Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 03 jan 2026 22:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Toezegging per email geldig?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
conimus

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 12 aug 2010 19:16    Onderwerp: Toezegging per email geldig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een flexcontract. Nu heeft mijn werkgever mij mondeling en via email toegezegd dat ik een contract kan krijgen voor een bepaald aantal uren per maand. Nu loopt mijn flexcontract bijna af en nu kreeg ik vandaag te horen dat ze mij toch geen contract zullen aanbieden.

Kan mijn werkgever hier zo onderuit komen terwijl hij wel de toezegging heeft gedaan via o.a. email?

Laatst aangepast door conimus op vr 13 aug 2010 20:15, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010 8:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe wordt de toezegging geformuleerd?

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Hoe wordt de toezegging geformuleerd?

Kopie email 1:

Ik moet nog even kijken welke soort overeenkomst het moet gaan worden. Dit laat ik jou nog weten. Het gaat er om of je een leerlingen contract of een begeleidercontract mag krijgen.

Kopie email 2:

Ik ben bezig met jouw contract. Ik vind het niet prettig dat ik je nog geen concrete dingen kan zeggen maar, je bent zeker niet vergeten.
MSN messenger
DENNIS79

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De toezegging die ik lees is dat hij er mee bezig is. Dit houdt wat mij betreft een onzeker factor in! Zeker vanwege het feit dat hij zelf aangeeft dat hij jou nog geen concrete toezeggingen kan doen.

Dit zijn geen mails waarop jij had mogen vertrouwen dat een en ander in kannen en kruiken was. Ze zijn ook niet concreet genoeg om daaruit een arbeidsovereenkomst af te leiden.

Helaas...
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op basis van die uitlatingen mag je m.i. in ieder geval verwachten dat er iets van een contract voor je wordt gemaakt.

Ik zou ze laten weten dat je er op vertrouwde dat je enige vorm van vervolgcontract zou krijgen en dat je daarvanuitgaande ook geen stappen hebt ondernomen om je inkomen na je flexcontract te continueren. Hierdoor ga je schade leiden die aan de uitlatingen van hen te wijten is.

Wellicht dat ze hierdoor inzien dat je het er niet bij laat zitten.

@Dennis: het feit dat de werkgever eerst aangeeft dat hij twijfelt tussen twee soorten contracten en daarna aangeeft dat hij er mee bezig is levert m.i. wel op dat er enige vorm van contract wordt toegezegd. Inderdaad is het zinnetje dat jij noemt een zin die zorgt voor een verweermogelijkheid aan de kant van de werkgever.

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Op basis van die uitlatingen mag je m.i. in ieder geval verwachten dat er iets van een contract voor je wordt gemaakt.

Tevens kun je opmaken dat ze de TS niet vergeten zijn. Echter, wat zouden nu de concrete arbeidsvoorwaarden zijn in het contract dat TS wil gaan afdwingen? Hoeveel uur, tegen welk salaris?

Dat het niet netjes is om toezeggingen te doen en vervolgesn niet concreter te worden, staat als een paal boven water. Maar "niet netjes handelen" levert in dit geval naar mijn mening geen juridisch haalbare actie op.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ben ik niet met je eens. Dat het misschien uiteindelijk niet leidt tot enige vorm van contract zegt niets over juridisch haalbare acties.

Dit kan namelij zo zijn zoals ik al aangaf als TS schade ondervindt doordat hij gerechtvaardigd had vertrouwd op het voortzetten van einige vorm van werkzaamheden.

Uiteraard is dit een toekomstige schade die nog dient te worden vastgesteld maar ik zie wel een juridisch haalbare actie.

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zou dan de grond moeten zijn voor die schadevergoeding? Onrechtmatige daad?

Ik zie die namelijk niet. Ik laat me graag overtuigen, maar dan vraag ik jou om die grond uit te werken.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever heeft de indruk gewekt dat TS gewoon blijft werken waar hij nu werkt. Hierdoor heeft TS geen moeite gedaan, en waarschijnlijk niet hoeven doen, om nieuw werk te vinden.

Uiteraard gis ik naar de omstandigheden van het geval omdat ik niet weet wanneer zijn contract afloopt (dit kan ook nog 2 maanden duren natuurlijk), maar stel dat dit volgende week is dan heeft TS niet genoeg tijd om vervangend werk te vinden.

Mij lijkt het in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt om een werkgever zolang aan het lijntje te houden (zonder enige vorm van compensatie).
Het kan de werkgever worden aangerekend m.i. en de geschonden (on)geschreven regel dat een werkgever op tijd moeten laten niet te willen doorgaan met een werknemer strekt tot bescherming van het belang zoals dat nu is geschaad.
Schade ligt aan omstandigheden zoals de tijd die het duurt dat TS nieuw werk heeft gevonden en of hij een kans heeft laten lopen door aan te geven dat hij reeds werk had (quod non).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds