ook kunt u een echte advocaat in de arm nemen of daar (soms gratis) advies inwinnen. Check (de websites van) kantoren die een gratis eerste gesprek hebben als u weinig te besteden heeft op het moment.
Mogelijk kleven aan uw zaak ook strafrechtelijke mogelijkheden.
Het riekt wel erg naar vriendjespolitiek en opzet waar uw vriend zich aan verrijkt heeft. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 03 sep 2010 22:45 Onderwerp: |
|
|
Ik zou eerst maar even proberen om tóch een goed gesprek aan te gaan met deze advocaat/compagnon/vriend om te proberen tot een minnelijke oplossing te komen. Hij kan zich lastig schuilhouden als je bij de balie van kantoor staat, lijkt me. Tijdens dat gesprek kun je natuurlijk gerust melding maken van het feit dat jij overweegt een klacht in te dienen.
Verder: heeft hij nu iets verzwegen of heeft hij iets onjuists verteld over de staat van het pand?
Hoe het ook zij: het zal best lastig worden de schade civielrechtelijk bij hem te claimen, denk ik. Dat zal je in elk geval geld en energie kosten.
Het zou fijn zijn als je toch met hem tot een regeling zou kunnen komen waarin jullie verlies (of winst) even groot is. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|