|
Auteur |
Bericht |
stefanierosanna
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 30 jul 2010 15:28 Onderwerp: WOB verzoek openbaar ministerie functioneel parket |
|
|
Is het mogelijk een WOB verzoek te doen bij het Functioneel Parket voor statistische cijfers? |
|
|
|
 |
stefanierosanna
|
Geplaatst: vr 30 jul 2010 16:48 Onderwerp: |
|
|
Of moet ik zo'n verzoek op een andere manier doen (ander soort verzoek)? |
|
|
|
 |
Furr
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: vr 30 jul 2010 17:07 Onderwerp: |
|
|
WOB verzoeken kunnen alleen naar overheidsinstanties zoals Politie, Rijkswaterstaat, Gemeenten en Waterschappen bv. |
|
|
|
 |
stefanierosanna
|
Geplaatst: vr 30 jul 2010 17:09 Onderwerp: |
|
|
Oke en dat is het functioneel parket natuurlijk niet. Is er nog een andere regeling om deze gegevens mee te verkrijgen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 30 jul 2010 17:26 Onderwerp: |
|
|
Uhhhh het functioneel parket is geen overheidsinstantie?
Wie je precies moet aanspreken is wellicht een interessante vraag, maar stuur je WOB verzoek gewoon naar een adres dat er goed uitziet en laat ze zelf verder maar uitzoeken wie precies bevoegd is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Furr
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: vr 30 jul 2010 20:42 Onderwerp: |
|
|
Dat is inderdaad wel een goede, want de Officier (CVOM) kun je namelijk ook WOBBEN, stuur hem gewoon ergens naar een Parket of zow en ja dan moeten ze het wel ergens goed doorsturen  |
|
|
|
 |
stefanierosanna
|
Geplaatst: zo 01 aug 2010 13:06 Onderwerp: |
|
|
Maar in de WOB staat dat het een bestuursorgaan moet zijn. En het functioneel Parket is toch geen bestuursorgaan? Ik ben bezig met mijn scriptie en moet hiervoor gegevens verzamelen, maar ook beschrijven hoe ik hieraan gekomen ben, daarom moet ik het eigenlijk wel zeker weten.. En nu ben ik helemaal aan het twijfelen geraakt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 01 aug 2010 14:13 Onderwerp: |
|
|
Art. 3 lid 1 WOB is wel wat ruimer: een bestuursorgaan of een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf.
Ik weet niet of je kunt zeggen dat het OM onder verantwoordelijkheid van de minister van justitie werkzaam is in de zin van deze bepaling, maar het lijkt me zeer stug dat het functioneel parket op geen enkele manier onder de WOB valt. En in ieder geval zijn OvJ's bestuursorganen, dus als je je richt tot een OvJ bij het functioneel parket zou je toch een heel eind moeten komen. Verder is er de doorzendplicht.
Doe gewoon zo'n verzoek en kijk wie er uiteindelijk over beslist. Dat is dan het orgaan waar je had moeten zijn, en dat schrijf je dan op. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
stefanierosanna
|
Geplaatst: zo 01 aug 2010 14:45 Onderwerp: |
|
|
Oke ga ik proberen
Laatst aangepast door stefanierosanna op zo 01 aug 2010 15:05, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
stefanierosanna
|
Geplaatst: zo 01 aug 2010 15:03 Onderwerp: |
|
|
Ik heb trouwens al eerder een brief gestuurd voor een wob verzoek, maar toen kreeg ik dit terug:
De procedure om informatie te verkrijgen ten behoeve van je afstudeeronderzoek is een andere dan middels een WOB-verzoek. In de Aanwijzing verstrekking van strafvorderlijke gegevens voor buiten de strafrechtspleging gelegen doeleinden staat onder IX. bijzondere onderwerpen de procedure voor wetenschappelijk onderzoek. http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/item_146566/@151341/aanwijzing/.
Is hier iemand bekend mee en mogen ze dit zomaar omzetten een WOB verzoek in een veroek om gegevens voor een studie?
Ik heb toen wel wat gegevens gekregen maar dit was over de mail van een medewerker. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 aug 2010 19:09 Onderwerp: |
|
|
Iedere burger mag WOB-ben. Dus zoek een aanleiding/onderwerp, volg de WOB procedure (vormvrij) en zie als burger wat er uitkomt. |
|
|
|
 |
stefanierosanna
|
Geplaatst: ma 02 aug 2010 9:15 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Iedere burger mag WOB-ben. Dus zoek een aanleiding/onderwerp, volg de WOB procedure (vormvrij) en zie als burger wat er uitkomt. |
Ja maar het gaat nu meer om wie je mag WOB-en. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 aug 2010 11:14 Onderwerp: |
|
|
stefanierosanna schreef: | Ik heb trouwens al eerder een brief gestuurd voor een wob verzoek, maar toen kreeg ik dit terug:
De procedure om informatie te verkrijgen ten behoeve van je afstudeeronderzoek is een andere dan middels een WOB-verzoek. In de Aanwijzing verstrekking van strafvorderlijke gegevens voor buiten de strafrechtspleging gelegen doeleinden staat onder IX. bijzondere onderwerpen de procedure voor wetenschappelijk onderzoek. http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/item_146566/@151341/aanwijzing/.
Is hier iemand bekend mee en mogen ze dit zomaar omzetten een WOB verzoek in een veroek om gegevens voor een studie?
|
Nee dat mogen ze niet. Maar het is wel standaardpraktijk wanneer ze een mogelijkheid zien. Je kan die mededeling zien als een weigering en bezwaar maken. De vraag is wel of je op die manier sneller aan de gegevens komt dan op de door hun voorgestelde wijze. |
|
|
|
 |
stefanierosanna
|
Geplaatst: ma 02 aug 2010 12:23 Onderwerp: |
|
|
BartL schreef: | stefanierosanna schreef: | Ik heb trouwens al eerder een brief gestuurd voor een wob verzoek, maar toen kreeg ik dit terug:
|
Nee dat mogen ze niet. Maar het is wel standaardpraktijk wanneer ze een mogelijkheid zien. Je kan die mededeling zien als een weigering en bezwaar maken. De vraag is wel of je op die manier sneller aan de gegevens komt dan op de door hun voorgestelde wijze. |
Ooo dat wist ik niet! Het is wel al meer dan 6 weken geleden, en ik heb wel gegevens gehad. Waarom zouden ze er onderuit willen komen en vervolgens wel gegevens verstrekken? |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 aug 2010 12:32 Onderwerp: |
|
|
stefanierosanna schreef: | BartL schreef: | stefanierosanna schreef: | Ik heb trouwens al eerder een brief gestuurd voor een wob verzoek, maar toen kreeg ik dit terug:
|
Ooo dat wist ik niet! Het is wel al meer dan 6 weken geleden, en ik heb wel gegevens gehad. Waarom zouden ze er onderuit willen komen en vervolgens wel gegevens verstrekken? |
De WOB is een redelijk lastige wet voor bestuursorganen. Omdat het officiele aanvraag is moet er een besluit volgen en is er zelfs een rechtsbeschermingsprocedure. Gewoon de gevraagde stukken sturen is makkelijker en sneller Niet goed te praten maar het gebeurd wel vaak.
Na zes weken is de bezwarentermijn inderdaad voorbij maar indien je nog niet alle gevraagde stukken hebt kun je nogmaals een WOB-verzoek indienen. |
|
|
|
 |
|