Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 9:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Salaris verlaagd
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kiezel

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010 11:29    Onderwerp: Salaris verlaagd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey mensen, ik heb een probleem en wel met mijn salaris.

Afgelopen loonstrook is mijn salaris, uurloon, ineens 8% lager dan hiervoor. Ook zijn al mijn gewerkte uren dit jaar gecorrigeerd en is er dus geld ingehouden. Een looncorrectie.

Ik ben werkzaam bij bedrijf A, en salaris loopt uitbesteed via B. Ik heb contact gehad met B welke zeggen dat het salaris afgelopen maanden te hoog is geweest, en nu in opdracht van baas van A gecorrigeerd is.

Mijn gedacht is meer 'sorry, wat?'. Het is een bijbaan met een 4 uren contract waar ik gedurende het zomer seizoen al meerdere jaren actief ben. Laten we voor het voorbeeld zeggen dat op mijn arbeids overeenkomst (tot en met 30 nov) een bruto uurloon excl vakantie geld van 10 euro staat, en inclusief vakantie geld 10,80. Nu staat op mijn loonstrook echter een salaris per uur van 9,50, terwijl dat vroeger dus 10 euro was. Het verschil (50ct) is maal het totaal aantal gewerkte uur gedaan en ingehouden op mijn loon als correctie (wtf?).

Onze baas stuurt een brief rond dat dit gewijzigd wordt omdat het in eerste instantie dus teveel was. De rest van de overeenkomst blijft ongewijzigd.

Mijn vraag: dit mag toch helemaal niet?
Mijn arbeidsovereenkomst loopt tot datum X met een salris van Y. Hij zakt hier zonder bericht geven ineens onder, moet hier zelf achteraan bellen. Ik ben niet de enige werkzame oproepkracht die dit heeft.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee het mag inderdaad niet, een salaris mag niet eenzijdig worden gewijzigd.

U kunt de werkgever een ingebrekestelling zenden en gelijk mededelen dat bij in gebreke blijven u aanspaak maakt op de wettelijke verhoging ex.artikel 625 lid 1 e.v. BW7.

Het gaat om onderstaand wetsartikel:

Artikel 625
1.Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.

2.Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de duidelijkheid: welk uurloon staat in je arbeidsovereenkomst? Het hogere of het lagere uurloon?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat het wellicht om een kennelijke verschrijving in de arbeidsovereenkomst?

Bijvoorbeeld een bepaalde CAO is van toepassing en een bepaalde salarisschaal met periodiek is gespecificeerd. Echter het verkeerde bijbehorende loon is in de overeenkomst getypt, terwijl jij eigenlijk had MOETEN (niet kunnen) weten dat het daadwerkelijke loon lager zou zijn? Bijvoorbeeld omdat dat in bepaalde toezeggingen gecommuniceerd was?
Kiezel

BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hogere loon staat op mijn arbeidsoverenkomst. Volgens overeenkomst: 10 euro per uur (excl vakantie geld). Deze 10 euro stond ook altijd op mijn loonstrook aangegeven bij 'uurloon'. Vanaf heden is dat dus ineens, zo blijkt, 9,50 op de loonstrook. Overeenkomst is natuurlijk niet ineens veranderd.

Naar mijn inzien had ik niet moeten weten dat er iets mis was. Zijn salaris heeft afgelopen jaren nooit exact op 1 lijn gezeten met een CAO. Ook de functionaris die solliciaties afwikkelt en de bedrijfsleidster weten niet hoe onze baas exact het uurloon van werknemers berekend. Functieschaal ed staan ook niet op de arbeidsovereenkomst. Het gaat hier niet om een welbekende typo (bijv 9,91 had 9,19 moet zijn, dit is niet het geval).

Er is geen mondeling contact geweest over de salaris. Wij hebben aan het begin van het kalenderjaar een brief ontvangen dat onze arbeidsovereenkomst verlengd is tot en met 30 nov 2010 en het nieuwe uurloon 10 euro is, de rest is ongewijzigd gebleven. Er is dus zowel op papier of mondeling geen enkele vorm van andere indicatie dat dit salaris dat op dat moment op de brief stond onjuist zou kunnen zijn. We zijn inmiddels ook 7 maanden na de invoeren van dit nieuwe uurloon.

Zijn er eisen aan een ingebrekestelling? Qua formele text of bewoording? Naar mijn weten dient in dit geval mijn werknemer enkel op de hoogte gesteld te worden van de fout en moet hem een redelijke termijn worden aangeboden om dit te corrigeren. Correct?
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2010 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De ingebrekestelling is vormvrij en loon is direct opeisbaar na de derde werkdag na afloop van de salaristermijn. Door de ingebrekestelling is de werkgever verplicht het verschil direct aan te zuiveren. Vandaar lid 2:Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
Kiezel

BerichtGeplaatst: di 24 aug 2010 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor diegene die willen weten hoe dit afgelopen is; heb gelijk gekregen. Ze betalen begin volgende maand het gehele ingehouden bedrag als nog uit. Geldt overigens gelijk voor alle personeels leden waarbij dit was gebeurd.

Dank voor de hulp =]
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds