Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 03 jan 2026 6:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oude klanten meenemen naar nieuw bedrijf na ontslag
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BeatBeer

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010 9:08    Onderwerp: Oude klanten meenemen naar nieuw bedrijf na ontslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een paar weken geleden ontslag genomen bij mijn huidige werkgever omdat ik weer voor mezelf wilde beginnen (zelfde branche). Toen ik in dienst trad bij mijn huidige werkgever had ik ook al een eigen zaak (eveneens zelfde branche). Deze heb ik gedurende een jaar (met goedkeuring van de werkgever) parttime erbij gehouden. Nu een aantal klanten heeft gehoord dat ik voor mezelf begin, hebben ze me gevraagd of ze klant bij mij mogen worden, omdat ze met mij een goede relatie hebben en de dienstverlening van het oude bedrijf de laatste maanden bedroevend is. Mag dit zomaar?

Even een schets van de omstandigheden:
* Ik ben in eerste instantie in dienst gekomen bij een ander soort bedrijf, waar ik een relatiebeding en concurrentiebeding heb getekend. Samen met de directeur van dat bedrijf hebben we een nieuw bedrijf opgezet (ik als werknemer, hij weer als directeur). Middels een briefje 'per vandaag bent u in dienst van bedrijf xxx' is mijn contract toen overgezet. Naar mijn mening is het concurrentiebeding en relatiebeding dan ook niet geldig.
* De klanten die in eerste instantie met mij mee willen, zijn voornamelijk mijn eigen klanten, die ik overgedragen heb aan het bedrijf waar ik nu (nog even) werkzaam ben.
* Ik heb zelf geen actieve acquisitie gepleegd op de klanten, de klanten willen volledig uit vrije wil naar mij toekomen.
* Het ziet er naar uit dat mijn huidige werkgever binnen afzienbare tijd failliet is. Op het moment dat ik na die tijd klanten accepteer, mag dat dan?

Mijn oude werkgever is niet zo blij met mijn ontslag - en het feit dat ik nog voor ruim een maand vakantiedagen had - en is nu aan het zoeken naar een manier om mij op staande voet te ontslaan (waarom? geen idee...). Werkt het in mijn voordeel als ik ontslagen wordt? Is een relatie/concurrentiebeding op dat moment helemaal niet meer geldig?

Alvast bedankt voor de reacties, mocht het nodig zijn wil ik e.e.a. nog eens toelichten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hwm.klaassen

Leeftijd: 79
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb het zelf mee gemaakt
De klant kan heen gaan waar hij wil
Hwm.klaassen
hwm.klaassen

Leeftijd: 79
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb het zelf mee gemaakt
Hwm.klaassen
StevenK
Moderator

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hwm.klaassen schreef:
Heb het zelf mee gemaakt
Hwm.klaassen

De klant is vrij, maar de betreffende werknemer niet. Iets met 'goed werknemerschap'.

Wel heeft ts imho gelijk dat zijn concurrentie- en relatiebeding waarschijnlijk niet geldig zijn omdat deze bij de tweede werkgever niet op schrift zijn gesteld.
Bekijk de homepage
BeatBeer

BerichtGeplaatst: za 07 aug 2010 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hwm.klaassen schreef:
Heb het zelf mee gemaakt
Hwm.klaassen

Zou ik ook zeggen, inderdaad, ik heb niets 'uitgelokt'. Maar het is zo vervelend om er later achter te komen dat een rechter daar anders over denkt.
WimWest

Leeftijd: 126
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2010 7:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weliswaar is er "wettelijk" dan geen beding meer, echter ik vermoed dat de rechter de belangen van de werkgever in zo'n duidelijk geval hoger acht dan de belangen van de werknemer, eventueel ook zonder beding.

Bij ontslag is de werkgever schadeplichtig en vervalt het beding als deze besproken is in de ontslagzaak. De laatste tijd wordt bij het eisen van het nakomen van een beding een vergoeding bedongen voor de ontslagen werknemer, zolang het beding van kracht is. Ik meen zelfs dat hierover een wetsvoorstel is ingediend.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2010 9:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Weliswaar is er "wettelijk" dan geen beding meer, echter ik vermoed dat de rechter de belangen van de werkgever in zo'n duidelijk geval hoger acht dan de belangen van de werknemer, eventueel ook zonder beding.

Bij ontslag is de werkgever schadeplichtig en vervalt het beding als deze besproken is in de ontslagzaak. De laatste tijd wordt bij het eisen van het nakomen van een beding een vergoeding bedongen voor de ontslagen werknemer, zolang het beding van kracht is. Ik meen zelfs dat hierover een wetsvoorstel is ingediend.

Dat geldt alleen voor concurrentiebedingen, zeker niet voor relatiebedingen.
Bekijk de homepage
BeatBeer

BerichtGeplaatst: do 12 aug 2010 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is inmiddels het een en ander veranderd en mijn oude werkgever heeft aangegeven om te accepteren dat sommige klanten met mij mee verhuizen. Mag ik dat zomaar accepteren, of kan hieruit de intentie worden afgeleid dat ik het bedrijf schade aan wil brengen, of tegen het relatiebeding in wil gaan?
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 12 aug 2010 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me verstandig dat je die toezegging sowieso door je ex-werkgever op papier laat zetten. Dan heb je voor jezelf voor dat aspect al een soort garantie.

Wel een opmerking (wellicht kan Steven daar ook iets over roepen): je schrijft met een kort briefje dat je van ene op andere moment over bent gegaan naar ander bedrijf. Als dat de enige mededeling is dan is het lijkt mij niet fair om te zeggen dat de rechten wel zijn overgegaan (je hebt neem ik aan wel gewoon loon en vakantie etc. gekregen), maar de plichten niet (bedingen). Dan kom je toch uit op goed werknemerschap.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds