|
|
| Auteur |
Bericht |
BeatBeer
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 07 aug 2010 9:08 Onderwerp: Oude klanten meenemen naar nieuw bedrijf na ontslag |
|
|
Ik heb een paar weken geleden ontslag genomen bij mijn huidige werkgever omdat ik weer voor mezelf wilde beginnen (zelfde branche). Toen ik in dienst trad bij mijn huidige werkgever had ik ook al een eigen zaak (eveneens zelfde branche). Deze heb ik gedurende een jaar (met goedkeuring van de werkgever) parttime erbij gehouden. Nu een aantal klanten heeft gehoord dat ik voor mezelf begin, hebben ze me gevraagd of ze klant bij mij mogen worden, omdat ze met mij een goede relatie hebben en de dienstverlening van het oude bedrijf de laatste maanden bedroevend is. Mag dit zomaar?
Even een schets van de omstandigheden:
* Ik ben in eerste instantie in dienst gekomen bij een ander soort bedrijf, waar ik een relatiebeding en concurrentiebeding heb getekend. Samen met de directeur van dat bedrijf hebben we een nieuw bedrijf opgezet (ik als werknemer, hij weer als directeur). Middels een briefje 'per vandaag bent u in dienst van bedrijf xxx' is mijn contract toen overgezet. Naar mijn mening is het concurrentiebeding en relatiebeding dan ook niet geldig.
* De klanten die in eerste instantie met mij mee willen, zijn voornamelijk mijn eigen klanten, die ik overgedragen heb aan het bedrijf waar ik nu (nog even) werkzaam ben.
* Ik heb zelf geen actieve acquisitie gepleegd op de klanten, de klanten willen volledig uit vrije wil naar mij toekomen.
* Het ziet er naar uit dat mijn huidige werkgever binnen afzienbare tijd failliet is. Op het moment dat ik na die tijd klanten accepteer, mag dat dan?
Mijn oude werkgever is niet zo blij met mijn ontslag - en het feit dat ik nog voor ruim een maand vakantiedagen had - en is nu aan het zoeken naar een manier om mij op staande voet te ontslaan (waarom? geen idee...). Werkt het in mijn voordeel als ik ontslagen wordt? Is een relatie/concurrentiebeding op dat moment helemaal niet meer geldig?
Alvast bedankt voor de reacties, mocht het nodig zijn wil ik e.e.a. nog eens toelichten. |
|
|
|
|
 |
hwm.klaassen
Leeftijd: 79 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 07 aug 2010 19:13 Onderwerp: |
|
|
Heb het zelf mee gemaakt
De klant kan heen gaan waar hij wil
Hwm.klaassen |
|
|
|
|
 |
hwm.klaassen
Leeftijd: 79 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 07 aug 2010 19:13 Onderwerp: |
|
|
Heb het zelf mee gemaakt
Hwm.klaassen |
|
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 07 aug 2010 19:50 Onderwerp: |
|
|
| hwm.klaassen schreef: | Heb het zelf mee gemaakt
Hwm.klaassen |
De klant is vrij, maar de betreffende werknemer niet. Iets met 'goed werknemerschap'.
Wel heeft ts imho gelijk dat zijn concurrentie- en relatiebeding waarschijnlijk niet geldig zijn omdat deze bij de tweede werkgever niet op schrift zijn gesteld. |
|
|
|
|
 |
BeatBeer
|
Geplaatst: za 07 aug 2010 20:25 Onderwerp: |
|
|
| hwm.klaassen schreef: | Heb het zelf mee gemaakt
Hwm.klaassen |
Zou ik ook zeggen, inderdaad, ik heb niets 'uitgelokt'. Maar het is zo vervelend om er later achter te komen dat een rechter daar anders over denkt. |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 08 aug 2010 7:55 Onderwerp: |
|
|
Weliswaar is er "wettelijk" dan geen beding meer, echter ik vermoed dat de rechter de belangen van de werkgever in zo'n duidelijk geval hoger acht dan de belangen van de werknemer, eventueel ook zonder beding.
Bij ontslag is de werkgever schadeplichtig en vervalt het beding als deze besproken is in de ontslagzaak. De laatste tijd wordt bij het eisen van het nakomen van een beding een vergoeding bedongen voor de ontslagen werknemer, zolang het beding van kracht is. Ik meen zelfs dat hierover een wetsvoorstel is ingediend. |
|
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 08 aug 2010 9:00 Onderwerp: |
|
|
| WimWest schreef: | Weliswaar is er "wettelijk" dan geen beding meer, echter ik vermoed dat de rechter de belangen van de werkgever in zo'n duidelijk geval hoger acht dan de belangen van de werknemer, eventueel ook zonder beding.
Bij ontslag is de werkgever schadeplichtig en vervalt het beding als deze besproken is in de ontslagzaak. De laatste tijd wordt bij het eisen van het nakomen van een beding een vergoeding bedongen voor de ontslagen werknemer, zolang het beding van kracht is. Ik meen zelfs dat hierover een wetsvoorstel is ingediend. |
Dat geldt alleen voor concurrentiebedingen, zeker niet voor relatiebedingen. |
|
|
|
|
 |
BeatBeer
|
Geplaatst: do 12 aug 2010 9:49 Onderwerp: |
|
|
| Er is inmiddels het een en ander veranderd en mijn oude werkgever heeft aangegeven om te accepteren dat sommige klanten met mij mee verhuizen. Mag ik dat zomaar accepteren, of kan hieruit de intentie worden afgeleid dat ik het bedrijf schade aan wil brengen, of tegen het relatiebeding in wil gaan? |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 12 aug 2010 11:17 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me verstandig dat je die toezegging sowieso door je ex-werkgever op papier laat zetten. Dan heb je voor jezelf voor dat aspect al een soort garantie.
Wel een opmerking (wellicht kan Steven daar ook iets over roepen): je schrijft met een kort briefje dat je van ene op andere moment over bent gegaan naar ander bedrijf. Als dat de enige mededeling is dan is het lijkt mij niet fair om te zeggen dat de rechten wel zijn overgegaan (je hebt neem ik aan wel gewoon loon en vakantie etc. gekregen), maar de plichten niet (bedingen). Dan kom je toch uit op goed werknemerschap. _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
|
|